بین الملل

آیا آمریکا در جنگ لبنان از تل‌آویو حمایت می‌کند؟

عطوان بررسی کرد:

یک تحلیلگر جهان عرب نوشت که گرچه آمریکا ادعای حمایت از تل‌آویو در جنگ احتمالی با حزب‌الله را مطرح کرده، اما تحولات پشت پرده روایتگر واقعیتی دیگر است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری رای الیوم، عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مقاله جدید خود نوشت: بنیامین نتانیاهو و ژنرال‌های وی این روزها به صورت گسترده به دنبال راهکاری برای حفظ آبروی خود همزمان با پایان دادن به جنگ و خروج از غزه با کمترین خسارت‌های ممکن هستند. به همین علت است که در درز عمدی برخی اخبار مدعی تحقق برخی اهداف حمله به رفح شده و گفته اند که شاخه نظامی جنبش حماس را از بین برده‌اند! ادعای دیگری که صهیونیست‌ها این روزها به صورت گسترده مطرح می‌کنند، قطعی بودن عقب نشینی قریب الوقوع از نوار غزه برای تمرکز بر جبهه شمالی است تا بتوانند خطر حزب الله لبنان و تهدیدات روزافزون آن را مهار کنند.

وی افزود: جنبش حماس بیش از هر زمان دیگری قوی‌تر شده و کنترل نظامی بیشتر مناطق غزه را در اختیار دارد و موفق شده با پیگیری جنگ چریکی در چارچوب استراتژی جدید خود، تعداد زیادی از نظامیان صهیونیست را کشته و زخمی کند.

پرفسور رابرت پیپ سیاستمدار آمریکایی و کارشناس مسائل داخلی و امنیتی معتقد است که یکی از بزرگترین اشتباهات نتانیاهو و ژنرال‌های همراه وی شکست تاکتیکی یا تحمیل محدودیت‌های سیاسی و اخلاقی برای نیروی نظامی خود نبود، بلکه بزرگترین شکست آنها ناتوانی در شناخت حماس بود. وی می‌افزاید که تل آویو معتقد است ۱۴ هزار نفر از مجموع ۴۰ هزار نیروی نظامی حماس به شهادت رسیده‌اند، در حالی که حماس تعداد این افراد را ۶ هزار نفر برآورد کرده است و سرویس جاسوسی آمریکایی این تعداد را ۱۰ هزار نفر برشمرده است. البته نکته مهم اینجاست که میزان کشته شده‌ها، نشان دهنده مقایسه قدرت یا ضعف حماس نیست؛ بلکه آنچه در این راستا مهم است، ادامه سلطه نظامی حماس در نوار غزه و در اختیار داشتن حمایت گسترده مردمی است. علاوه بر اینکه ۸۰ درصد از شبکه تونل‌های حماس همچنان قابل استفاده است.

عطوان تاکید کرد: چیزی که پروفسور پیپ و دیگر کارشناسان سیاسی و نظامی به آن نپرداخته‌اند، این است که ده‌ها هزار عنصر داوطلب بعد از آغاز جنگ در کرانه باختری یا نوار غزه به عناصر مقاومت پیوسته و به صورت محرمانه آموزش‌های استفاده از سلاح را در مراکز آموزشی زیرزمینی یا آشکار غزه دیده اند. بیشتر آنها جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله هستند که این نشان می‌دهد آمار مربوط به نیروهای حماس باید مورد بازنگری قرار گیرد. نکته قابل توجه دیگر اینکه نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه نه تنها باعث افزایش سخت‌گیری‌های جنبش حماس و مراکز آن ضد رژیم صهیونیستی می‌شود، بلکه باعث بروز گروه‌های متعصب‌تر در تقابل با دشمن صهیونیستی در نوار غزه یا کرانه باختری می‌شود که در انتقام شهدای کودک و زنان و مردان آنها که بالغ بر ۳۸ هزار نفر است، وارد عمل می‌شوند.

وی افزود: ادعاهایی که برخی سخنگویان دولت آمریکا در خصوص حمایت این کشور از اشغالگران در صورت بروز جنگ در لبنان مطرح می‌کنند، تلاشی ناامیدانه برای اطمینان بخشیدن به افکار عمومی فروپاشیده رژیم صهیونیستی به ویژه در شهرک‌های شمالی سرزمین‌های اشغالی است، این در حالی است که آنها در پشت پرده فشار زیادی بر نتانیاهو و ژنرال‌های آن وارد می‌کنند تا به سمت جنگ در جبهه شمالی با حزب الله کشیده نشوند. این موضوع را اسحاق بریک ژنرال بازنشسته ارتش تل‌آویو به صورت دقیق در اظهارات خود مطرح کرده و گفت که جنگ در لبنان به معنی خودکشی جمعی در اسرائیل به فرماندهی نتانیاهو، گالانت و هالوی است.

عطوان در پایان نوشت: تا زمانی که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و فرماندهان حزب الله جنگ فرسایشی در جبهه شمال را دنبال می‌کنند و یحیی سنوار و محمد ضیف و همکاران وی در جبهه جنوبی مشغول مبارزه با دشمن صهیونیستی هستند، تل آویو نه تنها با سرعت بالا به سمت شکست حرکت می‌کند، بلکه به شدت به سمت فروپاشی موجودیتی پیش می‌رود. آنها جنگ در عرصه‌های میدانی را باخته‌اند، همانطور که جنگ روانی را نیز باخته و در تمام دنیا منفور شده‌اند. نفرت از صهیونیست‌ها بعد از استفاده از ابزار گرسنگی و قحطی در غزه به عنوان یک سلاح بیش از پیش شده و کودکان غزه در نتیجه گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند. جبهه جنوب لبنان و جنگ نیروهای یمنی در دریای سرخ و موشک‌های مقاومت عراق همگی دست در دست غزه و عناصر مجاهد آن یک جبهه واحد را تشکیل داده‌اند که معادلات و قواعد درگیری‌ها را نه تنها در منطقه، بلکه در تمام جهان تغییر می‌دهد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا