بین الملل

کارزار قتل و جنایت ادامه دارد: فقط مقاومت؛ اسرائیل را به نقطه انفجار می‌رساند

کارزار قتل و جنایت ادامه دارد: فقط مقاومت؛ اسرائیل را به نقطه انفجار می‌رساند


بر پایه گزارشِ گزارشگر ویژه سازمان ملل در مساله تاثیر منازعات و جنگ‌ها بر کودکان، با توجه به کشته‌شدن بیش از ۱۵ هزار کودک فلسطینی توسط ارتش اسرائیل در جنگ غزه، کاملا آشکار شده که اسرائیل به معنای واقعی کلمه یک رژیم کودک‌کُش است و باید محکوم شود. مساله‌ای که اعلام رسمی آن از سوی سازمان ملل متحد یک ضربه مهلک به رژیم اسرائیل بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیش از هشت ماه از آغاز جنگ غزه گذشته و هنوز هم کارزار قتل و جنایت رژیم صهیونیستی در نوار غزه ادامه دارد. در این راستا، تاکنون بیش از ۳۷ هزار فلسطینی در نتیجه حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه به شهادت رسیده‌اند و البته که ده‌ها هزار تن دیگر نیز مجروح یا مفقود شده‌اند.

از این رو، تقریبا اغلب ناظران و تحلیلگران معتقدند که فرسایشی شدن جنگ غزه تا به اینجای کار، خود نمودی عینی از شکست سنگین رژیم اشغالگر قدس در میدان‌های جنگ غزه است. در حقیقت، رژیم صهیونیستی با کلی ادعا در حوزه توان نظامی و اطلاعاتی هنوز نتوانسته بر گروه‌های مقاومت فلسطینی که از حداقل ابزارها و امکانات دفاعی و نظامی برخوردارند، پیروز شود و البته که کار به جایی رسیده که بسیاری از تحلیلگران نظامی و اطلاعاتی اسرائیل به دولت نتانیاهو هشدار می‌دهند که بهتر است هرچه سریعتر از باتلاق جنگ غزه بیرون بیاید زیرا دستورکار این دولت مبنی بر نابودسازی حماس به این زودی‌ها رنگ واقعیت به خود نمی‌گیرد و حتی بسیاری بر این باورند که این ایده از قابلیت عملیاتی چندانی نیز برخوردار نیست.

با این همه، این کل ماجرا نیست و چند وقت قبل شاهد بودیم که سازمان ملل متحد نیز در حکمی رژیم اسرائیل را به عنوان یک رژیم کودک کُش در جهان در فهرست سیاه خود قرار داده است. پیش از این نیز در ماه‌های گذشته، پرونده پیگرد قضایی رژیم اشغالگر قدس از سوی دیوان لاهه به دلیل ارتکاب آن به جنایت علیه بشریت و نسل کشی، به نحوی جدی در دستوکار بوده و حتی برخی منابع از صدور قریب الوقوع حکم بازداشت نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و شمار دیگری از مقام‌های ارشد اسرائیلی خبر می‌دهند.

از این رو ایلنا در گفتگو با «فاروق ولی» نویسنده و تحلیلگر مسائل خاورمیانه، به واکاوی چند سوال مهم با محوریت جدیدترین تحولات رخ داده در قالب جنگ غزه پرداخته است.

مشروح گفتگو با فاروق ولی را در ادامه مطالعه می‌خوانید.

رژیم اشغالگر قدس اخیرا در حمله‌ای به اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه، با به شهادت رساندن بیش از ۳۰۰ فلسطینی، ۴ اسیر صهیونیست را آزاد کرد. البته که گردان‌های قسام اعلام کرده‌اند که شماری از دیگر اسرای صهیونیست نیز به هلاکت رسیده‌اند. در این راستا، مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی تاکنون سعی داشته‌اند این رویداد را به مثابه یک پیروزی بزرگ برای خود و رژیمشان تصویرسازی کنند. تحلیل شما در این رابطه چیست؟

یکی از نکات جالب در مورد آنچه اسرائیل اخیرا در اردوگاه النصیرات انجام داد این است که یائیر گولان (رئیس حزب کار در پارلمان صهیونیست‌ها) تاکید کرده که آزادسازی ۴ اسیر اسرائیلی آن هم در شرایطی که به کشته‌شدن تعدادی دیگر انجامیده و البته که هنوز هم بیش از ۱۲۰ اسرائیلی در اسارت گروه‌های فلسطینی هستند، به هیچ عنوان یک پیروزی برای تل آویو نیست.

وی اظهار شادمانی‌های مقام‌های صهیونیست را نمودی عینی از فریبکاری آن‌ها دانسته و خواستار برکناریشان شده است. از این رو، به نظر می‌رسد که چندان نباید روایت‌های صهیونیست‌ها در ماجرای عملیات اخیرشان در اردوگاه النصیرات را باور کنیم. بیش از هشت ماه از آغاز جنگ غزه می‌گذرد با این حال، آن‌ها بیش از آنکه اسرای خود را آزاد کرده باشند، یا آن‌ها را در نتیجه بمباران نوار غزه به هلاکت رسانده‌اند یا حتی در موردی خود به اشتباه، ۳ تن از آن‌ها را با تیرِ خودی کشته‌اند.

البته که نباید فراموش کنیم که در شرایطی که سیلی از بحران‌ها رژیم اشغالگر قدس را محاصره کرده، این رژیم نیاز به تولید و خلق پیروزی و دستاورد برای خود دارد و تحرکات و جوسازی‌های اخیر آن با محوریت عملیاتش در اردوگاه النصیرات و آزادسازی ۴ اسیر صهیونیست نیز بایستی در همین راستا ادراک شود.

در رویدادی دیگر، رژیم اسرائیل به تازگی از سوی سازمان ملل متحد نیز به عنوان یک رژیم کودک کش مورد شناسایی قرار گرفته است. به نظر شما این رویداد حامل چه پیام‌هایی است؟

این موضوع حقیقتا یک ضربه مهلک به اسرائیل بود. این رویداد برای نخستین بار رخ داده و صهیونیست‌ها در سال‌های گذشته نیز در چندین نوبت تلاش کردند تا یکچنین حکمی در مورد آن‌ها صادر نشود. با این حال، بر پایه گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل در مساله تاثیر منازعات و جنگ‌ها بر کودکان، با توجه به کشته شدن بیش از ۱۵ هزار کودک فلسطینی توسط ارتش اسرائیل در جنگ غزه، کاملا آشکار شده که اسرائیل به معنای واقعی کلمه یک رژیم کودک کش است و باید محکوم شود. این رویداد از دو منظر مهم است.

اول اینکه سطح فشارهای بین المللی علیه اسرائیل به ویژه در قالب دعاوی حقوقی که علیه آن در مجامع قضایی بین‌المللی نظیر دیوان لاهه مطرح است را به شدت بالا خواهد برد و دوم اینکه در مسیر توسعه همکاریهای قدرت‌های غربی با رژیم اشغالگر قدس نیز موانع سخت و جدی را ایجاد می‌کند. در حقیقت، قدرت‌های غربی دیگر به سادگی نمی‌توانند همه نوع حمایت‌های مالی و تسلیحاتی را از صهیونیست‌ها به عنوان یک رژیم کودک‌کش یا رژیمی که اقدام به نسل کشی در نوار غزه می‌کند، ارائه کنند. اساسا وحشت صهیونیست‌ها نیز از حکم مذکور تا حد زیادی ریشه در همین قبیل گزاره‌ها دارد.

به نظر شما آیا در نهایت در جنگ غزه آتش بس برقرار می‌شود؟

به نظر می‌رسد که اگر آتش بسی هم برقرار شود از مسیر ابتکارهای غربی در این رابطه نخواهد بود. قدرت‌های غربی حتی اگر به ظاهر هم از اسرائیل اعلام برائت کنند با این حال در پشت پرده همه نوع همکاری را با این رژیم دارند و این مساله قابل انکار نیست. از این رو، تنها این قدرت مقاومت و ملت فلسطین است که می‌تواند در نهایت اسرائیل را به سمت امضای توافق آتش بس با مقاومت فلسطین رهنمون کند.

همین حالا نیز سطح فشارهای داخلی، منطقه‌ای و بین المللی علیه صهیونیست‌ها کم نیست. با این حال، مقاومت فلسطین نشان داده که می‌تواند اسرائیل را به نقطه انفجار برساند و در آن فضا دستورکارهای خود را علیه تل‌آویو دنبال کند. مساله‌ای که نمودهای عینی خود را در روزهای اخیر و در قالب چندین دور عملیات‌های کوبنده مقاومت فلسطین علیه اسرائیل در بخش‌های مختلف نوار غزه به نمایش گذاشته است. رژیم اسرائیل تنها زبان زور را می‌فهمد. معادله‌ای که هم در جنگ غزه و هم در نوعِ مواجهه حزب لله لبنان با اشغالگران اسرائیلی به عینه قابل مشاهده است.

تا زمانی که اهرم مقاومت علیه صهیونیست‌ها فعال باشد، به احتمال زیاد این رژیم مجبور به عقب نشینی خواهد شد با این حال، بدون مقاومت، تردیدی نکنید که اسرائیل دست به جنایت‌های به مراتب بزرگتری نیز خواهد زد. کما اینکه اکنون نیز مثلا در مواجهه با مقاومت لبنان، تنها از ترسِ توان نظامی و بازدارندگی حزب الله است که دست به جنایات بزرگتر علیه ملت لبنان نمی‌زند.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا