بین الملل

پهلوگرفتن زیردریایی اتمی آمریکا در کره‌جنوبی

برای نخستین بار در چهار دهه گذشته، یک زیردریایی اتمی آمریکا در سواحل کره‌جنوبی پهلوگرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی یورو نیوز، آمریکا امروز سه‌ شنبه برای نخستین بار در چهار دهه گذشته یک زیردریایی مجهز به سلاح هسته‌ ای را در کره جنوبی مستقر کرد.

بر اساس اعلام این شبکه تلویزیونی، سفرهای دوره‌ ای زیردریایی‌ های بالستیک هسته‌ ای آمریکا به کره جنوبی یکی از چندین توافقی بود که روسای جمهور دو کشور در ماه آوریل در پاسخ به تهدیدات ادعایی هسته‌ ای در حال گسترش کره شمالی امضا کردند.

روسای جمهور آمریکا و کره جنوبی همچنین برای ایجاد یک گروه مشورتی هسته‌ ای دو جانبه و گسترش رزمایش‌ های نظامی موافقت کرده اند.

در همین رابطه، وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که ناو «یواس‌اس کنتاکی» یک زیردریایی کلاس اوهایو بعد از ظهر سه‌ شنبه به وقت محلی وارد بندر بوسان در این کشور شد. این نخستین حضور یک زیردریایی اتمی آمریکا در کره جنوبی از دهه ۱۹۸۰ است.

لی جونگ سوپ، وزیر دفاع کره جنوبی حضور این زیردریایی را نمایشی از عزم آمریکا در اجرای تعهدش توصیف کرد!

وزارت دفاع کره جنوبی در بیانیه‌ ای در این باره گفت: ایالات متحده در حفاظت از متحدانش از قابلیت‌ های کامل نظامی خود از جمله سلاح‌ های‌ هسته‌ ای استفاده می‌ کند.

طبق گفته فدراسیون دانشمندان آمریکایی، زیردریایی‌ های مجهز به سلاح‌ های هسته‌ ای آمریکا در طول جنگ سرد در اواخر دهه ۱۹۷۰ به‌ طور مکرر به کره جنوبی رفت و آمد داشتند؛ حتی در مواردی این حضور دو یا سه بار در ماه بود. در آن دوره آمریکا صدها کلاهک هسته‌ ای در کره جنوبی داشت. اما آمریکا در سال ۱۹۹۱ تمامی سلاح‌ های هسته‌ ای خود را از شبه جزیره کره خارج کرد.

از سوی دیگر مقامات کره جنوبی و آمریکا امروز سه‌ شنبه نشست افتتاحیه گروه مشورتی هسته‌ ای را در سئول برگزار کردند تا راه‌ های تقویت بازدارندگی در برابر تهدیدات هسته‌ ای کره شمالی را بررسی کنند.

در بیانیه مشترک دو کشور پس از این دیدار ادعا شده است: هرگونه حمله اتمی از سوی کره شمالی علیه آمریکا یا متحدانش غیرقابل قبول است و منجر به نابودی این رژیم خواهد شد.

یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی امروز در جلسه کابینه این کشور مدعی شد که ایجاد گروه مشورتی به‌ عنوان نقطه شروع مهمی برای ایجاد یک بازدارندگی گسترده موثر خواهد بود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا