بین الملل

چهار دلیل قطع کمک غرب به آنروا/ دلایل حمایت برخی از کارمندان محلی آنروا از فلسطین




کارشناس مسائل سیاسی منطقه گفت: بخش اعظمی از این کمک‌ها ماسک یا روپوش پزشکی است که در شرایط جنگی فعلی استفاده چندانی ندارد و این در حالیست که دارو و انواع و اقسام مُسکن‌ها که بیشترین نیاز مراکز درمانی و پزشکی غزه را تشکیل می‌دهد، در حداقلی‌ترین سطح وارد غزه می‌شوند.

جلال چراغی، کارشناس مسائل سیاسی منطقه در تشریح ابعاد و دلایل توقف کمک برخی از کشورهای غربی به آنروا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اقدام کشورهای غربی در خصوص توقف کمک به آنروا، از سوی حماس و بسیاری از شخصیت‌ها و جریان‌های داخل و خارج از غزه محکوم شد. این اقدام که از سوی آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا و غیره به عنوان اصلی‌ترین حامیان رژیم صهیونیستی اخیراً در دستور کار قرار گرفته را باید در پاسخ به حکم اخیر دیوان دادگستری بین المللی بدانیم. این حکم باعث خدشه‌دار شدن وجهه اسرائیل در نظام بین‌الملل شد و کشورهای غربی مذکور هم با این کار به دنبال بازگرداندن جایگاه و وجهه اسرائیل و نجات کابینه حاکم بر تل‌آویو هستند. واقعیت این است که هدف از قطع کمک به آنروا این بود که کشورهای مذکور به دستور اسرائیل بتوانند مردم فلسطین را تحت فشار قرار دهند تا در نهایت آنها هم این فشار را به مقاومت فلسطین و حماس منتقل کنند.

وی ادامه داد: هدف دوم هم از این اقدام اعلام حمایت کشورهای غربی به اسرائیل است. همین کشورها در دریای سرخ برای کمک به تل‌آویو یک ائتلاف دریایی را به سرکردگی آمریکا تشکیل دادند و در این میان سعی کردند که در حوزه میدانی هم به مقاومت فشار وارد کنند. در این میان پیام سوم را باید در عملکرد سازمان ملل متحد بررسی کرد. به وضوح مشاهده کردیم که اسرائیل در مورد پرونده غزه با لحنی بسیار تند علیه سازمان ملل موضع‌گیری کرد و در مقابل، دبیرکل سازمان ملل متحد سعی کرد موضع معقول و خاص خود را اتخاذ کند که تل‌آویو هم از این موضوع ناراحت شد ولی در هر صورت سازمان ملل متحد موضع خود را به نفع اسرائیل جهت‌دهی کرد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: پیام چهارمی هم که غرب از این اقدام خود علیه آنروا صادر کرد، به نوعی در راستای هدایت افکار عمومی بود. کشورهای حامی اسرائیل که حالا کمک‌های خود به آنروا را قطع کرده‌اند، در حال مخابره این پیام هستند که رسانه‌های آنها باید به نفع اسرائیل اوضاع را پیش ببرند اما واقعیت این است که هیچ تحلیل درستی در خصوص این مساله و ریشه آن صورت نگرفته است. این کشورها آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) را محکوم می‌کنند که کارمندان محلی آنها در حمایت از مقاومت فلسطین گام برداشتند و در این خصوص باید توجه داشت که کارمندان محلی آنروا اصولاً فلسطینی هستند و نمی‌توانند رویکرد ملی خود را کنار بگذارند.

وی افزود: طبیعی است که این کارمندها نمی‌توانند از آرمان فلسطین عدول کنند و به همین دلیل است که می‌گویم غرب با کاهش کمک به آنروا، درصدد اعمال فشار بر مردم غزه و متعاقباً سرایت این فشار بر مقاومت است. نکته اینجاست که کمک‌های آنروا از چندی قبل هم روند کاهشی داشت و به روزی حدود ۱۰ کامیون از مبدأ رفح به غزه رسیده بود، اما مسأله مهم این است که بسیاری از کمک‌های ارائه شده، هیچ استفاده‌ای نداشته یا ندارد. به عنوان مثال بخش اعظمی از این کمک‌ها ماسک یا روپوش پزشکی است که در شرایط جنگی فعلی استفاده چندانی ندارد و این در حالیست که دارو و انواع و اقسام مُسکن‌ها که بیشترین نیاز مراکز درمانی و پزشکی غزه را تشکیل می‌دهد در حداقلی‌ترین سطح وارد غزه می‌شوند.

چراغی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مردم غزه در این روزها با گرسنگی و مشکلات زیادی از این دست روبرو هستند و حتی آرد برای درست کردن نان در اختیار ندارند. لذا این کمک‌ها در این اواخر به یک مسئله تبلیغاتی تبدیل شده بود و به نظرم روند تحمیل سختی‌ها به مردم فلسطین باید در سطح افکار عمومی وایرال شود تا سندی باشد بر جنایات اسرائیل در غزه. این اقدامات بدون شک نمی‌توانند شکست‌های میدانی و سیاسی اسرائیل را لاپوشانی کنند و باید توجه داشت که سربازان اسرائیل هم دیگر مانند گذشته نمی‌توانند وارد میادین جنگ شوند.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا