بین الملل

گفت‌وگوی ایران و ارمنستان درباره اهمیت راه‌آهن بین دو کشور


در دیدار معاون نخست‌وزیر ارمنستان با سفیر ایران در این کشور، اهمیت عملیاتی شدن راه‌آهن بین دو کشور و چشم‌انداز گسترش همکاری‌های مربوطه مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک وبسایت ارمنستانی به نقل از دولت این کشور گزارش داد «مهر گریگوریان» معاون نخست‌وزیر ارمنستان با «عباس بدخشان ظهوری» سفیر ایران در ایروان دیدار کرد. 

طبق این گزارش، «گریگوریان در این دیدار توسعه روابط با کشور دوست ایران را مورد تاکید قرار داد و از مواضع آن در ارتباط با تجاوزات نظامی اخیر جمهوری آذربایجان علیه جمهوری ارمنستان تشکر کرد». 

به گزارش این رسانه ارمنستانی، در این دیدار، موضوعات مهم دستورکار دوجانبه بخصوص همکاری در زمینه انرژی و حمل و نقل مورد بحث قرار گرفت. اهمیت عملیاتی شدن راه‌آهن بین ارمنستان و ایران در صورت رفع انسداد احتمالی ارتباطات حمل‌ونقل منطقه‌ای و چشم‌انداز گسترش همکاری‌های مربوطه مورد تاکید ویژه قرار گرفت. 

همچنین توافق شد در آینده نزدیک نشست کمیته نظارت بر اجرای یادداشت تفاهم هفدهمین اجلاس کمیسیون بین‌دولتی ارمنستان و ایران تشکیل شود و طی آن موضوعات مورد علاقه دوجانبه با جزئیات بیشتر مورد گفت‌وگو قرار بگیرد.

پیش‌تر هم عباس بدخشان ظهوری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان و هیات همراه او با «آنا وارداپتیان» دادستان کل ارمنستان دیدار کرد و اظهار داشت که پیوندهای تاریخی و فرهنگی محکم ۳۰۰۰ ساله ایران و ارمنستان بستر مناسبی برای توسعه روابط در همه جهات است. سفیر  جمهوری  اسلامی ایران در این دیدار تاکید کرد که روابط با ارمنستان در اولویت قرار داد.

وی بر اهمیت استان «سیونیک» در ارمنستان برای ایران تاکید کرد و اظهار داشت: هیچ کشوری نباید آرزویی برای این استان داشته باشد.

حسین امیرعبداللهیان و «آرارات میرزویان» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان چندی قبل در حاشیه هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و مهمترین مسائل منطقه قفقاز گفت‌وگو کردند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی در این دیدار، موضع تهران را درباره آخرین تحولات قفقاز، عدم‌ پذیرش هرگونه تغییر در مرزها و ژئوپولیتیک منطقه خواند و افزود: جمهوری اسلامی ایران قویا معتقد است که  اختلافات کشورها باید از طریق مذاکره و گفت‌وگوی سیاسی درون منطقه حل و فصل شود. 

آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان نیز با اشاره به جایگاه تاریخی ایران در تحولات قفقاز از روند رو به رشد همکاری‌های دوجانبه ابراز خرسندی کرد و افزود: شتاب مناسبات ایرانارمنستان به تحکیم و تقویت همکاری‌ها و همبستگی بین دو کشور و منطقه کمک خواهد کرد.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا