بین الملل

جدیدترین موضع گیری بورل درباره تصمیمات لاهه علیه نتانیاهو

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به موضع گیری درباره تصمیمات دیوان کیفری بین‌المللی درباره نتانیاهو پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به تلاش دادستان عالی دیوان کیفری بین‌المللی (لاهه) برای اخذ دستور بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، گفت که وقتی پای تصمیمات لاهه در میان باشد، هیچ استاندارد دوگانه‌ای نباید وجود داشته باشد.

بورل همچنین از جامعه بین‌الملل خواست تا به تل آویو فشار وارد کنند تا عملیات نظامی علیه غزه و رفح را متوقف کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس امنیتی «شانگری لا» در سنگاپور مدعی شد: اوکراین تنها جایی نیست که در قوانین بین‌المللی در آن نقض می‌شود. اتحادیه اروپا در قبال آنچه در غزه جریان دارد نیز، باید از اتخاذ استاندارد دوگانه پرهیز کند.

وی افزود: اگر دیوان کیفری بین‌المللی را بابت اقدام علیه ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) تحسین می‌کنیم، وقتی این دادگاه علیه سایر بازیگران در خاورمیانه نیز اقدام می‌کند، باید رفتار و واکنش مشابهی داشته باشیم.

اظهارات بورل در حالی است که آمریکا درخواست دادستان دیوان بین‌المللی کیفری برای صدور قرار بازداشت علیه سران رژیم صهیونیستی را توهین‌آمیز خوانده است و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز دوشنبه هفته گذشته گفت که واشنگتن هیشه در کنار تل آویو خواهد بود.

براساس گزارش فاکس‌نیوز، گروهی فراحزبی متشکل از سناتورهای آمریکایی در حال کار روی قطعنامه‌ای هستند و قصد دارند تا با جلب حمایت کاخ سفید و کنگره، تحریم‌های مالی و همچنین مسافرتی علیه مقامات دیوان لاهه اعمال کنند.

دادگاه لاهه ۱۷ مارس ۲۰۲۳ علیه پوتین و همچنین ماریا الووآ بلووآ، کمیسر حقوق کودکان روسیه به اتهام مشارکت در کوچاندن غیرقانونی کودکان اوکراینی به روسیه، قرار بازداشت صادر کرد.

کریم احمد خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی ۲۰ مه (دوشنبه) از دیوان لاهه خواست تا براساس شواهد موجود، علیه نتانیاهو و گالانت به اتهام ارتکاب جنایت جنگی، قرار بازداشت صادر کند. دادستانی کل دیوان لاهه بر این باور است که نتانیاهو و گالانت، دست کم از هشتم اکتبر ۲۰۲۳ (یک روز پس از عملیات طوفان الاقصی) مسئول جنایت جنگی علیه بشریت در غزه هستند.

همچنین دادستان کل دادگاه لاهه در اقدامی بحث‌برانگیز بدون توجه به جنایات ۷۵ ساله رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی، درخواست صدور حکم بازداشت یحیی السنوار، محمد ضیف و اسماعیل هنیه، سه تن از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین را به‌دلیل عملیات «طوفان الاقصی» داده است؛ عملیاتی که در واکنش به جنایات و اشغالگری صهیونیست‌ها انجام شد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا