بین الملل

حملات مقاومت عراق به اسرائیل، چرا و چگونه؟

حملات مقاومت عراق به اسرائیل، چرا و چگونه؟


حملات مستقیم و غیرمستقیم به سرزمین‌های اشغالی در حالیست که تمامی محورها و حتی مقاومت عراق هم در حال ضربه زدن به اسرائیل به طرفداری از مردم غزه هستند.

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح دلایل تشدید حملات مقاومت عراق علیه اسرائیل و آسیب‌پذیر بودن رژیم صهیونیستی پرداخت که به شرح زیر از نظر می‌گذرد:

بعد از تشدید جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، شاهد آن بودیم که میثاق، پشتیبانی و حمایت مردمی از مقاومت افزایش زیادی پیدا کرد. بر این اساس در جبهه‌های میانی و همچنین در یمن ضربه زدن به اسرائیل در دستور کار قرار گرفت که البته این حملات به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم شدند. برخی از این حملات به صورت مستقیم اراضی اشغالی را هدف قرار داد و برخی دیگر هم در این راستا به صورت غیرمستقیم منافع اسرائیل را مورد ضربه قرار دادند و این در حالیست که تمامی محورها و گروه‌های مقاومت عراق در حال ضربه زدن به اسرائیل به طرفداری از مردم غزه هستند.

این حملات به نوعی در حال مخابره این پیام است که اسرائیل بر اساس وضعیت فعلی باید تاوان اعمال خود را بدهد و مقاومت عراق هم در این راستا به حملات علیه غزه که توسط اسرائیل صورت می‌گیرد، پاسخ می‌دهد. در این میان اختلافات میان بنی گانتز و بنیامین نتانیاهو هم به بالاترین حد رسیده و حتی حالا به ارتش تسری پیدا کرده و در شرایط کنونی کار به جایی رسیده که او برای نخست وزیر اسرائیل مهلت و ضرب‌الاجل اعلام کرده است.

به موازات این روند ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل هم علیه نتانیاهو موضع مشخص اتخاذ کرده و خواهان انحلال کابینه جنگ شده است. این اختلافات در حوزه سیاسی، نظامی و اجتماعی اسرائیل به شکاف‌های عمیق تبدیل شده است و همین حالا سخنان بنی گانتز به عنوان عضو کابینه جنگ اسرائیل از زبان فرماندهان این رژیم در ارتش شنیده می‌شود. در این بین باید متوجه بود که اختلاف نظر میان آمریکا و اسرائیل عملاً تاکتیکی است و نمی‌توان این مسأله را راهبردی قلمداد کرد.

این بدان معنا است که دو طرف هنوز هم با هم رابطه دارند و حتی سفر اخیر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده به منطقه و به خصوص اراضی اشغالی طی روزهای اخیر هم نشان دهنده همین روابط است، اما به هر نحو نمی‌خواهند وارد چالش جدی شوند. از منظر دیگر باید توجه کرد که آینده پرونده غزه هنوز مشخص نیست؛ چراکه هیچ یک از بازیگران در این مسیر نقشه راه مشخص ندارند و اساساً اوضاع به سمت یک بلاتکلیفی مشخص در اسرائیل پیش می‌رود.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا