بین الملل

کودتاچیان حریم هوایی نیجر را بستند


با پایان ضرب‌الاجل «اکواس» به کودتاچیان نیجر برای بازگرداندن «محمد بازوم» به قدرت، رهبران کودتا، ضمن رد این درخواست حریم هوایی این کشور را بستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با پایان مهلت «گروه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» (اکواس) برای بازگشت «محمد بازوم» رئیس‌جمهور برکنار شده نیجر به قدرت، رهبران کودتای نظامی در این کشور ضمن رد این درخواست، حریم هوایی این کشور را بستند.

گروهی از فرماندهان نظامی کشور نیجر تحت عنوان «شورای ملی حفاظت از میهن»  ۲۷ جولای گذشته، در پخش زنده شبکه تلویزیون ملی (ORTN) اعلام کردند با کودتا قدرت را در دست گرفته‌اند.

این گروه اعلام کرد: «در واکنش به تداوم تنش مستمر اوضاع امنیتی در نیجر و همچنین وضعیت بد اقتصادی و اجتماعی دست به کودتا زده است و رئیس‌جمهور را برکنار و پارلمان را منحل کرده است و قانون اساسی به دلیل بدتر شدن وضعیت امنیتی و بحران اجتماعی و اقتصادی کشور، تعلیق می‌شود».

اکواس به رهبران کودتای نظامی نیجر یک هفته فرصت داده بود تا بازوم را به قدرت بازگردانند، در غیر این صورت این گروه از «همه اقدامات، از جمله تدابیر نظامی، برای برقراری نظم در این کشور آفریقایی استفاده خواهد کرد». مهلت یک‌ هفته‌ای اکواس یک‌شنبه شب‌ (دیشب ۶ آگوست) به پایان رسید. 

کودتاچیان نیز امروز طی بیانیه‌ای اعلام کردند: «در مواجهه با تهدید مداخله، که نشانه‌های آن بر اساس آمادگی کشورهای همسایه در حال نمایان شدن است، حریم هوایی نیجر از روز یکشنبه (۶ آگوست) تا اطلاع ثانوی به روی همه هواپیماها مسدود می‌شود.. هرگونه تلاش برای نقض حریم هوایی با “پاسخ قوی و فوری” مواجه خواهد شد».

در پی اعلام مسدود شدن حریم هوایی نیجر، یک هیأت رسمی از مالی و بورکینافاسو عازم «نیامی» پایتخت نیجر شدند تا با حاکمیت نظامی جدید در این کشور غرب آفریقایی اعلام همبستگی کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، منابع غربی بعد از ظهر امروز دوشنبه به نقل از ارتش مالی گزارش داد که هئیتی رسمی از این کشور و بورکینو فاسو به نیامی، پایتخت نیجر رفته و با شورای نظامی نیجر ابراز همبستگی کرده است.

مالی و بورکینافاسو که دو همسایه جنوبی و غربی نیجر محسوب می‌شوند، پیشتر طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده بودند که هرگونه مداخله نظامی در نیجر به مثابه اعلان جنگ علیه این دو کشور خواهد بود.

پایان پیام/ص


آگهی
دکمه بازگشت به بالا