بین الملل

وزرای خارجه روسیه و سوریه درباره تحولات منطقه گفتگو کردند

دیپلمات های ارشد روسیه و سوریه درباره مسائل منطقه ای و روابط دوجانبه مسکو و دمشق گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه و «فیصل مقداد»، همتایان سوری خود به صورت تلفنی گفتگو کرده‌اند.

گفته شده مسائل و تحولات منطقه‌ای و همچنین اوضاع در سوریه محور تماس تلفنی وزرای خارجه دو کشور بوده است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «دیپلمات های ارشد دو کشور در مورد مشکلات مبرم در دستور کار منطقه‌ای تبادل نظر کردند. آنها به تفصیل درباره وضعیت سوریه و تحولات مرتبط با آن بحث کردند. همچنین در این گفتگو توجه زیادی بر هماهنگی تلاش‌ها در سازمان ملل درباره سوریه متمرکز شد.»

به گفته وزارت خارجه روسیه، لاوروف بر اهمیت تصمیم کشورهای عربی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و تأثیر مثبت آن بر تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا تاکید کرد.

وزیر خارجه سوریه نیز در این گفتگو بار دیگر بر حمایت کشورش از عملیات نظامی روسیه در اوکراین تاکید کرد.

براساس این گزارش، تماس تلفنی وزرای خارجه روسیه و سوریه توسط طرف سوری انجام شد.

روز گذشته همچنین وزیر خارجه سوریه در دمشق میزبان همتای اردنی خود شده بود و دو طرف در دمشق با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند. بر اساس این گزارش، «ایمن الصفدی»، وزیر خارجه اردن که به همراه هیئتی به سوریه رفته است در دیدار با فیصل المقداد همتای سوری خود بر حمایت از ثبات، امنیت و یکپارچگی سوریه تاکید کرد. جزئیات بیشتری از محور رایزنی طرفین منتشر نشده است.

همچنین روز گذشته سرویس اطلاعات خارجی روسیه از تلاش آمریکا برای جلوگیری از بهبود روابط دمشق با دیگر کشورها به شدت انتقاد کرد. در این ارتباط سرویس اطلاعات خارجی روسیه اعلام کرد دولت آمریکا برای بدنام کردن سوریه، تروریست‌های داعش را با تجهیزات و تسلیحات شیمیایی حمایت می‌کند. سرویس اطلاعات خارجی روسیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت آمریکا هر کاری انجام می‌دهد تا روند عادی سازی سوریه و دیگر کشورهای عربی را مختل کند.

در این بیانیه آمده است: «بنا به اطلاعاتی که به دست سرویس اطلاعات خارجی روسیه رسیده، روش استفاده از مواد و تجهیزات شیمیایی در ماه می در استان ادلب سوریه از سوی نیروهای داعشی تحت کنترل سیا، تمرین شد که در آن زمان حدود ۱۰۰ غیرنظامی مسموم شدند.»

سرویس اطلاعات خارجی روسیه افزود که آمریکا موشک‌هایی با کلاهک‌های پر از مواد سمی در اختیار گروه تروریستی داعش در جنوب سوریه قرار داده است.

در بیانیه سرویس اطلاعات خارجی روسیه همچنین تاکید شده است که تیم جو بایدن هر کاری را انجام می‌دهد تا روند عادی سازی اعراب و سوریه را مختل و رهبری سوریه را بدنام کند. آمریکا برای تحقق این هدف، اقدامات تحریک آمیزی از جمله با استفاده از مواد سمی شیمیایی صورت می‌دهد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا