بین الملل

پاشینیان: نمی‌توانیم به تنهایی با تمام دنیا بجنگیم


نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه‌ای در باره تنش با باکو ، استقرار ناظران اروپایی در مرزها و نگرانی کشورهای همسایه سخن گفت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نخست وزیر ارمنستان روز شنبه در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی ارمنستان  به تنش موجود با باکو و برخی موارد دیگر پرداخت.

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در  این مصاحبه اظهار داشت، امیدواریم که جمهوری آذربایجان به طور سازنده در گفت‌وگو‌ها حاضر شده و به پیشنهادات ما پاسخ دهد.

نخست وزیر ارمنستان در زمینه ایجاد جاده‌ها در مسیر «نخجوان» و ارمنستان گفت، هیچکس  به اندازه ارمنستان به انتخاب بهترین مسیر برای رفع انسداد جاده‌های منطقه‌ای علاقه مند نیست.

وی گفت: «علاوه بر اطمینان از حمل و نقل بین جمهوری آذربایجان و نخجوان، بخشی از محموله‌هایی که از دریای خزر و مدیترانه می‌آیند از این مسیر عبور خواهد کرد.  می‌خواهیم تا جایی که ممکن است خودروها از این جاده عبور کنند، کالاهای زیادی حمل و نقل شود تا ایروات درآمد بیشتری داشته باشد.»

پاشینیان گفت: «اگر برای باکو این واقعا  موضوع جاده‌ای  مطرح است و نه بهانه‌ای برای تشدید تنش، این مسئله عملا حل شدنی است.»

پاشینیان در باره وضعیت حاضر در مرزها و درگیری با باکو گفت، در این شرایط، نباید ارمنستان و قره‌باغ را به خطر بیندازیم، نباید به تنهایی با تمام دنیا بجنگیم زیرا نمی‌توانیم. ما باید وضعیت را ارزیابی کنیم و برنامه روشن و قابل اجرا برای  حل مشکل ایجاد کنیم.»

وی در بخش دیگر این مصاحبه در باره حضور ناظران اروپایی در مرزها اظهار داشت:  فکر نمی‌کنم حضور ناظران غیرنظامی اتحادیه اروپا، ایران را نگران کند. من این تصور را دارم که ایران از حضور بازیگران دیگر نگران است و آنها اصلا در ارمنستان نیستند.»

 نخست وزیر ارمنستان در بخش دیگر این گفت‌وگو اظهار داشت، ما در واقع با پیشنهاد رئیس جمهور  روسیه سروکار داریم.  پیشنهاد این است که موضوع وضعیت نهایی قره باغ برای مدتی به تعویق بیفتد. ارمنستان تمام تلاش خود را برای امضای معاهده صلح با جمهوری آذربایجان قبل از پایان سال میلادی انجام خواهد داد.

جنگ در منطقه قره‌باغ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۵۰۰ کشته از نظامیان دو طرف در پی داشت که با توافقنامه‌ای تحت نظارت روسیه به طور نسبی پایان یافت و ارمنستان از ادعای خود برای تملک اراضی که از دهها سال پیش در اختیار خود داشت، عقب‌نشینی کرد و روسیه نیز ۲۰۰۰ نیروی برای نظارت بر روند آتش‌بس به منطقه فرستاد.

وزرای خارجه باکو و ایروان در روزهای گذشته در پایتخت آمریکا و با نظارت این کشور دور دیگر گفت‌وگوهای صلح را برگزار کردند (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/م


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا