بین الملل

تمام اف-۱۶‌های اهدایی به اوکراین را حامل سلاح اتمی درنظر می‌گیریم

وزارت خارجه روسیه:

وزارت خارجه روسیه در واکنش به اطلاعیه ارتش اوکراین درباره استفاده قریب‌الوقوع از جنگنده‌های اف-۱۶، بیانیه‌ای هشدارآمیز صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیوزویک، وزارت خارجه روسیه در واکنش به اطلاعیه ارتش اوکراین درباره استفاده عملیاتی از جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت آمریکا، اعلام کرد که مسکو این جنگنده‌ها را «حامل سلاح هسته‌ای» در نظر خواهد گرفت.

ارتش اوکراین هفته گذشته اعلام کرد که این هفته شروع به استفاده عملیاتی از جنگنده‌های اف-۱۶ خواهد کرد. ایلیا یِولاش، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین گفت که این جنگنده‌ها پس از عید پاک، آماده جنگ هستند.

این جنگنده‌ها را کشورهای دانمارک، هلند، نروژ و بلژیک برای اوکراین تامین کرده‌اند و باتوجه به ناوگان فرسوده کی‌یف که عمدتا از جنگنده‌های ساخت شوروی سابق تشکیل شده است، قوای نیروی هوایی این کشور را تقویت خواهند کرد.

گرچه این جنگنده‌ها قادر به حمل تسلیحات هسته‌ای خاصی هستند، اوکراین زرادخانه هسته‌ای ندارد و به نظر نمی‌رسد که هیچکدام از متحدان این کشور که کلاهک هسته‌ای در اختیار دارند، قصد به اشتراک‌گذاری آن را با کی‌یف داشته باشند.

با این حال، وزارت خارجه روسیه هشدار داده است که این کشور نمی‌تواند از این احتمال «چشم‌پوشی» کند که این جنگنده‌ها ممکن است قادر به حمل سلاح هسته‌ای باشند.

روسیه همچنین اعلام کرده که ورود اف-۱۶ به ناوگان نیروی هوایی اوکراین، «اقدامی تحریک‌آمیز و عامدانه» از جانب آمریکا و ناتو است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: نمی‌توانیم این مساله را نادیده بگیریم که این جنگنده‌ها سامانه‌هایی دوکاره هستند که می‌توان از آنها هم برای ماموریت‌های هسته‌ای و هم غیرهسته‌ای استفاده کرد. مهم نیست که کدام مدل از این جنگنده با چه اصلاحات و دستکاری فنی در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت زیرا ما تمام آنها را قادر به حمل سلاح هسته‌ای در نظر خواهیم گرفت.

در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است: رژیم کی‌یف و حامیان غربی‌اش باید درک کنند که این اقدامات متهورانه و بی‌ملاحظه، شرایط را به نقطه انفجار نزدیک‌تر می‌کند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا