بین الملل

پوتین: مشکلات در اوکراین پس از کودتای نامشروع 2014 بوجود آمد


رئیس جمهور روسیه روز شنبه در دیدار با هیئت آفریقایی کفت که مشکلات در اوکراین پس از کودتای خونبار سال 2014 که مورد حمایت غرب بوده، بوجود آمد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اعضای هیئت آفریقایی روز شنبه با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دیدار کردند.

این دیدار در کاخ کنستانتینوفسکی در سن‌پترزبورگ برگزار شد و و دو طرف درباره ابتکار آفریقا برای حل و فصل دیپلماتیک بحران اوکراین بحث کردند.

پوتین در این دیدار گفت تلاش داریم تا روابط را با کشورهای آفریقایی بر اساس عدم مداخله در امور دیگران تقویت کنیم.

وی با اشاره به موضوع اوکراین و توافق غلات، گفت که توسعه روابط با آفریقا، برای روسیه در اولویت قرار دارد.

رئیس جمهور روسیه با استقبال از موضع متوازن آفریقا در خصوص بحران اوکراین گفت که مسکو آماد گفت‌وگو برای حل بحران اوکراین است.

وی ادامه داد: «مشکلات در اوکراین پس از کودتای خونبار نامشروع سال 2014 که مورد حمایت غرب بود، بوجود آمد».

پوتین گفت که مقامات کنونی در کی‌یف ما را فریب داده و عدم پایبندی خود به توافقات مینسک را اعلام کردند و این حق روسیه است که اراضی که از اوکراین بازپس گرفته را برسمیت بشناسد.

پوتین همچنین تاکید کرد که بحران در بازار جهانی غذا در نتیجه بحران در اوکراین نبوده و ذخایر غلات اوکراین کمکی به حل بحران جهانی غذا نخواهد کرد.

جنگ در اوکراین که از سال گذشته آغاز شده است نگرانی‌هایی را در کل جهان درباره زنجیره تامین غلات ایجاد کرده است.کشورهای غربی نیز پس از آغاز جنگ اوکراین، به جای کمک به حل بحران، انبوه سلاح و مهمات را روانه اوکراین کرده‌اند و روسیه نیز بارها تاکید کرده که ارسال سلاح به اوکراین تنها جنگ را به درازا خواهد کشاند.

هیئت آفریقایی نیز در این دیدار تاکید کرد: «بحران بین روسیه واوکراین بر جهان، آفریقا و امنیت غذایی تاثیر گذار خواهد بود».

هیئت آفریقایی همچنین روسیه را تشویق کرد تا وارد مذاکرات با اوکراین برای پایان درگیری‌ها شود. 

رئیس جمهور آفریقای جنوبی در این دیدار گفت: «ایمان داریم که جنگ در اوکرین باید از طریق مذاکرات و راه‌های دیپلماتیک حل شود».

جنگ در اوکراین در حالی ادامه دارد که کی‌یف تلاش خود را برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو آغاز کرده است. 

 روسیه بارها ضمن هشدار درباره عواقب گسترش ناتو، تأکید کرده یکی از دلایل آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین، تصمیم رژیم کی‌یف برای پیوستن به این ائتلاف بود. دبیرکل ناتو اما تأکید کرده است که ائتلاف نظامی ناتو قصد دارد تا زمانی که لازم باشد از اوکراین برای جنگ با روسیه حمایت کند.

دولت زلنسکی با طرح این ادعا که حمله روس‌ها علیه کشورش به‌مثابه اقدام علیه کل اروپاست، تاکنون ده‌ها میلیارد دلار کمک نظامی از کشورهای غربی جلب کرده است. کمک‌های آمریکا به اوکراین به‌تنهایی از ده‌ها میلیارد دلار فراتر رفته و برخی از پیشرفته‌ترین تجهیزات ناتو راهی میادین نبرد با روسیه شده‌اند؛ تانک‌های لئوپارد و سامانه‌های ضدهوایی پاتریوت از این جمله‌اند اما با وجود ارسال تجهیزات گسترده از سوی کشورهای غربی برای اوکراین، بسیاری از کارشناسان احتمال پیروزی این کشور در نبرد با روس‌ها را ناچیز ارزیابی می‌کنند.

پایان پیام/.


آگهی
دکمه بازگشت به بالا