بین الملل

آیت الله خامنه‌ای مطالعات عمیق و گسترده‌ای درباره امور جهان دارند

رئیس کمیته امور دفاعی سنای پاکستان در گفت و گو با مهر:

رئیس کمیته امور دفاعی سنای پاکستان تاکید کرد: آیت‌الله خامنه‌ای صحبت های جامع و کاملی در مورد فلسطین و اوضاع جهان داشتند که نشان از مطالعات گسترده ایشان دارد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: به مناسبت سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) مراسم بزرگداشت ایشان در سراسر جهان از جمله ایران برگزار شد.

روز دوشنبه مصادف با سی و پنجمین سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی، اقشار مختلف مردم و مسئولان در حرم امام راحل حاضر شدند و پای سخنان گهربار رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای نشستند.

در این مراسم مهمانان خارجی از کشورهای اسلامی و دیگر حضور داشتند. در این مراسم، رئیس کمیته امور دفاعی سنای پاکستان از طرف دولت و ملت پاکستان حضور داشتند.

پس از این مراسم، خبرنگار مهر گفت و گوی ویژه ای با «مشاهد حسین سید» رئیس کمیته امور دفاعی سنای پاکستان انجام داد که در ادامه، مشروح آن را مطالعه می کنید:

درباره سخنرانی مهم مقام معظم رهبری در مراسم سالروز ارتحال امام خمینی (ره) چه تحلیلی دارید؟

خوشحالم که در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) شرکت کردم. رهبر معظم انقلاب سخنرانی بسیار جامعی فرمودند. هرکسی سخنرانی ایشان را گوش کند متوجه خواهد شد که ایشان چقدر مطالعه گسترده در مورد مسائل روز دنیا دارند و از آنچه که در اتاق‌های فکر دنیا می‌گذرد آگاه هستند.

در سخنرانی سالگرد امام خمینی (ره) ایشان در مورد سه موضوع صحبت کردند. ایشان در مورد غزه چندین مسئله را بیان و اظهارات و تحلیل‌های ناظران مطرح دنیا را بدون ذکر نام نقل کردند.

ایشان در مورد غزه نیز گفتند: طوفان الاقصی رویداد بزرگی است که مسیر جهان را تغییر خواهد داد. این آغاز نابودی رژیم اسرائیل است و این یک پیام واضحی برای جهانیان بود. ایشان همچنین به آثار و پیامدهای طوفان الاقصی اشاره کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای با تجلیل از شهید رئیسی گفتند که ایشان پیرو واقعی امام خمینی (ره) بوده و راه ایشان را ادامه داده اند. ایشان گفتند: در گذشته رؤسای جمهور زیادی آمدند اما ارتباط رئیسی با مردم بسیار پایدار بود. و در مورد انتخابات پیش روی ایران و ویژگی‌های یک رئیس جمهور اصلح هم گفتند و واقعاً یک سخنرانی کامل و جامعی بود.

رهبر انقلاب در سخنرانی فرمودند که «فلسطینی ها در ماجرای طوفان الاقصی وارد میدان شدند، عمل کردند، اقدام کردند و دشمن را در کنج میدانی قرار دادند که هیچ راه فراری و وسیله‌ نجاتی برایش وجود ندارد. بله، آمریکا از رژیم صهیونیست حمایت می‌کند، بسیاری از دولت‌های غربی از اسرائیل حمایت می‌کنند امّا همه هم اعتراف می‌کنند و قبول دارند که شرایطی که برای حکومت صهیونیست به وجود آمده است، شرایطی است که راه نجاتی برای آن رژیم وجود ندارد.» در این باره چه تحلیلی دارید؟

بله! من گفتم ایشان به مسائل منطقه کاملاً مسلط هستند و تحلیل‌های جامعی ارائه کردند و ما شاهد این مسئله هستیم که بدون آمریکا اسرائیل دوام نخواهد داشت و آیت الله خامنه ای به این نکته هم اشاره کردند که برای اولین بار در تاریخ، مسیحیان و پیروان سایر ادیان علیه اسرائیل تظاهرات کردند.

رهبر معظم انقلاب نامه‌ای به دانشجویان آمریکایی نوشتند، در این باره تحلیل شما چیست؟

این نامه بسیار امیدوارکننده است. آیت الله خامنه ای اولین رهبر مسلمانی است که از جنبش دانشجویان آمریکایی حمایت می‌کند. یادم هست که اوایل سال ۱۹۸۹ امام خمینی (ره) نامه‌ای به میخائیل گورباچف آخرین رئیس جمهور شوروی در زمینه مرگ کمونیسم و ضرورت پرهیز شوروی از اتکا به‌ غرب و دعوت وی به دین اسلام نوشته بودند. دقیقاً نکاتی که امام خمینی (ره) در این نامه ذکر کرده بودند اتفاق افتاد و وقتی نامه آیت الله خامنه ای به دانشجویان آمریکایی را خواندم یاد این نامه امام (ره) افتادم. آیت الله خامنه ای در این نامه از دانشجویان آمریکایی تجلیل و با آنان ابراز همبستگی کردند.

رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران چند هفته گذشته در سانحه بالگرد به شهادت رسیدند، این شهدا درباره تقویت روابط کشورهای اسلامی به ویژه میان ایران و پاکستان چه نقشی داشتند؟

شهید آیت الله رئیسی پس از به دست گرفتن دولت جمهوری اسلامی ایران روابط راهبردی خود را با کشورهای همسایه و مسلمان ارتقا داد. خصوصاً برای تقویت روابط با کشورهای پاکستان، ترکیه، عربستان سعودی و آذربایجان و غیره بسیار تلاش کرد. این شهید در یکی از آخرین سفرهای خارجی خود به پاکستان آمد و پاکستان هم از وی با تمام وجود استقبال کرد.

سفر وی به پاکستان تنها سفر یک شخصیت سیاسی و یک رئیس جمهور نبود بلکه سفر یک دانشمند اسلامی به کشورمان بود. او سفر بسیار مفیدی به پاکستان داشت. شهید رئیسی یک هفته پس از این سفر، سفیر خود در اسلام آباد، آقای علی رضا مقدم را به تهران فراخواند و خواستار ارائه گزارشی از میزان پیشرفت توافقات انجام شده در این سفر شد و گفت که توافقات انجام شده در این سفر باید به درستی اجرا شود.

گمانه زنی‌ها درباره آتش بس جنگ غزه دوباره شروع شده، آیا آتش بس دائمی امکان پذیر است؟

کلید تصمیمات اسرائیل در دست آمریکاست. آمریکا در حال خروج از جنگ است. نتانیاهو می‌داند که نتیجه آتش بس پایان دولت اوست. از سوی دیگر اسرائیل از نظر سیاسی، دیپلماتیک، روانی، اخلاقی و قانونی در جنگ شکست خورده است. با وجود گذشت بیش از ۸ ماه، تل آویو نتوانسته است به اهداف خود در غزه دست یابد. از سوی دیگر، آتش بس برای رئیس جمهور جو بایدن بسیار مهم است. اگر جنگ ادامه یابد، جو بایدن در انتخابات شکست خواهد خورد. افراد درون حزب بایدن به دلیل حمایت وی از اسرائیل با رئیس جمهوری جو بایدن مخالفت می‌کنند. بایدن مجبور به توقف آتش بس خواهد شد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا