بین الملل

اوربان: منطقی نیست که روسیه بتواند غرب را ببلعد

نخست وزیر مجارستان می‌گوید که هراس‌ها از حمله احتمالی روسیه به کشورهای ناتو بی‌اساس و بروکسل در حال برنامه‌ریزی برای حمله به مسکو است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان با اشاره به اینکه جنگ اوکراین که حالا وارد سومین سالش شده، محدودیت توانمندی‌های روسیه را نشان داده است، احتمال اینکه «روسیه کل غرب را ببلعد» غیرمحتمل است.

مجارستان به‌رغم عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا، از آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، همواره از تامین سلاح و کمک نظامی برای اوکراین خودداری کرده است. بوداپست همچنین به‌دنبال خروج از عدم مشارکت در برنامه بلندمدت ناتو برای کمک به اوکراین است و وزیر خارجه مجارستان آن را «ماموریت جنون‌آمیز» خوانده است.

اوربان که از سال ۲۰۱۰ بر مسند قدرت است، دستور کار کارزار خود را برای انتخابات ماه آتی پارلمان اروپا بر پایه اجتناب از مداخله گسترده و عمیق‌تر در جنگ اوکراین بنا نهاده و گفته است که رای‌گیری، مسیر جنگ و صلح در اروپا مشخص خواهد کرد.

وی گفت: ارتش روسیه در جنگی وخیم و دشوار با اوکراینی‌ها به سر می‌برد. اگر روسیه به اندازه‌ای قوی بود که می‌توانست اوکراین را در یک چشم به‌هم زدن زمین‌گیر کند، تا به‌حال این کار را کرده بود.

نخست وزیر مجارستان اضافه کرد: توانمندی نظامی ناتو به مراتب بیشتر از اوکراین است و در نتیجه حمله روسیه یا هر کشور دیگری به ناتو، غیر محتمل است. معتقدم روسیه‌ای که قادر به شکست دادن اوکراین نیست، به‌یکباره بیاید و تمام جهان غرب را ببلعد، غیرمنطقی است. احتمال چنین اتفاقی خیلی خیلی ناچیز است.

به باور اوربان، ادعای غرب درباره تهدید از جانب روسیه، مقدمه دخالت بیشتر غرب در جنگ اوکراین است.

وی افزود: مجارستان برای مشارکت در اقدامات ناتو که می‌تواند پای اعضای این ائتلاف را به جنگ اوکراین باز کند و به رویارویی مستقیم با روسیه منجر شود، هیچ برنامه‌ای ندارد. بروکسل با کارگروه‌هایی در حال برنامه‌ریزی نظامی برای بررسی راه‌های مشارکت ناتو در این جنگ است. مجارستان مخالف این طرح است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا