بین الملل

رویترز گزارش کرد: شکاف در جبهه غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران

در آستانه برگزاری شورای حکام مطرح شد؛

آمریکا و سه متحد اروپایی خود در مورد اینکه آیا باید از طریق پیگیری قطعنامه‌ای ضد ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مقابله کنند هم‌فکر نیستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، چند روزی است که فضای محافل رسانه‌ای بیگانه به تلاش شرکای اروپایی آمریکا بر سر صدور پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی معطوف شده است و کانون اخبار روزهای گذشته به اختلاف نظر و شکاف در اردوگاه غرب برای بهره گیری دوباره از اهرم قطعنامه علیه ایران، این بار با چاشنی مخالفت جدی آمریکا متمرکز شده است.

در همین ارتباط، خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد که در شرایطی که یک هفته تا نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی متحدان اروپایی آمریکا موافق رویکردی سرسختانه ضد تهران هستند، اما واشنگتن با این رویکرد تحریمی تروییکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) ضد ایرانی در شرایط کنونی دچار اختلاف نظر جدی شده است.

رویترز می‌گوید که آمریکا و شرکای اروپایی آن، بر سر مواجهه با ایران دچار اختلاف نظر شده‌اند؛ واشنگتن نگران است که چنین قطعنامه‌ای می‌تواند خطر تشدید تنش در منطقه را پیش از انتخابات ریاست جمهوری پیشرو در ایالات متحده، به همراه داشته باشد.

پیش از این، یک دیپلمات ارشد اروپایی به خبرگزاری رویترز تصریح کرد که «ما در حال فشار آوردن به آمریکایی‌ها هستیم، اما آنان کماکان بر این باورند که نباید هیچ اقدامی برای تشدید تنش با ایران انجام شود».

این مقام اروپایی گفته «این تلاش‌ها تاکنون هیچ نتیجه‌ای نداشته و ما معتقدیم که اکنون زمان نشان دادن قاطعیت است».

جمهوری اسلامی ایران از قطعنامه پیشین شورای حکام آژانس ناخرسند شد و با برچیدن برخی از دوربین‌های نظارتی آژانس به آن پاسخ داد.

گفتنی است که مقامات کشورمان ۱۸ ماه پیش در پی صدور بیانیه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس اتمی، مجوز ۸ بازرس آلمانی و فرانسوی این نهاد بین‌المللی در ایران را بر اساس حقوق حاکمیتی تصریح شده در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس لغو کردند و به طرف‌های غربی هشدار دادند که از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای مقاصد سیاسی خود سو استفاده نکنند.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه هفته آینده ۱۴ خرداد، با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز به‌کار خواهد کرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا