بین الملل

دیدار وزرای دفاع چین و آمریکا بعد از ۱۸ ماه/ تایوان سرفصل مناقشه

وزرای دفاع چین و آمریکا بعد از ۱۸ ماه، در سنگاپور با یکدیگر دیدار و درباره مناقشات بر سر تایوان گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، دونگ جون و لوید آستین، به ترتیب وزیر دفاع چین و آمریکا پس از ۱۸ ماه، امروز در حاشیه «مجمع گفتمان شانگری-لا» در سنگاپور با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

این ملاقات پس از تماس ویدئویی اخیر طرفین در ماه آوریل، انجام شده است. وزرا و مقامات دفاعی کشورهای سراسر دنیا در مجمع سالانه «شانگری لا» شرکت می‌کنند. این اجلاس در سال‌های اخیر به شاخص و نوعی نشانگر روابط واشنگتن و پکن بدل شده است.

اجلاس امسال یک هفته پس از رزمایش نظامی چین در اطراف جزیره تایوان و هشدار به جنگ علیه این جزیره تحت حمایت آمریکا برگزار شده است. رزمایش مذکور همچنین پس از مراسم تحلیف «ویلیام لای» رئیس جدید جزیره تایوان که پکن او را «یک جدایی‌طلب خطرناک» توصیف کرده است، انجام شد.

مناقشه بر سر جزیره تایوان که چین آن را بخشی از قلمروی خود می‌داند، سرفصل اختلاف نظرات چین و آمریکاست. پکن از تعمیق فزاینده روابط دفاعی و نظامی واشنگتن در اقیانوس آرام به ویژه فیلیپین و همچنین ارسال دائمی سلاح و جنگنده به تنگه تایوان و دریای جنوبی چین، به شدت خشمگین است. پکن این اقدامات را نقض اصل «چین واحد» تلقی می‌کند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا