بین الملل

وزیر دفاع ترکیه با الهام علی‌اف دیدار کرد


وزیر دفاع ترکیه در سفر به جمهوری آذربایجان با رئیس‌جمهور این کشور در باکو دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «یاشار گولر» وزیر دفاع ترکیه که شب گذشته وارد باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان شده بود، ظهر امروز (یکشنبه) با الهام علی‌اف دیدار کرد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، دو طرف در این دیدار در خصوص همکاری میان ارتش‌های دو کشور در کنار همکاری در حوزه صنایع نظامی بحث و تبادل نظر کردند.

آناتولی افزود: «گولر در این دیدار ضمن ابلاغ سلام رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، در خصوص پیشرفت‌ها و مطالعات در زمینه همکاری‌های آموزشی نظامی ترکیه و جمهوری آذربایجان آذربایجان و صنایع دفاعی توضیحاتی ارائه کرد».

 

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز گذشته در بیانیه‌ای گفته بود: هیأتی از مقامات دفاعی ترکیه به سرپرستی وزیر دفاع این کشور قرار است که در این سفر رسمی همکاری‌های نظامی مختلف میان دو کشور را بررسی کنند».

یاشار گولر، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش ترکیه در ۱۳ خرداد گذشته در دولت جدید اردوغان به عنوان وزیر دفاع معرفی شد.

آنکارا و باکو به خصوص پس از جنگ قره باغ در ۲۰۲۰ همکاری‌های نظامی خود را به شدت افزایش دادند و در سه سال اخیر بارها رزمایش برگزار کرده‌اند. ترکیه در جریان جنگ دوم جمهوری آذربایجان با ارمنستان در قره‌باغ کوهستانی کمک‌های شایان نظامی و اطلاعاتی به باکو کرد. پهپادهای ساخت ترکیه از جمله «بیرقدار» که به جمهوری آذربایجان ارسال شدند نقش مهمی در پیروزی باکو بر ارمنستان  ایفا کردند.

در این راستا «یاشار گوار» وزیر دفاع ترکیه و «ذاکر حسن اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در تیر ماه نیز طی دیدار در آنکارا بر ادامه اجرای رزمایش‌های مشترک تأکید کردند.

در این راستا رزمایش هوایی مشترک میان ترکیه و جمهوری آذربایجان در یکم تیر ماه به نام «آلپان ۲۰۲۳» با مشارکت نیروی هوایی ارتش دو کشور در خاک جمهوری آذربایجان آذربایجان برگزار شد.

«ذاکر حسن اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان نیز در تاریخ پنج مرداد در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت که جمهوری  آذربایجان و ترکیه در حال بررسی موضوع تولید مشترک پهپاد هستند.

پایان پیام/م


آگهی
دکمه بازگشت به بالا