بین الملل

کشاورزان معترض لهستان پرچم اتحادیه اروپا را آتش زدند+ فیلم

در ادامه اعتراض‌های هفتگی کشاورزان در کشورهای اروپایی، کشاورزان معترض در پایتخت لهستان، پرچم اتحادیه اروپا را به آتش کشیدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، کشاورزان معترض لهستانی امروز چهارشنبه با تجمع در شهر ورشو، پایتخت لهستان، پرچم اتحادیه اروپا را آتش زدند.

کشاورزان لهستانی در ادامه اعتراض‌های خیابانی خود سه‌شنبه گذشته نیز در شهر ورشو تجمع کردند. گفته می‌شود در این تظاهرات ده‌ها هزار کشاورز شرکت کردند.

اعتراضات کشاورزان در سراسر لهستان از ۹ فوریه (۲۰ بهمن) آغاز شده و به گفته کشاورزان این تظاهرات سراسری ۳۰ روز ادامه خواهد داشت.

یکی از خواسته‌های اصلی کشاورزان معترض توقف عرضه کالاهای کشاورزی اوکراینی به بازار لهستان است، از این رو معترضان راه‌ها را به گذرگاه‌های مرزی با اوکراین مسدود می‌کنند.

دنیس شمیگل، نخست وزیر اوکراین هفته گذشته اعلام کرد کی‌یف این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که اگر لهستان، کشاورزان معترض را متقاعد نکند روند مسدود کردن گذرگاه‌های مرزی را متوقف کنند، اقدام تلافی جویانه انجام خواهد داد.

کشاورزان لهستانی، کی یف و ورشو را متهم می‌کنند با صدور مجوز واردات غلات ارزان قیمت و سایر محصولات کشاورزی از اوکراین، در حال تهدید معیشت این کشاورزان هستند.

شمیگل در کانال تلگرامی خود نوشت «مساله مسدود شدن مرزها باید تا قبل از روز ۲۸ مارس، یعنی تاریخی که قرار است نشست مشترک دولت‌های اوکراین و لهستان برگزار شود، حل و فصل شود. اگر این اتفاق نیفتد، اوکراین این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که اقدامات متقابلی را در ارتباط با مبادی ورودی اش اعمال کند.»

لهستان یکی از سرسخت‌ترین حامیان اوکراین در اروپا است و سامانه‌های تسلیحاتی متعددی از جمله تانک و خودروهای زرهی هویتزر را در اختیار کی یف قرار داده است.

مناقشه بر سر غلات موجب ایجاد شکاف قابل توجهی بین این دو همسایه شده است به طوری که آندره دودا، رئیس جمهور لهستان، پاییز گذشته اعلام کرد کشورش با سیل محصولات ارزان قیمت اوکراینی مواجه شده است.

شمیگل اعلام کرد «مقامات لهستانی دعوت برای دیدار با مقامات اوکراین در شهر لویو در غرب اوکراین را نادیده گرفتند. رئیس جمهور اوکراین این مکان را برای برگزاری مذاکره و رسیدن به مصالحه پیشنهاد کرده بود اما متأسفانه چنین دیداری با مقامات لهستانی برگزار نشد.»

آگهی
دکمه بازگشت به بالا