بین الملل

حضور نظامی آمریکا ساکنان اوکیناوا را عمیقا نگران کرده است

فرماندار جزیره جنوبی ژاپن:

فرماندار استان اوکیناوای ژاپن می‌گوید که ساکنان این جزیره درباره حضور نظامی آمریکا در این جزیره و حوادثی که پرسنل نظامی آمریکا در آن دخالت دارند، مضطرب هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، دِنی تاماکی، فرماندار استان اوکیناوای ژاپن در مراسم گرامیداشت پایان نبرد اوکیناوا از اضطراب و نگرانی ساکنان این جزیره واقع در منتهی‌الیه جنوبی ژاپن از حضور نظامی آمریکا در آن پرده برداشت.

تاماکی در سخنرانی خود در این مراسم گفت که پس از حدود ۸۰ سال از تجاوز به این جزیره در جنگ جهانی دوم، مردم اوکیناوا همچنان مخالف حضور پایگاه‌های نظامی آمریکا در این جزیره هستند.

وی تاکید کرد: ۷۹ سال از آن جنگ گذشته است. اجداد ما امروز چگونه به جهان و اوکیناوا می‌نگرند؟ حضور پایگاه‌های بزرگ آمریکا، حوادث و اتفاقات با دخالت پرسنل نظامی آمریکایی، مسائل زیست‌محیطی ناشی از این پایگاه‌ها و بار مضاعفی که این پایگاه‌ها به دوش اوکیناوا گذاشته‌اند، همچنان تا به امروز ادامه یافته است.

فرماندار اوکیناوا افزود: امروز اعزام سریع نیروهای ارتش ژاپن به اوکیناوا به سرعت انجام می‌شود و همه این اتفاقات خاطره ما از نبرد اوکیناوا را تحت‌الشعاع قرار داده و نگرانی عمیق مردم این جزیره را به همراه داشته است.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن و سران دو مجلس پارلمان این کشور نیز در این مراسم سخنرانی کردند. به‌رغم کیشیدا اذعان به بار سنگین روی دوش اوکیناوا که حدود ۷۰ درصد پایگاه‌های آمریکا را در خود جای داده است، سخنرانی او با اعتراضات و فریادهای مردم مختل شد.

نبرد اوکیناوا(حد فاصل ۲۶ مارس تا ۲۳ ژوئن ۱۹۴۵) یکی از خونین‌ترین جنگ‌های ژاپن در جنگ جهانی دوم بود. حدود۲۰۰ هزار نفر که نیمی از آنها غیرنظامی بودند در این جنگ کشته شدند و این یعنی از هر چهار نفر یک نفر از اهالی این منطقه جان خودر ا از دست دادند.

نیروهای آمریکایی از زمان پایان آن جنگ همچنان در این جزیره حضور دارند و حوادث بیشماری با دخالت پرسنل آمریکایی در این جزیره ثبت شده است که از جمله آنها می‌توان به تجاوز و قتل ساکنان اوکیناوا اشاره کرد که تقریبا هیچ‌کدام با محاکمه و مجازات مجرمان همراه نشد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا