بین الملل

گمانه‌زنی‌ پوتین درباره وضعیت فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین


رئیس‌جمهور روسیه در جریان دیدار با خبرنگاران نظامی به اظهارنظر درباره وضعیت فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین که پیش‌تر برخی منابع از آسیب مغزی جدی او خبر داده بودند، پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در جریان دیدار هفته گذشته با خبرنگاران نظامی در مسکو به گمانه‌زنی درباره محل حضور «والری زالوژنی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین پرداخت. 

به گزارش اسپوتنیک، در ویدئویی که «پاول زاروبین» خبرنگار از صبحت‌های پوتین در این دیدار منتشر کرده، او قبل از این که از خبرنگاران بخواهد از خود زالوژنی درباره محل حضورش بپرسند، می‌گوید: فکر می‌کنم، بدانم… به نظرم خارج از کشور است اما ممکن است اشتباه کنم. 

طبق این گزارش، این فرمانده اوکراینی بعد از حملات موشکی روسیه در اوایل ماه میلادی گذشته (مه) به برخی اهداف نظامی نزدیک خرسون دیگر در انظار عمومی دیده نشد. 

اولین گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت زالوژنی و محل اختفای احتمالی او بعد از آن ایجاد شد که ناتو در دهم مه گزارش داد او به این ائتلاف خبر داده برایش صحبت کردن با اعضای کمیته نظامی ناتو حتی از طریق ویدئویی امکان‌پذیر نیست. 

بعد از آن خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از منابعی گزارش داد فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین در نتیجه حمله موشکی روسیه در اوایل مه از ناحیه سر دچار جراحت شده و دیگر قادر به ادامه فعالیت نیست.

به گفته یک منبع، او کمک‌های اولیه را در نیکولایف برای جلوگیری از خونریزی دریافت کرد و در بیمارستان نظامی کی‌یف تحت ترپاناسیون جمجمه قرار گرفت. وی افزود شرایط فرمانده اوکراینی به دلیل وجود بیماری زمینه‌ای دیابت نوع دوم پیچیده است. 

او در پایان گفت پیش‌بینی می‌شود این فرمانده ارشد اوکراینی زنده بماند اما قادر نخواهد بود به فعالیتش ادامه دهد. 

به باور بسیاری، کی‌یف اطلاعات درباره شرایط زالوژنی را برای حفظ روحیه جنگندگی نیروهای اوکراینی پنهان می‌کند. 

با این حال رسانه‌های غربی زالوژنی ۴۹ ساله را که تا همین اواخر ناشناخته بود و اکنون رقیب زلنسکی محسوب می‌شود، چهره کلیدی در برنامه‌ریزی و اجرای ضدحملات اوکراین در شرق و جنوب این کشور علیه نیروهای روسیه می‌دانند که البته تاکنون توفیقی هم نداشته و تلفات و خسارات زیادی را به کی‌یف تحمیل کرده است. 

اواسط اسفند روزنامه بیلد آلمان به نقل از منابع دولتی اوکراین از کشمکش داخلی بین ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و ژنرال والری زالوژنی فرمانده نیروهای مسلح این کشور خبر داد.

منابع دولتی اوکراین به این روزنامه آلمانی گفته بودند زالوژنی هفته‌هاست خواستار عقب‌نشینی از باخموت شده؛ شهری که بعد از ماه‌ها نبرد خونین و شدید، سرانجام به کنترل کامل نیروهای روسیه درآمد.

این فرمانده اوکراینی به زلنسکی توصیه کرده بود «آرتموفسک» که در اوکراین باخموت نامیده می‌شود را به جای ادامه دفاع از آن در مقابل نیروهای روسیه، رها کند.

روزنامه آلمانی همچنین گزارش داده بود محبوبیت زالوژنی که به دلیل هدایت کارزار نظامی علیه روسیه کسب کرده، او را به رقیب قابل توجه در انتخابات ریاست‌جمهوری در مقابل زلنسکی تبدیل می‌کند.

پایان پیام/م


آگهی
دکمه بازگشت به بالا