بین الملل

پکن: اظهارات بایدن درباره رئیس جمهور چین مضحک و غیرمسئولانه است

سخنگوی وزارت خارجه چین به اظهارات رئیس جمهور آمریکا درباره همتای چینی وی، واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، به‌دنبال اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درباره شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین و «دیکتاتور» خواندن وی، مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین اظهارات بایدن را «به شدت مضحک و غیرمسئولانه» خواند.

بایدن در جریان سخنرانی در یک موسسه خیریه در کالیفرنیا، گفت وقتی که آن بالون چینی در فوریه از مسیرش خارج شد و وارد حریم هوایی آمریکا شد، جی‌پینگ خجالت کشید.

وی مدعی شد: وقتی که من دستور سرنگونی بالون با دو واگن پر از تجهیزات جاسوسی را صادر کردم، شی جین‌پینگ به این دلیل خیلی ناراحت شد چون نمی‌دانست که آن بالون روی آسمان آمریکاست!

رئیس جمهوری آمریکا افزود: چنین اتفاقی برای دیکتاتورها، به شدت مایه خجالت و آبروریزی است. اینکه آنها ندانند چه اتفاقی افتاده واقعا خجالت‌آور است. آن بالون قرار نبود که آنجا باشد و از مسیر خارج شده بود.

نینگ در واکنش به این اظهارنظر که یک روز پس از سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به پکن مطرح شد، گفت: این اظهارات کاملا خلاف واقعیت بوده و پروتکل‌های دیپلماتیک و شان سیاسی چین را به شدت نقض می‌کند.

وی تاکید کرد: این یک تحریک سیاسی آشکار است. چین قویا مراتب نارضایتی و اعتراض خود را اعلام می‌کند. اظهارات طرف آمریکایی شدیدا مضحک و غیرمسئولانه است.

حادثه جنجالی بالون که آمریکا آن را جاسوسی خوانده و چین مصرانه بر روی مأموریت تحقیقاتی آن تاکید دارد. به علاوه افزایش فعالیت آمریکا در تنگه تایوان، از جمله دلایل تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و پکن است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا