بین الملل

پوتین: برای عادی‌سازی روابط میان باکو و ایروان تلاش می‌کنیم


رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که این کشور تمام تلاش خود را برای عادی سازی روابط میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان به کار خواهد بست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز جمعه در سخنانی به تلاش‌های این کشور برای عادی سازی روابط میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان اشاره کرد.

وی گفت که روسیه همواره توجه زیادی به ثبات در روابط میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان داشته و امروزه ما تمام تلاش خود را برای عادی سازی روابط میان باکو ایروان به کار بسته‌ایم.

پوتین در ادامه سخنانش اضافه کرد: «روسیه، (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان در گذشته نه چندان دور بخشی از یک کشور بوده‌اند و روابط استواری با هر دو کشور داریم و باید آن را مد نظر قرار دهیم».

رئیس جمهور روسیه گفت:‌«همه ما در شرایط سختی قرار داریم و در حالی که روابط میان دو کشور بحرانی شده نمی‌توان فقط نظاره‌گر باشیم و به گسترش صلح و ثبات در منطقه قفقاز تاکید داریم و همگان باید به توافقنامه حاصل شده پایبند باشند».

تنش‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در هفته‌های اخیر در میانه اتهامات پی‌درپی درباره نقض آتش‌بس مرزی که مه ۲۰۲۱ آغاز شد، تشدید شده است. این تنش‌ها بین ۱۲ تا ۱۴ سپتامبر (۲۱ تا ۲۳ شهریور) قبل از دستیابی به آتش‌بس متزلزل با میانجیگری روسیه شدت یافت. هر یک از طرفین دیگری را مقصر تشدید تنش‌ها می‌داند.

جنگ در منطقه قره‌باغ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۵۰۰ کشته از نظامیان دو طرف در پی داشت که با توافقنامه‌ای تحت نظارت روسیه به طور نسبی پایان یافت و ارمنستان از ادعای خود برای تملک اراضی که از دهها سال پیش در اختیار خود داشت، عقب‌نشینی کرد و روسیه نیز ۲۰۰۰ نیروی برای نظارت بر روند آتش‌بس به منطقه فرستاد.

تلاش‌های برای صلح نهایی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در حالی است که دو کشور پس از پایان جنگ در پی تقویت بنیه نظامی خود برآمده‌اند. در این راستا رسانه‌ها روز سه شنبه از افزایش بودجه نظامی جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۳ خبر داده و نوشتند که تقویت توان نظامی جمهوری آذربایجان و تامین امنیت ملی اولویت اصلی هزینه‌های بودجه دولتی است و در بودجه دولتی سال ۲۰۲۳،  ۳.۱ میلیارد دلار که ۱۷.۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ است به این اهداف اختصاص یافته است.

ارمنستان نیز در حال بازسازی نیروهای مسلح خود برآمده و در این خصوص یک شرکت دفاعی هند اعلام کرده که از ارمنستان برای راکت‌های «پیناکا»  سفارش دریافت کرده است.

پایان پیام/.


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا