بین الملل

پاریس: آخرین نظامی فرانسوی کشور مالی را ترک کرد

پس از ضرب الاجل ۷۲ ساعته معترضان؛

رئیس ستاد مشترک ارتش فرانسه امروز اعلام کرد: آخرین نظامی فرانسوی کشور مالی را ترک کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، رئیس ستاد مشترک ارتش فرانسه امروز دوشنبه اتمام فرایند خروج نیروهای پاریس از کشور مالی را رسماً اعلام کرد.

به گزارش این شبکه تلویزیونی، این مقام نظامی فرانسه اضافه کرد: خروج آخرین نظامیان فرانسوی از مالی و اعزام مجدد آنها به نیجر امروز به انجام رسید.

این اقدام فرانسه در پی آن رخ داد که ده‌ها معترض در شهر «گائو» آخرین پایگاه نیروهای فرانسوی در کشور مالی، در اعتراض به ادامه حضور نیروهای فرانسوی موسوم به «برخان» دست به تجمع و تظاهرات زده و به پاریس تنها ۷۲ ساعت فرصت دادند تا نظامیان خود را از این کشور خارج کند.

معترضان در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کردند: از روز یکشنبه ۱۴ آگوست سال ۲۰۲۲ (دیروز) به نیروهای فرانسوی تنها ۷۲ ساعت فرصت می‌دهیم تا مالی را ترک کنند.

این در حالیست که رئیس ستاد مشترک ارتش فرانسه ۲۴ خرداد ماه اعلام کرده بود که ارتش این کشور پایگاه نظامی «میناکا» واقع در مالی را به زودی ترک خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال پاسکال ایانی، سخنگوی ریاست ستاد مشترک ارتش فرانسه این خبر را رسانه‌ای کرده بود.

اقدام امروز فرانسه در ترک خاک مالی با تحویل پایگاه نظامی گائو به نیروهای مسلح این کشور خاتمه پیدا کرد.

پیش از این هم در راستای این برنامه (ترک خاک مالی) توسط ارتش فرانسه، مقامات این کشور اروپایی از تحویل پایگاه نظامی گوسی واقع در شمال مالی به نیروهای ارتش این کشور آفریقایی خبر داده بودند.

گفتنی است که چندی پیش تنش‌ها میان پاریس و مالی بر سر عملیات ها و اقدامات ناهماهنگ هوایی ارتش فرانسه با ارتش این کشور آفریقایی بالاگرفته بود، امری که در نهایت موجب شد تا دولت مالی از خروج یک جانبه از توافقات نظامی با ارتش فرانسه و توقف همکاری‌های نظامی با این کشور خبر دهد.

پیش از این، دولت فرانسه در تاریخ ۳ و ۷ ژوئن ۲۰۲۱ از تعلیق عملیات‌های مشترک با ارتش مالی و پایان عملیات برخان بدون مشورت قبلی با باماکو اطلاع داده بود.

همچنین، در بیانیه‌ای که از سوی دولت مالی منتشر شد، آمده بود که جنگنده‌های فرانسوی بارها حریم هوایی این کشور را علیرغم اعلام منطقه پرواز ممنوع موقت از سوی باماکو، نقض کرده‌اند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا