بین الملل

ملت‌های مستضعف نیازمند الگویی مانند شهید رئیسی هستند

طلال عتریسی در گفت‌وگو با مهر: 

یک تحلیلگر مسائل منطقه‌ای تاکید کرد که ملت‌هایی که از ظلم و جنایات استکبار رنج می‌برند، نیازمند الگویی برای جانفشانی و زندگی ساده و بی‌آلایش هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شهید آیت الله ابراهیم رئیسی الگوی استثنایی و بی‌سابقه‌ای‌ بود که در ایران ظهور و بروز پیدا کرد، اما از حد و مرزهای این کشور فراتر رفت تا تمام دنیا آن را بشناسد و هر کس که با شخصیت و دستاوردها و زندگی و مبانی و ارزش‌های او آشنایی دارد، خود را به پیروی از او ملزم کند. او سید شهدای خدمت بود و در کار و خدمت برای مردم و تامین نیازمندی‌ها و مطالبات آنها خستگی نمی‌شناخت و آن را اولویت اصلی فعالیت‌های خود در ریاست جمهوری قرار داده بود، همانطور که در قوه قضاییه به دنبال احقاق حق و عدالت بود.

خبرگزاری مهر گفت و گویی با طلال عتریسی استاد علوم اجتماعی و پژوهشگر مسائل منطقه‌ای در خصوص شخصیت آیت الله رئیسی انجام داده است که متن کامل آن را مطالعه می‌کنید:

دبیرکل حزب الله لبنان از الگو بودن و اهمیت رئیس جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی سخن گفت. شما تا چه اندازه به اهمیت یک الگو در زندگی ملت‌های مستضعف اعتقاد دارید و آیا ملت‌های ما در روند آزادی‌خواهی و مبارزه با استکبار به چنین شخصیت‌های الگویی نیاز دارند؟

در روند ایجاد جامعه یا فرد در سطح انسانی و تربیتی نیاز همیشگی به الگو احساس می‌شود. پیامبران همواره به عنوان الگویی در روند تغییرات اساسی و عمیق و انتقال انسان از یک اعتقاد به اعتقاد دیگر و از بردگی و اسارت به آزادی از طریق توحید و عبادت خداوند سبحان مطرح بودند. جنبش‌های آزادیبخش نیز در طول تاریخ نیازمند رهبران و الگوهایی هستند که آنها را در مسیر تحقق اهداف رهنمون سازد. این رهبران همواره الگوهای این جنبش‌ها بوده و به نمونه‌هایی تبدیل می‌شدند که مورد پذیرش قرار می‌گرفتند و زندگینامه آنها نوشته می‌شد و به نسل‌های آینده انتقال داده می شد.

ایران در این زمینه الگوهای مهم و اساسی از جمله رهبر استثنایی خود امام خمینی (رض) را ارائه کرده است. امام خمینی یک الگوی موقت و گذرا نبود که با پایان روند انقلاب و ایجاد جمهوری اسلامی نقش آن به پایان برسد. ویژگی مهم این الگو آن بود که حتی بعد از فقدان ایشان نیز این روند در سایه رهبری امام خامنه‌ای ادامه پیدا کرد. شهید رئیسی نیز توانست خود را به عنوان یک الگو مطرح سازد.

مجموعه‌ای از ویژگی‌های مثبت و عالی را برای شهید رئیسی مطرح کردید و سید حسن نصرالله نیز در سخنرانی خود به همین موارد اشاره کرد. به اعتقاد شما آیا این ویژگی‌ها منحصر به آیت الله رئیسی بود؟ چه عواملی باعث شد که وی این جایگاه عالی را در میان ملت ایران و دیگر ملت‌های منطقه به دست بیاورد؟

الگویی مانند شهید رئیسی ویژگی‌های خود را در شرایط کنونی ایران دارد، البته وی از مرزهای ایران نیز فراتر می‌رود، چرا که انسان امروز توانایی بالایی برای ارتباط با دیگر جوامع و شناخت تحولات مناطق دیگر دنیا دارد و می‌تواند نسبت به زندگی شخصی هر رهبر یا شخصیت معروف در دنیا اطلاع حاصل کند.

شهید رئیسی از طریق پست‌های مختلفی که در اختیار داشتند و مسئولیت‌های متنوعی که در دستگاه قضا، تولیت آستان قدس رضوی و ویا در ریاست جمهوری دنبال می‌کردند، تنها یک شخصیت اصیل داشتند و از نظر استقامت و احقاق حق در هیچ یک از شرایط، شخصیت وی تغییر پیدا نکرد. وی همواره به دنبال خدمت به مردم و خدمت به زوار امام رضا علیه السلام و احقاق حق در دستگاه قضا بودند. وی فردی عادل بود که با فساد و عناصر مفسد مبارزه می‌کرد و این موضوع بیش از پیش او را به ملت ایران نزدیک کرده بود.

این شهید بزرگوار خدمت به مظلومان و به ویژه آرمان فلسطین را در اولویت خود قرار داده بود و آن را مسئولیت دینی و اخلاقی خود می‌دانست. این‌ها ویژگی‌های خاص شهید رئیسی بود، البته ممکن است برخی از این ویژگی‌ها را در اشخاص دیگر نیز ببینیم. شهید رئیسی سبک زندگی خاصی را برای خود و خانواده و پدر و مادرش دنبال می‌کرد و همین موضوع او را به الگویی متفاوت تبدیل کرده بود.

سید حسن نصرالله از دستاوردهای متعدد دولت آیت‌الله رئیسی به ویژه افزایش تولید و صادرات نفت سخن گفت. آیا شما نیز معتقدید رئیس جمهور این دستاوردها را داشت؟

دستاوردهای منتسب به آیت الله رئیسی شامل احداث منزل برای سکونت هزاران خانوار ایرانی کاملا ملموس است و انسان در بازدید از مناطق مختلف ایران به سهولت می‌تواند این روند را مشاهده کند. آیت الله رئیسی اعتقاد راسخی به خدمت به مردم و تامین مطالبات آنها داشت و به همین علت طی سال‌های اندک گذشته تحولات زیادی را در کشور ایجاد کرد.

شاید برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی ایران، رئیس جمهوری روی کار آمد که کاملاً با رویکردهای رهبر انقلاب در عرصه‌های داخلی و بین‌الملل همسو بود. وی شخصیتی ویژه و روش زندگی منحصر به فرد و روش مدیریتی خاص خود را در پرونده‌های کلان داخلی و خارجی دنبال می‌کرد که کاملاً منسجم با رویکردهای رهبر انقلاب بود و این نقطه قدرت اساسی ایران در این مرحله حساس منطقه‌ای و بین المللی بویژه در سایه شرایط و تحولات فلسطین بود.

شهید رئیسی در سیاست خارجی اولویت مناسبات خود را بر تعامل با کشورهای همسایه و پرونده‌های منطقه‌ای متمرکز کرده بود. مهم‌ترین عوامل موفقیت‌های تیم شهید رئیسی در این عرصه چه بود؟ آیا شما تصور می‌کنید که این موفقیت‌ها در آینده نیز ادامه خواهد داشت؟

ایران مبانی خاص خود را در سیاست خارجی دارد که مبتنی بر حسن همجواری و در عین حال مخالفت با مداخله خارجی است و هر رئیس جمهوری با وجود تفاوت در گرایش‌ها و دیدگاه‌های سیاسی به این استراتژی معتقد است.

شهید رئیسی نیز التزامات خود را در خصوص اولویت‌های منطقه‌ای داشت و این موضوع مرتبط با رویکرد ایران در گرایش به شرق و گسترش مناسبات با روسیه و چین بود. در دوره ریاست جمهوری آیت الله رئیسی نتیجه بسیاری از این تلاش‌ها مشخص شد و تفاهم ایران و عربستان سعودی شکل گرفت و این موضوع تاثیر زیادی در ثبات بیشتر منطقه به ویژه در مناسبات ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و تفاهم با چین داشت. این روند حضور چین در قلب منطقه خاورمیانه و غرب آسیا را تقویت کرد. به اعتقاد من این استراتژی در ایران دنبال خواهد شد و باید هم دنبال شود. ایران این استراتژی را در برنامه کاری خود دارد.

درست است که این کشور شخصیت مهمی مانند آیت الله رئیسی را از دست داده، اما استراتژی آن تغییر پیدا نمی‌کند و هر رئیس جمهوری در آینده باید متعهد به این استراتژی باشد. هر فردی در آینده شرایط استمرار این استراتژی را بعد از دستاوردهای دولت آیت الله رئیسی و از بین بردن تنش‌ها بین ایران و عربستان مناسب‌تر از قبل خواهد دید و باید رویکرد ایران در برقراری مناسبات حسن همجواری را دنبال کرده و به دنبال گسترش روابط با مشرق زمین و کشورهای اسلامی باشد.

ایران بعد از فقدان شهید رئیسی و با وجود اینکه خسارت بزرگی در این شرایط متحمل شد، اما همچنان به استراتژی خود که متناسب با رویکردها و اهداف و آمال آن است، ادامه خواهد داد و برای تقویت ثبات در منطقه و حفظ امنیت در آن و جدا کردن دست نیروهای خارجی از مداخله در امور منطقه تلاش خواهد کرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا