بین الملل

بایدن در مناظره‌ها از پرونده‌های قضایی ترامپ به نفع خود استفاده می‌کند/ احتمال ریزش آرای ترامپ در حزب جمهوری‌خواه

بایدن در مناظره‌ها از پرونده‌های قضایی ترامپ به نفع خود استفاده می‌کند/ احتمال ریزش آرای ترامپ در حزب جمهوری‌خواه


کارشناس مسائل آمریکا گفت: هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، سخنان رئیس‌جمهوری سابق آمریکا بر این روند تأثیر بیشتری خواهد گذاشت و در این میان باید متوجه بود که ممکن است ریزش آرای وی از داخل حزب جمهوری‌خواه شروع شود.

امیرهوشنگ میرکوشش، کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به تأثیر حکم مجرمیت دونالد ترامپ بر رقابت‌های انتخاباتی ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اخیراً دادگاهی در شهر منهتن نیویورک دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا را در هفت مورد مجرم اعلام کرده که مهم‌ترین این پرونده‌ها به مسأله پرداخت حق‌السکوت از سوی وی به استورمی دنیلز، یکی از بازیگران فیلم‌های غیراخلاقی مربوط می‌شود که البته همچنان حکم نهایی در مورد این پرونده علیه ترامپ صادر نشده و چندی دیگر آن را اعلام خواهند کرد. اینکه برای رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا چه اتفاقی خواهد افتاد همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما بحث بر این است که او می‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا شرکت کرده و در نهایت خود را عفو کند مگر آنکه بحث امنیت ملی در این میان وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: اینکه احکام و پرونده‌ها چه تأثیری بر وضعیت ترامپ در اردوگاه جمهوری‌خواهان و به صورت کلی انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا خواهد گذاشت، مشخص نیست اما مسأله اصلی این است که دموکرات‌ها در حال سرمایه‌گذاری روی آرای خاکستری هستند. توجه داشته باشید که ترامپ یک شخصیت خودشیفته و معترض به بسیاری از قوانین و روندهای جاری سیاسی و قضایی دارد و به جای آنکه از قانون تمکین کرده و راه را برای حضورش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلطیف نکند، یکباره به سیستم قضایی و حتی ساختار سیاسی آمریکا حله می‌کند و این چارچوب را فاسد می‌خواند که همین موضوع و تکرار آن باعث ریزش آرای وی می‌شود. واقعیت این است که هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم سخنان او بر این روند تاثیر بیشتری خواهد گذاشت و در این میان باید متوجه بود که ممکن است ریزش آرای ترامپ از داخل حزب جمهوری‌خواه شروع شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: واقعیت این است که مردم آمریکا به نوعی برای خودشان ارزش‌های اجتماعی و سیاسی خاصی را مد نظر دارند و در این راستا سخنان دونالد ترامپ و حتی مواضع چهره‌های محافظه‌کار هم می‌تواند افکار عمومی را بر ضد جمهوری‌خواهان رقم بزند و یک ابهام کلی را در اتمسفر سیاسی و اجتماعی آمریکا به وجود بیاورد. در این راستا برخی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که پس از گناهکار شناختن وی در دادگاه نیویورک، میزان مشخصی از محبوبیت وی در میان رای‌دهندگان آمریکایی کاهش پیدا کرده است و حتی در میان جمهوری‌خواهان، درصدی از آنها اعتقاد دارند که ترامپ گناهکار نیست و تغییری در نظر آنها به وجود نیامده است. این در حالیست که تیم حقوقی رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا صراحتاً اعلام کرده که از این حکم تجدیدنظرخواهی می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حتی اگر حکم زندان برای دونالد ترامپ صادر شود هم این روند به ضرر وی تمام خواهد شد اما موضوع بعدی بحث مناظره‌های انتخاباتی است. بایدن با توجه به تمام ضعف‌هایی که دارد، می‌تواند از وضعیت فعلی ترامپ و احکامی که برای وی صادر شده به ضرر او و جمهوری‌خواهان استفاده کند و اوضاع را به نفع خود مهندسی کند که احتمال این مسأله بسیار زیاد خواهد بود. در اردوگاه دموکرات‌ها هم بحث نارضایتی مسلمانان مطرح است و تلاش بایدن بر این نکته خواهد بود که جنگ غزه را به پایان برساند تا بتواند یک نقطه آغاز را در انتخابات و تبلیغات انتخاباتی رقم بزند.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا