بین الملل

دلایل لغو ممنوعیت فروش تسلیحات ایالات متحده به عربستان/ موانع عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو

دلایل لغو ممنوعیت فروش تسلیحات ایالات متحده به عربستان/ موانع عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو


کارشناس مسائل آمریکا گفت: فضای پرونده غزه و رفح در شرایط کنونی موجب آن شده تا اوضاع و احوال در روند عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل کند شود.

مهدی مطهرنیا، کارشناس  مسائل آمریکا در تشریح دلایل لغو ممنوعیت فروش تسلیحات ایالات متحده به عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: عربستان به عنوان یکی از شرکای اصلی ایالات متحده در منطقه محسوب می‌شود و باید بپذیریم که کشورهای عربی از جایگاه ویژه در منطقه و حتی جهان برخوردار هستند و ریاض هم مرکزیت جامعه عربی را به عهده دارد که از آفریقا تا خاورمیانه را در بر می‌گیرد. بالطبع باید متوجه باشیم که از این جغرافیا به عنوان یک منطقه ویژه نام برده می‌شود لذا جایگاه عربستان در سطوح مختلف یک جایگاه ویژه و کلیدی بوده و این روند پس از به روی کار آمدن ملک سلمان و انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان به سمت و سوی دیگری رفت؛ تا جایی که پرونده قتل جمال خاشقجی هم در این راستا نتوانست او را با مشکلات زیادی روبه‌رو کند.

وی ادامه داد: نزدیک شدن ریاض به تهران در ایام اخیر هم در همین راستا می‌تواند تلقی شود؛ چراکه محمد بن سلمان به سمت عادی‌سازی روابط با ایران و برخی دیگر از کشورها مانند سوریه رفت و بسیاری معتقدند که عربستان از غرب فاصله گرفته است که این یک امر اجتناب‌ناپذیر به حساب می‌آید. عربستان از جایگاه ویژه‌ای که پیدا کرده بیش از هر چیز به دنبال ثبات بلند مدت است و حتی بخشی از آن را تجربه می‌کند. ریاض در شرایط کنونی موضع ضعیفی را در همراهی با اسرائیل و در قبال پرونده فلسطین داشته است و به نوعی با اسرائیل در این رابطه اختلافات زیادی دارد. این در حالیست که نظر ریاض در پرونده فلسطین به واشنگتن نزدیک‌تر است و در این راستا باید توجه داشت که ارتباط میان آمریکا و عربستان از گذشته وجود داشته است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بحث این است که مهر تایید کلی توافق ابراهیم در گرو توافق عربستان و اسرائیل است و در این میان باید متوجه باشیم که فضای پرونده غزه و رفح در شرایط کنونی موجب آن شده تا اوضاع و احوال در روند عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل کند شود. این مسأله مانعی به معنای مسدود کننده رابطه عربستان و اسرائیل نخواهد بود. اینکه اسرائیل حملات خونین خود علیه رفح و آوارگان فلسطینی را تحمیل می‌کند امری رادیکال به حساب می‌آید اما باید متوجه باشیم که عملاً حمله به رفح و غزه بعد از مدتی به حاشیه می‌رود و چندی بعد اوضاع به شکل دیگری تغییر خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این در حالیست که حملات اسرائیل به رفح نوعی از نگرانی‌های متعدد را به وجود آورده ولی این امر مانعی در شکل‌گیری روابط عربستان و اسرائیل نخواهد بود بلکه در نهایت سرعت آن را کاهش خواهد داد. تاکنون کنترل اسرائیل در پرونده غزه از سوی آمریکا به سختی انجام شده است اما حالا وضعیت به سمت و سویی رفته که بسیاری معتقدند عربستان و اسرائیل به زودی به سمت یکدیگر خواهند رفت که البته این موضوع هم تبصره‌هایی در دل خود دارد.



انتهای پیام/

آگهی
بین الملل

واشنگتن نتایج تحقیقات اسرائیل در مورد حمله مرگبار در رفح را رصد خواهد کرد

واشنگتن نتایج تحقیقات اسرائیل در مورد حمله مرگبار در رفح را رصد خواهد کرد


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده نتایج تحقیقات اسرائیل در مورد حمله مرگبار و آتش‌سوزی متعاقب آن در رفح را «از نزدیک رصد خواهد کرد».

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده نتایج تحقیقات اسرائیل در مورد حمله مرگبار و آتش سوزی متعاقب آن در رفح را «از نزدیک رصد خواهد کرد».

وی گفت که یافته‌ها و نتایج این تحقیقات باید «به طور آشکار و شفاف به ما و به جهان ارائه شود». 

میلر در یک جلسه توجیهی گفت: «عمیقاً از تلفات غم‌انگیز و از دست رفتن جان‌ها در رفح متأسفیم.»

وی افزود که ایالات متحده تا زمانی که یافته‌های نهایی تحقیقات اسرائیل را نبیند، از اظهارنظر خودداری خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «به محض مشاهده گزارش‌هایی از این حادثه، ما با دولت اسرائیل تماس گرفتیم تا نگرانی عمیق خود را نسبت به آنچه رخ داده است، ابراز کرده و اطلاعات بیشتری را درخواست کنیم و از آنها بخواهیم تحقیقات کامل را انجام دهند». 

وی افزود: «ارتش اسرائیل به بررسی این موضوع ادامه می‌دهد و وعده داده است که تحقیقات آن سریع، جامع و شفاف باشد. ما آن نتایج را از نزدیک رصد خواهیم کرد. همچنان بر لزوم تعهد اسرائیل برای رعایت کامل قوانین بشردوستانه بین‌المللی، به حداقل رساندن تأثیر عملیات آنها بر غیرنظامیان و به حداکثر رساندن جریان کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان تأکید خواهیم کرد».

میلر با اشاره به ادعای اسرائیل مبنی بر اینکه ممکن است یک انبار تسلیحات در آن نزدیکی وجود داشته باشد، افزود که «پیدا کردن علت واقعی آتش‌سوزی» مهم است.

 



انتهای پیام/

آگهی
بین الملل

دانشگاه الازهر جنایات رژیم صهیونیستی در رفح را محکوم کرد

دانشگاه الازهر جنایات رژیم صهیونیستی در رفح را محکوم کرد


دانشگاه الازهر مصر با صدور بیانیه‌ای حملات رژیم صهیونیستی را به اردوگاه آوارگان فلسطینی در شهر رفح در جنوب نوار غزه ‌به شدت محکوم کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، دانشگاه الازهر مصر با صدور بیانیه‌ای حملات رژیم صهیونیستی را به اردوگاه آوارگان فلسطینی در شهر رفح در جنوب نوار غزه ‌به شدت محکوم کرد.

 الازهر با انتشار بیانیه‌ای در حساب رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: «دانشگاه الازهر تجاوزات تروریستی رژیم صهیونیستی به اردوگاه آوارگان در شهر رفح را که طی آن افراد بیگناه هدف قرار گرفتند به شدت محکوم می‌کند.»

این بیانیه افزود‌: «این جنایت در حالی انجام شده که این افراد گمان می‌کردند در مناطق امن پناه گرفته‌اند اما رژیم صهیونیستی در برابر دیده همه جهانیان مرتکب جنایتی شنیع شد و ده‌ها نفر از جمله تعداد زیادی زن و کودک را به شهادت رساند.»



انتهای پیام/

آگهی
بین الملل

گروسی وارد کالینگراد شد

گروسی وارد کالینگراد شد


مدیر کل آژانس بین المللی اتمی وارد شهر «کالینگراد» ‌شد.

به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز -سه‌شنبه- وارد شهر کالینینگراد ‌شد تا درباره وضعیت امنیتی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا گفت‌و‌گو کند.

طبق این گزارش، هواپیمای گروسی در فرودگاه «خرابوروفو» در کالینینگراد به زمین نشست.

پیشتر سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که گروسی روز سه‌شنبه به کالینینگراد سفر می کند تا با «الکسی لیخاچف»، رئیس شرکت انرژی اتمی روسیه شرکت روس‌اتم دیدار کند.

 



انتهای پیام/

آگهی
بین الملل

رئیس امارات وارد سئول شد

رئیس امارات وارد سئول شد


رئیس امارات متحده عربی، طی سفری رسمی و دو روزه وارد کره جنوبی شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، «محمد بن زاید آل نهیان»، رئیس امارات متحده عربی، طی سفری رسمی و دو روزه وارد کره جنوبی شد.

هدف از این سفر، بررسی راه‌های گسترش همکاری در چندین زمینه است.

محمد بن زاید در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «امروز وارد سئول شدم تا با یون سیوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی دیدار و درباره راه‌های توسعه شراکت اقتصادی میان امارات و کره و تقویت همکاری اقتصادی رایزنی کنم.»

 



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا