بین الملل

مجوز مخفیانه بایدن به اوکراین برای حمله به خاک روسیه

یک روزنامه آمریکایی نوشت که رئیس جمهور این کشور به طور مخفیانه به کی‌یف مجوز استفاده از تسلیحات ساخت آمریکا را برای حمله به اهداف مستقر در خاک روسیه داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه پولیتیکو به نقل از منابع آگاه نوشت که جو بایدن، رئیس جمهور سابق آمریکا با صدور مجوز مخفیانه، به کی‌یف اجازه داده است تا از تسلیحات آمریکایی برای حمله به اهداف مستقر در خاک مسکو استفاده کند.

به نوشته این روزنامه، این مجوز برای مناطقی از روسیه که با منطقه خارکف در شمال غربی اوکراین هم‌مرز هستند، صادر شده است.

پولیتیکو نوشت: رئیس جمهور (آمریکا) به تازگی به تیمش دستور داده است تا اطمینان حاصل کنند که اوکراین برای استفاده از تسلیحات آمریکا به منظور حمله متقابل به اهدافی در خارکف مشکلی نداشته باشد و در نتیجه اوکراین بتواند نسبت به نیروهای روس که آنها را هدف قرار داده یا خود را برای ضربه زدن به آنها مهیا می‌کنند، پاسخ متقابل بدهد.

این منابع در عین حال مدعی شدند که سیاست واشنگتن مبنی بر ممنوعیت استفاده از تسلیحات آمریکایی برای حملات دوربرد در خاک روسیه «همچنان به قوت خود باقیست.» کاخ سفید، وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون به تماس‌های تاس برای اظهارنظر درباره این گزارش پاسخ نداده‌اند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به‌تازگی در گفت‌وگو با اکونومیست گفت که کشورهای این ائتلاف نظامی باید درباره توانایی اوکراین به منظور استفاده از تسلیحات اعطایی غرب جهت حمله به تاسیسات نظامی مستقر در خاک و مرزهای به‌رسمیت شناخته‌شده روسیه تجدید نظر کنند. استولتنبرگ همچنین گفته است که از ناتو هیچ نیروی زمینی به اوکراین اعزام نخواهد شد زیرا در این صورت نمی‌توان این ائتلاف را از جنگ بیرون نگه داشت.

کشورهای غربی درباره موارد استفاده اوکراین از تسلیحات اعطایی به این کشور اتفاق نظر ندارند. به گفته پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، آمریکا با استفاده از تسلیحات ساخت آمریکا در خارج از اوکراین، مخالف است. اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان نیز به دفعات تاکید کرده است که مخالف تامین موشک دوربرد «تاروس» برای اوکراین است زیرا چنین کاری به معنای اعزام نیرو به اوکراین به منظور کنترل و نظارت بر استفاده از آن است.

در ابین بین، نیویورک‌تایمز نیز به نقل از منابع آگاه نوشت که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پس از سفر اخیرش به کی‌یف گفت که قصد دارد تا پیشنهاد رفع ممنوعیت استفاده از تسلیحات آمریکایی علیه اهداف مستقر در خاک روسیه را به بایدن بدهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ۲۸ مه گفت که وقتی نمایندگان کشورهای عضو ناتو درباره حمله به خاک روسیه حرف می‎‌زنند، باید بدانند که «با آتش بازی می‌کنند.»

آگهی
دکمه بازگشت به بالا