بین الملل

پشت‌پرده مذاکره احتمالی حماس و واشنگتن بر سر اسرای آمریکایی/ هدف اسرائیل از ادامه جنگ در غزه و مرزهای شمالی

پشت‌پرده مذاکره احتمالی حماس و واشنگتن بر سر اسرای آمریکایی/ هدف اسرائیل از ادامه جنگ در غزه و مرزهای شمالی


کارشناس مسائل آمریکا گفت: دولت دموکرات آمریکا به دنبال آن است که از آزادی اسرای این کشور به نفع خود استفاده کند تا بتواند بیشترین میزان آرا را در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر به دست بیاورد.

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اظهارات مقام‌های ایالات متحده مبنی بر احتمال مذاکره واشنگتن با حماس بر سر آزادی اسرای آمریکایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: به هر تقدیر آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که بحث مذاکره آمریکا و حماس برای آزادی پنج اسیر آمریکایی و با میانجی‌گری قطر موضوعی است که در متن سیاست خارجی دولت بایدن قرار دارد. اگر این اقدام عملیاتی شود، می‌تواند فضای مثبتی را برای دولت بایدن در اثنای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رقم بزند. در این میان بحث بر سر این است که فرماندار هر ایالتی در آمریکا ملزم به حفظ جان شهروندان خود خواهد بود و به همین دلیل ایالات متحده برای مذاکره با گروه‌هایی که در فهرست سیاه قرار دارند، تلاش خود را انجام می‌دهند که حماس هم به زعم واشنگتن در زمره این جریان‌ها قرار دارد.

وی ادامه داد: مسأله اصلی این است که آمریکا نتوانسته تا به امروز اسرای خود را نجات دهد و حتی ممکن است از آنها اطلاعاتی در دست داشته باشد اما به هر ترتیب نمی‌توانند با توسل به سناریوهای اطلاعاتی و عملیاتی آنها را آزاد کنند. مسأله دوم این است که دولت جو بایدن در مقابل مخالفان داخلی که علیه اسرائیل دست به اعتراض زده‌اند قرار گرفته و حتی گرایش چپ در آمریکا به نوعی بایدن را زیر فشار قرار داده و خواهان آزادسازی تمام اسراء و همچنین پایان جنگ در غزه هستند. به همین دلیل کابینه بایدن به دنبال آن است که از این فضا به نفع خود استفاده کند تا بتواند بیشترین میزان آرا را در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر به دست بیاورد. بحث بر سر این است که دولت ایالات متحده باید یک دستاورد در آستانه انتخابات برای خود ثبت و ضبط کند و به همین جهت است که می‌بینیم برخی از دیپلمات‌ها و مقام‌های پیشین آمریکا خبر از مذاکره احتمالی میان واشنگتن و حماس می‌دهند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: توجه داشته باشید که اسرائیل از مسأله هفتم اکتبر بیشترین استفاده را برای خود کرده است و در این راستا سعی دارد به هر ترتیب که شده اوضاع را از حیث سیاسی و میدانی به نفع خود مهندسی کند. به موازات این روند در شمال اراضی اشغالی یک درگیری جدید را میان حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل نظاره‌گر هستیم و حالا حتی ابر قدرت جهانی یعنی آمریکا به اسرائیل فشار وارد می‌کند تا آتش‌بس غزه عملیاتی شود اما کابینه نتانیاهو صرفاً اقدامات خود را پیش می‌برد و به هیچ وجه خواهان پایان جنگ نیست. این در حالیست که منظومه نظامی و امنیتی اسرائیل به این نتیجه رسیده که اساساً باید وضعیت فعلی را بر اساس مختصات فکری و عملیاتی خود پیش ببرند و عملاً به دنبال ادامه اقدامات میدانی در جنوب و مرزهای منتهی به لبنان هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همین حالا ارتش اسرائیل در حال اجرای عملیات در غزه و رفح است اما باید توجه کرد که جامعه سیاسی آمریکا درک درستی از وضعیت درونی این تحولات نخواهند داشت اما از منظر انسانی و حقوق بشری، جامعه غرب در این خصوص اقدام به اعمال فشار بر اسرائیل کرده است. به هر ترتیب حماس در این مسیر با چالش‌های زیادی از حیث سیاسی و میدانی روبه‌رو است و در مقابل اسرائیل هم تحت فشار قرار دارد اما مسأله اینجاست که ایالات متحده در این راستا همچنان در حال تلاش برای تأمین منافع خود در چارچوب تعریف شده است.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا