بین الملل

چین: با قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام مخالفیم/ آمریکا به نگرانی‌های مشروع ایران پاسخ دهد


سخنگوی وزارت خارجه چین گفت کشورش با تحت فشار قرار دادن ایران از طریق اعمال فشار بر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تصویب قطعنامه مخالف است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روز پنجشنبه (دوم ژوئن) در پی انتشار اخباری مبنی بر ارائه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام به شورای حکام درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت، چین با اقدامات این کشورها برای تحت فشار قرار دادن ایران از طریق اعمال فشار بر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور تصویب قطعنامه مخالف است.

خبرنگار خبرگزاری «شینهوا» از لیجیان پرسید: بر اساس گزارش‌ها، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فشار می‌آورند تا ایران را به دلیل پاسخ ندادن به سوالات طولانی‌مدت در مورد ردیابی اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده مورد انتقاد قرار دهد. این اقدام احتمالاً ایران را خشمگین می‌کند و به نوبه خود می‌تواند به چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران آسیب بزند. نظر چین چیست؟

این دیپلمات چینی پاسخ داد: گزارش‌های مربوطه را دیده‌ام. چین با اقدامات کشورهای مربوطه برای تحت فشار قرار دادن ایران از طریق فشار بر شورای حکام آژانس برای تصویب قطعنامه مخالف است. واقعیت ها بارها و بارها نشان داده که فشار نمی‌تواند هیچ مشکلی را حل کند، بلکه تنها تنش را تشدید و اوضاع را پیچیده می‌کند.

وی افزود: گفت‌وگوها در مورد از سرگیری پایبندی به برجام در حال حاضر در مقطعی حیاتی قرار دارد. حرکات تقابلی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها همکاری بین ایران و آژانس را تضعیف کرده و روند مذاکرات را مختل می‌کند.

در حال تکمیل …


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا