بین الملل

وضعیت سلامتی «فیکو» پایدار است، اما وضعیت همچنان بحرانی است

معاون نخست‌وزیر اسلواکی:

معاون نخست‌وزیر اسلواکی اعلام کرد که وضعیت سلامت نخست‌وزیر ترورشده این کشور پایدار است، اما همچنان خطر وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، رابرت کالنژاک، معاون نخست وزیر و وزیر دفاع اسلواکی امروز یکشنبه تایید کرد که وضعیت سلامتی رابرت فیکو، نخست وزیر این کشور پایدار است، اما وضعیت همچنان بحرانی است.

کالینیاک در نشست مطبوعاتی در مقابل بیمارستانی در شهر بانسکا بیستریکا، جایی که فیکو به دلیل سوء قصد به ترور به او زخمی شد گفت: ما درباره امید خود برای نزدیک شدن به انتظارات مثبت صحبت کردیم و اکنون ما یک قدم به آن نزدیک‌تر شده‌ایم و نخست‌وزیر از وضعیتی بیرون آمده است که زندگی او را به‌طور جدی تهدید می‌کند، اما وضعیت هنوز جدی است و نیاز به مراقبت های پزشکی ویژه دارد.

وی افزود: در آینده نزدیک هیچ گونه انتقالی (به سایر بیمارستان ها) برنامه ریزی نمی شود و با تشخیص مثبت می توانیم وضعیت را پایدار بدانیم.

ساعاتی پیش توماس تارابا، معاون رابرت فیکو نیز اعلام کرد که فیکو از ترور نافرجام جان سالم به‌در برده است و دیگر خطر جانی او را تهدید نمی‌کند.

فیکو چهارشنبه هفته گذشته در شهر «هاندلوا» در مرکز اسلواکی هدف ترور قرار گرفت و بلافاصله به بیمارستان منتقل شد. اقدامات پزشکی برای نجات جان او از همان روز آغاز شد.

ضارب فردی ۷۱ ساله به نام «یورای سینتولا» و به قتل عمد نخست وزیر اسلواکی متهم شده است. براساس گزارش‌ها این فرد شاعر بوده و در یک انجمن ادبی عضویت داشته و به‌دلیل مخالفت فیکو با ارسال سلاح به اوکراین اقدام به ترور او کرده است. این ترور در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز پارلمان اروپا (۶ تا ۹ ژوئن) صورت گرفت.

تارابا درباره شرایط فیکو گفت: شرایط نخست وزیر دیگر وخیم نیست. تا جایی که می‌دانم، خوشبختانه عمل جراحی خوب پیش رفت و حدس می‌زنم که او نجات پیدا خواهد کرد.

وی افزود: فیکو در جریان تیراندازی به شدت زخمی شد. یک گلوله از معده عبور و دیگری به یک مفصل اصابت کرد.

میلان اوربانی، معاون رئیس بیمارستانی که فیکو در آن تحت معالجه قرار دارد، گفته است که «در حال حاضر هیچ خطر مرگباری جان او بیمار را تهدید نمی‌کند.»

آگهی
دکمه بازگشت به بالا