بین الملل

گفت‌وگو‌ درباره تبادل زندانیان به توافق نهایی نرسیده اما پیشرفت حاصل شده است

یک روزنامه انگلیسی نوشت: دولت قطر مذاکرات میان ایران و امریکا درخصوص مبادله زندانیان گذشته را در سپتامبر تسهیل کرده است.

فایننشال تایمز:


به گزارش ایلنا، روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» نوشت: قطر در سپتامبر گذشته در جریان نشست های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد تبادل احتمالی زندانیان، به تسهیل گفت‌وگوهای ایران و آمریکا کمک کرد.

این روزنامه نوشت که این گفت‌وگو‌ها به توافق نهایی نرسیده اما پیشرفتی در آن حاصل شده است.

این روزنامه همچنین به آزادسازی دارایی های ایران در کره جنوبی اشاره کرد و توضیح داد: یکی از گزینه ها این است که این دارایی ها در یک حساب قطری نگهداری شود تا اطمینان حاصل شود که برای خرید اقلام غیر تحریمی مانند دارو و مواد غذایی استفاده می شود.

پیش از این حسین امیرعبداللهبان، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه ای تلویزیونی گفت که کشورش در روزهای گذشته به توافقی در خصوص مبادله زندانیان بین ایران و امریکا رسیده است و افزود: چنانچه امور از جانب امریکا به خوبی پیش رود، ممکن است در آینده نزدیک شاهد این توافق باشیم.

وی افزود: از سوی ما تمام شرایط آماده است و طرف امریکایی در حال بررسی آمادگی های فنی است.

اما «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه امریکا، اظهارات مقامات ایرانی در خصوص رسیدن به توافق مبادیه زندانیان را تکذیب کرد.

وی در بیانیه ای افزود که کشورش برای آزادی سه امریکایی بازداشت شده در ایران تلاش می‌ کند.

وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه، واکنش امریکا به اظهارات وزیر امور خارجه ایران مبنی بر مبادله زندانیان را تعجب آور دانست.

این وزارتخانه افزود که ایران از مارس ۲۰۲۲ به توافق نامه ای کتبی برای مبادله زندانیان به امضای واشنگتن رسیده است، اما آن را اجرا نکرده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در ۲۱ فوریه، از نقش مثبت قطر در پرونده تبادل زندانیان با ایالات متحده قدردانی کرد و شکست این موضوع را ناشی از «نیت بد دولت آمریکا» دانست.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا