بین الملل

یک برخورد نزدیک؛ مکالمه زنده جنگنده چینی و هواپیمای جاسوسی آمریکا

مکالمه زنده بین خلبان هواپیمای جاسوسی آمریکا و یک جنگنده چینی در حریم هوایی پکن، بر شدت تنش بین دو کشور مهر تایید زد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، پس از آنکه هواپیمای جاسوسی آمریکا با حضور خبرنگاران چند رسانه آمریکایی به طور زنده مکالمه زنده بین خلبانان این هواپیما و یک جنگنده جی۱۱ چینی را بر فراز حریم هوایی این کشور پوشش دادند، عمق تنش بین واشنگتن و پکن آشکار شد.

جنگنده جی۱۱ چین یک فروند هواپیمای جاسوسی پی۸ آمریکایی را در حریم هوایی پکن شناسایی کرد و در جریان مکالمه اضطرای بین خلبانان که خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان در حال پوشش آن بود، شنیده می‌شود که خلبان جنگنده چینی به هواپیمای آمریکایی هشدار می‌دهد که از پیشروی بیشتر خودداری کند.

در این مکالمه که هر لحظه خطرناک‌تر می‌شود، خلبان جنگنده چینی می‌گوید: هواپیمای آمریکایی، نیروی هوایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین صحبت می‌کند. شما به حریم هوایی چین نزدیک می‌شوید. فاصله خود را حفظ کنید در غیر اینصورت رهگیری خواهید شد.

این رویارویی نزدیک در حالی رخ داده که پنتاگون در ماه دسامبر، یک جنگنده چینی را به پرواز در فاصله ۱۰ متری هوایپمای شناسایی آمریکا متهم کرده بود. چین در سوی مقابل اعلام کرد که این هواپیمای آمریکایی بوده که به جنگنده پکن نزدیک شده است.

حادثه اخیر که با پوشش زنده خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی همراه بود، اندکی پس از رویت بالون چینی در حریم هوایی آمریکا و سرنگونی آن با جنگنده‌ اف۲۲ نیروی هوایی آمریکا رخ داده است. واشنگتن مدعی شده بود که این بالون جاسوسی بوده و پکن ضمن تایید مالکیت بالون، تاکید کرد که این بالون غیرنظامی و با اهداف علمی به پرواز درآمده و به طور تصادفی با وزش باد وارد حریم هوایی آمریکا شده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا