بین الملل

چین: تضمین امنیت اروپا از طریق گسترش ناتو ممکن نیست


سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به اظهارات اخیر «هنری کیسینجر» وزیر خارجه پیشین آمریکا که الحاق اوکراین به ناتو را لازم خوانده بود، گفت تضمین امنیت اروپا از طریق گسترش بلوک‌های نظامی غیرممکن است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین پنجشنبه (۱۸ مه) گفت تضمین امنیت اروپا با گسترش بلوک‌های نظامی غیرممکن است. 

او در پاسخ به درخواست خبرگزاری «تاس» برای اظهارنظر درباره نظرات اخیر «هنری کیسینجر» وزیر خارجه پیشین آمریکا، مشاور امنیت ملی پیشین دو رئیس‌جمهور این کشور درباره الحاق احتمالی اوکراین به ناتو گفت: تضمین امنیت منطقه‌ای با تقویت و گسترش بلوک‌های نظامی غیرممکن است. امنیت یک کشور نباید به بهای امنیت سایرین تامین شود. 

هنری کیسینجر سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی که ۲۷ مه ۱۰۰ ساله می‌شود، در مصاحبه با نشریه «اکونومیست» گفت اوکراین باید به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ملحق شود و این موضوع به نفع هم مسکو و هم کی‌یف خواهد بود.

به ادعای وی، الحاق اوکراین به ناتو، به عنوان تضمینی برای هر تلاش بیشتر برای حل‌وفصل اختلافات ارضی از طرق نظامی خواهد بود. 

وزیر خارجه پیشین آمریکا همچنین ضمن توصیف دولت‌های واشنگتن و پکن به‌ عنوان بزرگترین تهدیدها برای جهان، گفت که درگیری این دو کشور پتانسیل نابودی بشریت را دارد.

این دیپلمات ارشد چین افزود: چین انتظار دارد همه طرف‌های درگیری به یک مفهوم امنیتی مشترک، فراگیر و پایدار پایبند باشند که می‌تواند از طریق گفت‌وگو و رایزنی‌ها بر مبنای احترام به منافع امنیتی مشروع همه طرف‌ها محقق شود. 

هنری کیسینجر اخیراً هم در اظهارنظر درباره اوکراین گفته بود بحران این کشور به نقطه عطف نزدیک می‌شود و با تلاش‌های چین ممکن است جنگ بین روسیه و چین خاتمه یابد.

پایان پیام/ 


آگهی
دکمه بازگشت به بالا