بین الملل

مودی با تبلیغ آرمان‌های هندوئیسم به دنبال کسب کرسی‌های بیشتر بود/ گفتمان غالب بیشتر به سمت طبقه لیبرال هند سوق پیدا کرد

مودی با تبلیغ آرمان‌های هندوئیسم به دنبال کسب کرسی‌های بیشتر بود/ گفتمان غالب بیشتر به سمت طبقه لیبرال هند سوق پیدا کرد


سفیر سابق ایران در پاکستان گفت: درون حزب بهاراتیا جاناتا اختلافات زیادی وجود دارد که این مسأله موجب می‌شود تا ائتلافی شکننده شکل بگیرد و در این رهگذر جدایی بعضی از احزاب کوچک ائتلاف، دور از انتظار نیست.

ماشاالله شاکری، سفیر سابق ایران در پاکستان با اشاره به اعلام نتایج انتخابات سراسری هند در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: بر خلاف آنچه رسانه‌های همسو با حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) به انضمام شبکه‌های اجتماعی در هند تبلیغ کردند، نارندا مودی نتوانست شعارهای تبلیغات انتخاباتی را تحقق بخشد. به‌رغم تبلیغات گسترده‌ای که صورت گرفته بود، میزان آرای ائتلاف منتسب به وی (NDT) کمتر از میزان مدنظر آنها رقم خورد. موج سازی در جامعه هند از سوی رسانه‌های همسو با مودی، باورمندان به مکتب هندوئیسم را به سمت خود جذب کرد و در مقابل مسلمانان این کشور به حاشیه رانده شدند و یک نوع شکاف اجتماعی را به وجود آورد تا بتواند رأی اکثریت جامعه هند را به نفع خود مهندسی و کسب کند. مودی سعی کرد با تحریک جامعه هندو مذهب و تبلیغ آرمانهای هندوئیسم به سمت کسب ۴۰۰ از ۵۴۳ کرسی پارلمان هند گام بردارد اما این اتفاق رخ نداد.

وی ادامه داد: اگر ائتلاف یاد شده می‌توانست به اهداف از پیش تعیین‌شده برسد، گام بعدی آنها  تغییر قانون اساسی بر اساس منویات حزبی بود اما در خروجی صندوق‌های رای توانستند ۲۹۲ کرسی پارلمان هند را کسب کنند. در مقابل ائتلاف ایندیا (INDIA) هم ۲۳۳ کرسی را کسب کرد و در نهایت باید گفت که این ائتلاف هم از کسب این آرا شگفت‌زده شده است. این در حالیست که مودی به هیچ وجه فکر نمی‌کرد که تعداد کرسی‌های حزب تا این اندازه کاهش پیدا کند. وی به دنبال آراء بیشتر در انتخابات بود اما اینکه چه اتفاقی رخ خواهد داد همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در چشم‌انداز کلی به نظر می‌رسد که درون حزب بهاراتیا جاناتا اختلافات زیادی وجود دارد که این مسأله موجب می‌شود تا ائتلافی شکننده شکل بگیرد. در این رهگذر جدایی بعضی از احزاب کوچک ائتلاف، دور از انتظار نیست. حتی بنا به نظر برخی از کارشناسان ممکن است دولت آتی نتواند دوره قانونی خود را طی کند.

این کارشناس مسائل شبه‌قاره تصریح کرد: به هر ترتیب ائتلاف فعلی در هند شکننده است و در این راستا نارندا مودی هم ممکن است با مشکلات زیادی در داخل روبه‌رو شود. این ناکامی حزبی که ناشی از آرای صندوق‌های رای بوده را نمی‌توان یک نوع انتقام انتخاباتی از مودی دانست، بلکه بی‌تفاوتی مردم به آرمان‌هایی بوده که او آنها را در پیش گرفته است. واقعیت این است که مودی نتوانست نان شب مردم را آنگونه که شعار داده بود، فراهم کند. اگرچه مسلمانان در این سال‌ها به حاشیه رانده شدند اما در میان هندوها هم ما شاهد آن هستیم که گفتمان وی بیشتر به سمت طبقه لیبرال سوق پیدا کرد و در این راستا طبقه متوسط و پایین‌دست هند از وی چندان راضی نیستند.

وی افزود: مسأله دیگر این است که هند از زمان استقلال در زمان گاندی اصلی‌ترین افتخار خود را بر این اساس پایه گذاشته بود که بزرگ‌ترین دموکراسی سکولار جهان به شمار می‌رود ولی این روند طی چند وقت گذشته به سمت هندوئیسم متمایل شد و آنچه گاندی بنیان گذاشت و نهرو ادامه داد، توسط مودی مخدوش شد و حتی فکر می‌کنم که در داخل ائتلاف ملی دموکراتیک (NDA) هم می‌توان یک شکاف مشخص را حس کرد. روشنفکران هند هم در رفتار سیاسی مودی گزاره‌هایی را مشاهده کردند که مانند گذشته نبوده و منتقد وی شدند. از سوی دیگر نارندا مودی بعد از انتخابات ۲۰۱۹ در مورد کشمیر یک موضع نامناسب اتخاذ کرد که پاکستان و تا اندازه‌ای چین نیز از این اقدام عصبانی شدند و این نکته از سوی آشنایان به مسأله کشمیر قابل درک است.

شاکری در پایان خاطرنشان کرد: به همین جهت باید گفت که رفتار حزب بهاراتیا جاناتا طی سال‌های اخیر باعث تنش‌های منطقه‌ای شده است. نکته آخر اینکه هند به صورت بی‌حد و اندازه در این سال‌ها به اسرائیل نزدیک شد و حتی نارندا مودی عملیات طوفان الاقصی را یک حرکت تروریستی دانست و از تل‌آویو به صورت تمام‌قد در این پرونده حمایت کرد. این موضع و این حد از حمایت به نفع اسرائیل و آن هم توسط مودی باعث شد که واکنش‌های زیادی علیه وی عیان شود اما به هر ترتیب او و حزب بهاراتیا جاناتا به دلیل مواضع اتخاذ شده باعث شد که هم در داخل و هم در عرصه منطقه‌ای با انتقادهای زیادی روبه‌رو شود؛ به عبارتی دیگر سیاست‌های داخلی و خارجی حزب بهاراتیا جاناتا با کاهش مقبولیت روبه‌رو شد.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا