بین الملل

کشته شدن 40 عضو گروه «الشباب» در حمله مشترک نیروهای اتحادیه آفریقا


ارتش سومالی و نیروهای اتحادیه آفریقا در یک عملیات مشترک در جنوب سومالی شماری از اعضای گروه تروریستی «الشباب» را هدف حمله زمینی و هوایی قرار دادند.

به  گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت سومالی، امروز (یکشنبه)، اعلام کرد که نیروهای این کشور ۴۰ عضو گروه تروریستی الشباب را در عملیات مشترک هوایی و زمینی در اقلیم «جوبای سفلی» در جنوب این کشور از پا درآورده‌اند.

گروه تروریستی الشباب که دارای گرایشات فکری وابسته به القاعده است، از سال ۲۰۰۷ برای سرنگونی دولت مرکزی سومالی تلاش می‌کند و تاکنون عملیات‌های تروریستی زیادی را انجام داده و شمار زیادی از نظامیان و غیرنظامیان را به قتل رسانده است.

تلویزیون سودان اعلام کرد که این عملیات با مشارکت نیروهای ارتش این کشور و شرکای بین‌المللی (نیروهای اتحادیه آفریقا) در منطقه «ویلمرو» در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر «آفمدو» انجام شده است.

 عملیات زمینی ارتش سودان و نیروهای اتحادیه آفریقا  منجر به کشته شدن ۴۰ الشباب از جمله چند تن اعضای ارشد این گروه شده است. در عین حال، هواگردهای نظامی موجود در محل عملیات تجهیزات نظامی این گروه را هدف قرار دادند.

گروه تروریستی الشباب تا لحظه انتشار این گزارش، به این عملیات و اطلاعات اعلام‌شده درباره تعداد عناصر کشته شده واکنشی نشان نداده است.

این عملیات پس از آن انجام شده است که «یووری موسونی» رئیس‌جمهور اوگاندا، ماه گذشته، اعلام کرد در حمله گروه تروریستی الشباب به یک پایگاه در سومالی، ۵۴ سرباز اوگاندایی کشته شده‌اند.

 گروه سومالیایی الشباب، روز بیست و ششم ماه می، به یک پایگاه در شهر «بولو مریر» در ۱۱۰ کیلومتری جنوب موگادیشو پایتخت سومالی حمله کرد؛ پایگاهی که نیروهای اوگاندایی وابسته به هیأت اعزامی اتحادیه آفریقا در سومالی در آن مستقر بودند.

گروه تروریستی الشباب همچنین ماه گذشته یک پایگاه نظامی تحت فرماندهی نیروهای اتیوپیایی در مرز سومالی را هدف حمله انتحاری قرار داد که طی آن ۴ نظامی اتیوپیایی مجروح شدند.

سومالی از سال ۱۹۹۱ به صحنه جنگ داخلی تبدیل شده و از سال ۲۰۰۷ شاهد شورش یک گروه مسلح موسوم به الشباب است. این گروه در تلاش برای براندازی دولت مشروع سومالی است و از آن زمان تاکنون عملیات‌های تروریستی زیادی را در موگادیشو و دیگر شهرهای سومالی انجام داده به‌نحوی که شمار زیادی از افراد قربانی این حملات شده‌اند.

گروه تروریستی الشباب در سال ۲۰۱۱ از موگادیشو پایتخت سومالی رانده شد و بسیاری از پایگاه‌های خود را از دست داد؛ اما این گروه همچنان بر مناطق روستایی زیادی سیطره دارد. ارتش سومالی با کمبود تجهیزات و سوء سازماندهی برای مقابله با تهدیدات گروه تروریستی الشباب مواجه است.

پایان پیام/م


آگهی
دکمه بازگشت به بالا