بین الملل

بایدن: در صورت حمله چین به تایوان، گزینه نظامی آمریکا روی میز است

رئیس جمهور آمریکا با هشدار به چین درباره جزیره تایوان، گفت که در صورت حمله پکن به این جزیره، آمریکا استفاده از گزینه نظامی را برای دفاع از تایوان رد نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کیودو، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مدعی شد که در صورت حمله چین به تایوان، آمریکا برای دفاع از این جزیره از گزینه نظامی هم غافل نخواهد شد.

بایدن در گفت‌وگو با تایمز در پاسخ به این پرسش که در صورت حمله چین به تایوان، آمریکا چه نوع گزینه‌هایی را روی میز دارد و اینکه آیا این گزینه‌ها شامل اعزام نیروی زمینی می‌شود یا خیر، گفت که «به شرایط بستگی دارد.»

این نخستین باری نیست که بایدن درباره احتمال رویارویی نظامی با چین حرف زده است اما چین که تایوان را بخشی از قلمروی خود می‌داند، همواره اظهارات بایدن را مورد انتقاد قرار داده و قطعاً به مشابه گذشته این کار را تکرار خواهد کرد.

بایدن مدعی شد که در گفت‌وگو با شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین، موضع دیرینه واشنگتن مبنی بر خودداری از استقلال‌طلبی تایوان را روشن کرده است اما اگر پکن قصد تغییر شرایط فعلی را داشته باشد، آمریکا از این جزیره حمایت خواهد کرد.

وی درباره نوع واکنش واشنگتن در صورت حمله احتمالی چین به تایوان گفت: گزینه استفاده از قوای نظامی آمریکا روی میز است. البته بین اعزام نیروی زمینی، هوایی و دریایی تمایز وجود دارد.

رئیس جمهور آمریکا از ارائه توضیحات درباره اینکه آیا این کشور از پایگاه‌هایش در ژاپن یا فیلیپین برای حمله به چین استفاده می‌کند یا خیر، اجتناب کرد.

وی افزود: نمی‌توانم وارد جزئیات شوم. اگر به شما چنین اطلاعاتی بدهم، با دلیل موجه شروع به انتقاد از من خواهید کرد.

ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌اِی) مدعی شده که جین‌پینگ به ارتش چین دستور داده است تا خود را برای حمله به تایوان تا سال ۲۰۲۷ آماده کنند.

تایوان مدت‌هاست که محل اصلی مناقشه چین و آمریکا محسوب می‌شود. واشنگتن حتی پس از تغییر موضع دیپلماتیکش در قبال تایپه و به رسمیت شناختن پکن در سال ۱۹۷۹ در روابط دیپلماتیک، همچنان روابط غیر رسمی خود را با این جزیره حفظ کرده است. واشنگتن همچنین برای این جزیره سلاح فراهم می‌آورد و مدعی است که با این اقدام، تایوان برای دفاع از خود توانایی کافی در اختیار خواهد داشت.

بایدن همچنین درباره حوزه اقتصادی نیز اظهارات تنش‌زایی را به زبان آورد و با اشاره به دلایلی از جمله سالخورده شدن جمعیت چین، گفت: تا کجا رشد خواهد کرد؟ آنجا اقتصادی وجود دارد که در آستانه سقوط است. می‌گویند که اقتصادشان در حال شکوفایی است! حتماً شوخی می‌کنید!

رئیس جمهور آمریکا همچنین با تغییر موضوع به جبهه اوکراین پرداخت و مدعی شد که در صورت شکست اوکراین در جنگ با روسیه، برخی کشورها از جمله لهستان سیاست مستقلی را اتخاذ خواهند کرد.

وی مدعی شد: مساله این است که اگر اجازه دهیم اوکراین سقوط کند، خواهید دید که لهستان و تمام کشورهای واقع در امتداد مرز روسیه، از بالکان و بلاروس، همه و همه راه خودشان را خواهند رفت؛ این خط و این نشان!

رئیس جمهور آمریکا همچنین مدعی شد که تصمیماتی که طی چهار سال آتی گرفته می‌شود، آینده اروپا را تا مدت‌ها تعیین تکلیف خواهد کرد.

وی افزود: به همین دلیل نباید اجازه ناکامی ناتو را بدهیم. باید این (ائتلاف نظامی) را هم از نظر سیاسی و هم اقتصادی تقویت کنیم. و البته از لحاظ نظامی که همین حالا هم سرمایه‌گذاری چشمگیری روی آن کرده‌ایم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا