بین الملل

گاردین: تصمیم اروپا برای عدم لغو تحریمهای موشکی ایران خطرناک است

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت که برنامه‏‌ اروپا مبنی بر عدم اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای و لغونکردن تحریمهای موشکی ایران در اکتبر امسال، اقدامی خطرناکی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه گاردین با اشاره به قصد انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی برای عدم لغو تحریم‌های موشکی ایران طبق مفاد برجام نوشت: تصمیم قدرت‌های اروپایی برای نقض این توافق یک خطر است، زیرا مشخص نیست تهران در زمانی که به توانایی تولید اورانیوم غنی‌شده تسلیحاتی نزدیک است، چه واکنشی نشان خواهد داد.

توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ شامل یک سری تاریخ‌ها یا به اصطلاح «بندهای غروب» است که بر اساس آن قرار بود تحریم‌های خاص علیه نهادهای ایران توسط غرب لغو شود و مشخصاً باید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه برنامه موشکی ایران به عنوان مدعی پایبندی به برجام باید در ۱۸ اکتبر به پایان برسد.

به نوشته روزنامه گاردین توجیهی که دیپلمات‏های اتحادیه اروپا و انگلیس به آن اشاره کردند شامل «نقض توافق برجام توسط ایران، فروش هواپیماهای بدون سرنشین ایران به روسیه برای استفاده در حمله به اوکراین و انتقال احتمالی آینده به روسیه» بود.

کشورهای اتحادیه اروپا در حالی بار دیگر ادعای فروش پهپادهای ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکرار می‌کنند که مقامات ارشد ایران و روسیه بارها این ادعا را تکذیب کردند و از اوکراین و کشورهای اروپایی خواسته‌اند برای اثبات این ادعای خود، سند و مدرکی ارائه دهند که تاکنون هیچ مدرکی ارائه داده نشده است.

ایران در راستای نشان‌دادن حُس‌نیت خود به «افکار عمومی جهان» در پیشبرد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای و رفع تحریم‌های ظالمانه، در سال ۱۳۹۴ توافق هسته‌ای با کشورهای گروه ۵+۱ امضاء کرد که به اعتراف مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مقامات آمریکایی و غربی، برنامه هسته‌ای ایران از سال ۹۴ تا کنون تحت شدیدترین بازرسی‌های آژانس بین‌المللی قرار گرفته است.

آژانس بین‌المللی در دست‌کم ۱۵ گزارش فصلی خود به صلح‌آمیزبودن برنامه هسته‌ای ایران اذعان کرد. آمریکا در اردیبهشت ۹۷ در اقدامی یک‌جانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد و ایران نیز پس از یک سال «صبر راهبردی» و بی‌عملی طرف‌های غربی در جبران خسارت‌های اقتصادی ایران با خروج واشنگتن از برجام، بخشی از تعهدات برجامی خود را تعلیق کرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا