بین الملل

روسیه به دنبال روابط تاکتیکی با کره‌شمالی است نه مناسبات استراتژیک/ غرب نمی‌تواند سه ضلعی کره‌شمالی، چین و روسیه را هدف قرار دهد

روسیه به دنبال روابط تاکتیکی با کره‌شمالی است نه مناسبات استراتژیک/ غرب نمی‌تواند سه ضلعی کره‌شمالی، چین و روسیه را هدف قرار دهد


کارشناس مسائل روسیه گفت: روسیه به تسلیحات کره‌شمالی احتیاج داشته و از قبل هم این روند مشخص بوده و در مقابل هم کره شمالی به فناوری مدرن روسیه خصوصاً در عرصه ساخت انواع و اقسام موشک نیازمند است.

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل روسیه در تشریح دلایل و ابعاد سفر ولادیمیر پوتین به کره‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: قبل از هر چیز باید به این نکته توجه کرد که سفر سال گذشته رهبر کره‌شمالی به روسیه سر و صداهای زیادی را به پا کرد و بحث ارسال تسلیحات از سوی پیونگ‌یانگ به مسکو مجدداً در آن سفر مطرح شد که ریشه آن را باید در جنگ اوکراین جست‌وجو کرد. در همان زمان این سوال به وجود آمد که مگر جنگ اوکراین تا چه حد گسترده است که روسیه تا به این میزان نیاز به استفاده تسلیحات در این منازعه دارد؟ به همین جهت روسیه به تسلیحات کره‌شمالی احتیاج داشته و از قبل هم این روند مشخص بوده است و در مقابل هم کره‌شمالی به فناوری مدرن روسیه خصوصاً در عرصه ساخت انواع و اقسام موشک نیازمند است که البته چین هم به نوبه خود توانسته حمایت از کره‌شمالی را انجام دهد.

وی ادامه داد: در پلان کلی باید گفت که سفر آتی رئیس‌جمهوری روسیه به کره‌شمالی را باید در پاسخ به سفر سال گذشته کیم جونگ اون به روسیه دانست؛ چراکه رهبر کره‌شمالی، در ماه سپتامبر در سفرش به روسیه از پوتین برای دیدار از کشورش دعوت کر و بر اساس داده‌های موجود پوتین به زودی به این کشور سفر خواهد کرد. این در حالیست که اتحاد سه ضلعی کره شمالی، چین و روسیه در عمل یک نوع مشارکت مشخص را علیه غرب به نمایش می‌گذارد. در این راستا باید توجه شود که پوتین به مدت شش سال رئیس‌جمهوری روسیه خواهد بود و در این میان پرونده اوکراین را روی میز دارد که از اهمیت بالایی برای وی برخوردار است. او تمام امکانات خود را بسیج کرده تا بتواند این پرونده را به خروجی مورد نظر خود و تیمش نزدیک کند و حتی وزیر دفاع خود را هم پس از سال‌ها تغییر داد که نشان از اهمیت اقتصاد جنگ برای مسکو دارد تا بتواند به هر ترتیب جنگ اوکراین را پیش برده و بنا بر خواست خود به پایان برساند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این مؤلفه‌ها از این جهت اهمیت دارد که بدانیم نزدیک شدن روسیه به کره شمالی یک نوع تاکتیک سیاسی مشخص از سوی کرملین به حساب می‌آید. اگرچه این کشور متحد اصلی چین به حساب می‌آید اما بر اساس وضعیت فعلی به نظر می‌رسد که مسکو به کره‌شمالی یک نگاه تاکتیکی و نه استراتژیک دارد. در این راستا موشک‌هایی که از سوی کره‌شمالی علیه متحدان اصلی آمریکا مانند کره جنوبی و ژاپن آزمایش می‌شود نوعی نمایش قدرت علیه غرب و شرکای استراتژیک آن در شبه جزیره کره را به تصویر می‌کشد. در این راستا کره جنوبی در حال رصد اوضاع و احوال و حتی روابط میان مسکو و پیونگ‌یانگ است و آنها معتقدند که این اصل و اساس سفر پوتین به کره‌شمالی را باید دریافت تسلیحات از سوی مسکو دانست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه در این بین به عنوان پرسش مطرح می‌شود این است که آیا غرب می‌تواند از نزدیک شدن چین، روسیه و کره‌شمالی به یکدیگر جلوگیری کند یا خیر؟ واقعیت این است که غرب اعم از آمریکا و اتحادیه اروپا نمی‌توانند اقدام خاصی علیه اتحاد سه ضلعی چین، روسیه و کره شمالی انجام دهند و این موضوعی است که به وضوح نشان می‌دهد آنها چندان نمی‌توانند این اتحاد را مورد هدف و ضربه قرار دهند. به عنوان مثال در مورد کره شمالی و حتی روسیه نهایتاً می‌توانند تحریم‌هایی را اعمال کنند که خروجی آن هم مشخص است.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا