بین الملل

ایالات متحده به دنبال پر کردن خلأ موجود در خاورمیانه از طریق آنکاراست

ایالات متحده به دنبال پر کردن خلأ موجود در خاورمیانه از طریق آنکاراست


رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که ایالات متحده می‌خواهد به آنکارا نقش وزنه تعادل در برابر روسیه و چین بدهد.

به گزارش ایلنا، روزنامه آیدینلیک ترکیه گزارش داد که مراکز سیاسی آمریکا می‌خواهند به آنکارا نقش سنگ موازنه را در تعامل با روسیه و چین ایفا کند و به همین دلیل واشنگتن مرحله جدیدی در روابط با آنکارا را اعلام کرده است.

این روزنامه نوشت: «‌آیا این دو متحد ناتو در قبال تجاوزهای لجام گسیخته اسرائیل دارای مواضع مشترک هستند یا اینکه آیا واشنگتن و آنکارا درباره تحریم‌‌ها علیه روسیه به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکای ترکیه در تجارت خارجی منافع مشترک دارند؟ نقطه تلاقی سیاست واشنگتن و آنکارا در قبال روسیه، متحد اصلی ترکیه در مواجهه با تهدیدات آتلانتیک کجاست؟»‌

به نوشته آیدینلیک، این موضوع که ترکیه چگونه می تواند خلأ ایجاد شده پس از خروج آمریکا از عراق و سوریه را پر کند، در مراکز سیاسی واشنگتن مورد بحث قرار می گیرد.

در ادامه این گزارش آمده است: «به عبارت دیگر، ترکیه نقش آمریکا را در روند تجزیه سوریه بر عهده خواهد گرفت و در عراق و سوریه علیه ایران و روسیه تمرکز خواهد کرد. حتی فراتر از این، ترکیه به نیابت از ایالات متحده در برابر روسیه و چین در آفریقا و آسیای مرکزی قرار خواهد گرفت. این دقیقا همان نقشی است که برای ترکیه در محیط آمریکا ترسیم شده است و صرف نظر از انتظارات آنکارا از این صفحه جدید، ایالات متحده مرحله جدید را آغاز می کند».

این روزنامه این پرسش را مطرح می کند که چرا آنکارا مشتاق یک مرحله جدید یا صفحه جدید است که در آن نقشی به او تحمیل می شود که به هیچ وجه منافع ترکیه را تامین نمی کند بلکه برعکس، منافع آن را به شدت تضعیف می کند؟

در پایان این گزارش آمده است: «ترکیه از یک سو به سیاست امنیت ملی به شدت نیاز دارد و از سوی دیگر  سیاست هماهنگی با آمریکا را در دستور کار دارد و هیچ شرطی هم برای ادامه این تناقض وجود ندارد».

 

 

 

 



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا