بین الملل

کانادا: سفر قانونگذاران ما به تایوان بهانه‌ای برای خصومت چین نیست

سخنگوی وزیر خارجه کانادا گفت، چین نباید از سفر برنامه‌ریزی شده گروهی از قانونگذاران کانادایی به عنوان «دستاویزی برای تخاصم نظامی یا اقتصادی» استفاده کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه هیاتی از نمایندگان پارلمان کانادا قصد دارند اواخر سال جاری میلادی برای بررسی فرصت‌های تجاری به این جزیره خودگردان سفر کنند، چین روز سه‌شنبه هشدار داد که در صورت مداخله کانادا در تایوان، «اقدامات قاطعی» اتخاذ خواهد کرد.
کانادا، مانند بسیاری از کشورهای غربی از سیاست «چین واحد» پیروی کرده و به صورت دیپلماتیک پکن را به رسمیت می‌شناسد نه تایپه را، در حالی که به طور غیررسمی از تایوان حمایت می‌کند.
سخنگوی ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا گفت که انجمن‌های پارلمانی و گروه‌های دوستی به طور مستقل تصمیمات سفرشان را اتخاذ می‌کنند و دولت کانادا به آن احترام می‌گذارد. همانطور که قبلاً گفتیم، سفر نمایندگان ما نباید بهانه‌ای برای تشدید تنش یا اقدامات تهاجمی نظامی و اقتصادی قرار بگیرد.
طی روزهای گذشته، «جودی اسگرو» عضو پارلمان کانادا گفت که اعضای یک “گروه دوستی” پارلمانی کانادا و تایوان که از حمایت اداری یا مالی پارلمان کانادا برخوردار نیستند، قصد دارند در ماه اکتبر از این جزیره خودگردان بازدید کنند.
شامگاه سه‌شنبه سفارت چین در کانادا در واکنش به این اظهارات در بیانیه‌ای گفت: چین اقدامات قاطع و موثری را علیه هر کشوری که اقدام به مداخله یا تجاوز به حاکمیت و تمامیت ارضی چین کند، اتخاذ خواهد کرد.
با این حال نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اوایل همین ماه با نادیده گرفتن هشدارهای پکن راهی تایپه شد و به اولین مقام ارشد آمریکایی تبدیل شد که طی ۲۵ سال گذشته به تایوان می‌رود. چین هم با برگزاری مانورهای نظامی گسترده‌ای در نزدیکی این جزیره، خشم خود را ابراز کرد.
سفر پلوسی همچنین توجه را به آنچه که قبلاً تعاملات معمول بین غرب و تایپه بود، جلب کرد. قانونگذاران کانادایی قبل از اینکه همه‌گیری کرونا سفرها را متوقف کند، به طور منظم از تایوان بازدید می‌کردند.
«جودی اسگرو» عضو پارلمان کانادا گفته است که این سفر بر تجارت متمرکز خواهد بود و قصد قانونگذاران ایجاد اختلال و ایجاد مشکل برای تایوان یا چین نبوده است. روز چهارشنبه دفتر او به درخواست برای اظهارنظر پاسخ نداد.
سخنگوی وزیر خارجه کانادا همچنین تاکید کرد: ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم تا آرامش را حفظ کنند، خویشتندار باشند و خطوط ارتباطی برای جلوگیری از ایجاد سوءتفاهم‌ها را باز نگاه دارند.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا