بین الملل

بایدن برای تحریم دیوان کیفری بین‌المللی بر سر دوراهی است/ نتانیاهو درگیری با حزب‌الله را در دستور کار دارد

بایدن برای تحریم دیوان کیفری بین‌المللی بر سر دوراهی است/ نتانیاهو درگیری با حزب‌الله را در دستور کار دارد


کارشناس مسائل آمریکا گفت: اقدام جمهوری‌خواهان در تصویب لایحه تحریمی علیه دیوان کیفری بین‌المللی به نوعی آماده‌سازی فضای سیاسی آمریکا به نفع رئیس‌جمهوری سابق و علیه کاندیدای دموکرات‌ها است.

 

علی بیگدلی، کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به تصویب تحریم دیوان کیفری بین‌المللی از سوی مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اخیراً مجلس نمایندگان ایالات متحده لایحه تحریم دیوان کیفری بین‌المللی را با ۲۴۷ رای موافق در مقابل ۱۵۵ رای مخالف تصویب کردند که البته پیشنهاد دهنده این لایحه را باید محافظه‌کاران بدانیم. بر این اساس اقدام جمهوری‌خواهان در تصویب لایحه تحریمی علیه دیوان کیفری بین‌المللی به نوعی آماده‌سازی فضای سیاسی آمریکا به نفع ترامپ و علیه بایدن است. از سوی دیگر هم باید توجه شود که به جریان انداختن پرونده جنایات جنگی در دیوان کیفری بین‌المللی آن هم علیه اسرائیل و بنیامین نتانیاهو اساساً ضربه بزرگی به وی و راستگرایان افراطی در تل‌آویو قلمداد می‌شود. در این مسیر باید گفت که این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا را باید یک ژست سیاسی در داخل این کشور دانست که البته به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم مربوط است؛ چراکه بایدن هم نیاز به فضاسازی به نفع خود در این راستا دارد.

وی ادامه داد: باید دید که آیا در صورت تأیید لایحه تحریمی علیه دیوان کیفری بین‌المللی در مجلس سنای آمریکا، جو بایدن آن را برای اجرایی شدن امضا می‌کند یا خیر. به موازات این روند شاهد صف‌آرایی اسرائیل در مرزهای شمالی اراضی اشغالی و مناطق جنوبی لبنان هستیم. واقعیت این است که در روزهای گذشته رفتار و تحرکات اسرائیل نشان می‌دهد که آنها در حال آرام‌سازی جبهه جنوب هستند تا در نهایت بتوانند در جبهه شمال و علیه حزب‌الله لبنان اقدام کنند. به همین جهت معتقدم که درگیری با حزب‌الله در دستور کار نتانیاهو قرار دارد که همین مسأله می‌تواند مجدداً معادلات میدانی و سیاسی را تغییر دهد. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که جو بایدن در شرایط کنونی به آرای مهاجران و مسلمانان در انتخابات ریاست جمهوری آتی نیازمند است و به نظرم ملاحظاتی را در خصوص تأیید لایحه تحریمی علیه دیوان کیفری بین‌المللی در نظر خواهد داشت.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: واقعیت این است که اگر این لایحه از سوی بایدن امضا نشود، بدون شک اسرائیل هم فشارهای خود علیه کاخ سفید را افزایش خواهد داد و در آستانه انتخابات این مسأله می‌تواند به ضرر وی تمام شود. بر این اساس بایدن در یک دوراهی بسیار مهم و حساس قرار گرفته که با توجه به اختلافات وی با نتانیاهو این مسأله می‌تواند زاویه‌های جدید و خطرناکی را به خود بگیرد. بایدن تلاش می‌کند که تنش‌ها را در منطقه کاهش دهد و در این راستا به هر شکل ممکن سعی دارد که اوضاع را کنترل کند اما این روند ممکن است با مشکلات متعدد دیگر روبه‌رو شود؛ چراکه دموکرات‌ها نگاه به خارج از آمریکا را در دستور کار دارند و در مقابل جمهوری‌خواهان بر داخل آمریکا متمرکز هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس اگر لایحه تحریم دیوان کیفری بین‌المللی از سوی بایدن امضا شود باید گفت که دیوان ضربه سختی از منظر سیاسی می‌خورد؛ چراکه در زمان ترامپ هم این اتفاق رخ داده بود و حالا شاید مجدداً شاهد تکرار این مسأله باشیم. به صورت کلی ایالات متحده و حتی سایر کشورهای دیگر نباید چنین نهادی را که مستقل بوده و به نوعی در حال بررسی جنایات بین‌المللی است را زیر فشارهای این‌چنینی قرار دهند.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا