بازار

امنیت و سلامت غذایی در یک نگاه

هفته کشاورزی در هفته‌ای که گذشت؛

امنیت و سلامت غذایی مورد تاکید دولتمردان و متولیان بوده که تحقق آن برای جمعیتی ۹۰ میلیون نفری به راحتی به دست نمی‌آید.

به گزارش خبرنگار مهر، ۱۷ مرداد روز خبرنگار نخستین نشست خبری محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد. نیکبخت درباره قیمت جدید خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات معوق گندم کاران عنوان کرد که قیمت گندم در شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی به زودی انجام می‌شود. خرید تضمینی گندم تاکنون از ۹ میلیون و ۱۳۰ هزار تن عبور کرده و در حوزه مطالبات گندم کاران نیز ۴۶ درصد از پول گندم کاران پرداخت شده و قرار است باقی مطالبات تا پایان مرداد به دستور ریاست جمهوری رقم قابل توجهی پرداخت شود.

وی تاکید کرد که تلاش داریم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ با بهبود عملکرد در واحد سطح و با افزایش تولید در دیم‌زارها به خودکفایی در محصولات استراتژیک از جمله گندم دست پیدا کنیم.

کشت برنج ارگانیک

باقی مانده آفت کش‌های شیمیایی در مواد غذایی یکی از دغدغه‌ها د حوزه سلامت جامعه به شمار می‌رود. در این راستا معاون پژوهش مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور با بیان اینکه تولید برنج بدون استفاده از آفت کش‌های شیمیایی سال گذشته در دو مزرعه به مساحت ۱۰ هکتار با موفقیت به انجام رسید، اظهار کرد که این فعالیت تحقیقاتی امسال در ۱۰۰ هکتار و ۷ شهرستان و نیز مشارکت ۴۶ کشاورز در حال پیگیری است.

به گفته کارشناسان علمی بخش کشاورزی، این امر ضمن کاهش هزینه برای کشاورزان منجر به افزایش عملکرد آنها می‌شود.

افزایش قیمت نان

نان قوت غالب مردم بوده و پس از ۳ سال قیمت آن در بعضی استان‌های کشور تغییر کرده است. در مشهد نان بربری از ۱,۱۵۰ تومان با افزایش حدود ۴۳ درصدی به ۱,۶۵۰ تومان در یک هفته اخیر رسیده و نان لواش با افزایش حدود ۲۴ درصدی ۵۲۵ تومان شده است در حالی که ابتدای سال تاکید شده بود قرار نیست قیمت نان تغییر کند. همچنین عنوان می‌شود تا پایان مرداد این تغییر قیمت‌ها برای سایر استان‌ها از جمله استان تهران نیز اعمال خواهد شد.

گفتنی است، قیمت گذاری گندم، آرد و نان به عنوان محصولات استراتژیک از سوی دولت‌ها بوده و برای تضمین امنیت غذایی نظارت جدی بر این موضوع وجود دارد. امسال تغییر قیمت بخشی از اقلام غذایی به طور رسمی از سوی نهادهای متولی دولتی اعلام نشد اما نرخ‌های جدید روی کالاها درج شد. نان هم در حالی که هیچ نهاد دولتی آن را اعلام رسمی نکرده در حال افزایش است. فعالان این حوزه عنوان می‌کنند تصمیم با کارگروه آرد و نان هر استان بوده که این کارگروه زیر نظر استانداری هر استان فعالیت داشته که استانداری‌ها هم زیر نظر وزارت کشور فعالیت دارند.

برخی کارشناسان این حوزه تاکید دارند آرد فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت تمام شده نان را تشکیل می‌دهد و عدم تغییر نرخ آرد در حالی که سایر هزینه‌ها از جمله حقوق و دستمزد، حمل و نقل، نرخ تورم و… افزایش یافته نباید انتظار داشت قیمت انواع نان در بازار تغییر نکند.

تولید و صادرات کنسرو ماهی

کیفیت صید، انجماد استاندارد ماهیان، پخت، بسته بندی و…. سلامت محصولات کنسروی را در حوزه آبزیان تضمین می‌کند. رئیس هیأت مدیره سندیکای کنسرو ایران درباره میزان تولید کنسرو ماهی گفت که برآوردها حاکی از تولید سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون قوطی کنسرو ماهی در کشور است اما آمار دقیق و قابل اعتمادی در تولید و مصرف محصولات کنسروی وجود ندارد. بنا بر آمار سازمان شیلات ایران، حدود ۵ سال قبل آمار تولید کنسرو ماهی تقریباً ۵۰۰ میلیون قوطی در سال بود که با کاهش ۵۰ درصدی بازار تقاضا تولید نیز دچار افت شده است.

عضو کمیته فنی آبزیان کشور درباره میزان صادرات کنسرو ماهی گفت: سال‌های گذشته تا حدودی صادرات به ویژه به کشورهای همجوار مانند عراق و افغانستان انجام می‌شد؛ اما در چند سال اخیر بخش اعظمی از تولید به مصرف داخل می‌رسد و اگر صادراتی وجود داشته باشد عدد بسیار ناچیزی است. قیمت ماهی به عنوان ماده اولیه کنسرو ماهی به شکل سرسام‌آوری افزایش یافته از این رو قیمت تمام شده کنسرو رقابتی نبوده و سایر بازیگران بین‌المللی سهم بازار ایران را از آن خود کرده‌اند.

چند سالی است کیفیت برخی محصولات کنسروی از جمله تن ماهی کاهش یافته است. چرا با وجود افزایش قیمت‌ها، کیفیت محصولات پایین آمده است؟ رئیس هیأت مدیره سندیکای کنسرو ایران درباره چرایی این موضوع اظهار کرد که روش‌های صید و انجماد ماهی در کیفیت کنسرو ماهی تأثیر زیادی دارد.

وعده ساماندهی بازار گوشت به ۴ ماه آینده

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور اعلام کرد که طی تفاهم نامه‌ای که قرار است اتحادیه با شرکت پشتیبانی امور دام داشته باشد، نهاده‌های دامی مورد نیاز از این طریق تأمین و در اختیار دامداران قرار خواهد گرفت. اگر این امور به درستی انجام شود در ۴ تا ۵ ماه آینده، بازار گوشت با محصولات داخلی تأمین می‌شود و نیاز به واردات گوشت منجمد نخواهد بود. همچنین قرار است دام سنگین پایه پروار در وزن‌های مختلف ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلو گرمی خریداری شود. عرف کشتار گوساله با وزن ۵۰۰ تا ۵۵۰ کیلو گرم بوده که معمولاً اگر خوراک خوب باشد روزانه یک کیلو به وزن دام اضافه می‌شود. به عنوان مثال اگر تغذیه دام با سویا باشد دام زودتر وزن می‌گیرد.

پیگیری سلامت ذرت‌های مصارف صنعتی

اصطلاح ترا ریخته به معنی تغییرات ژنتیکی محصولات بوده که با مهندسی ژنتیک خصوصیت‌هایی از محصول حذف یا ایجاد شود که این تغییر هرگز در طبیعت رخ ندهد. در این‌باره سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با اشاره به مصوبات کمیسیون در زمینه امنیت غذایی بیان کرد که یکی از مشکلات امروز ما بحث مواد غذایی ترا ریخته است. بنابراین کمیسیون مصوب کرد وزارت بهداشت باید به این مواد غذایی ترا ریخته نظارت داشته باشد و تمام واردکنندگان و تولیدکنندگان مواد ترا ریخته ملزم به درج برچسب ترا ریخته روی این محصولات هستند. چند هفته‌ای است که موضوع مصرف ذرت‌های دامی در صنایع غذایی مطرح بوده (البته موضوع به سال‌های ۹۶ و ۹۷ بر می‌گردد) و تفاوت قیمت این دو محصول محل مناقشه بین دولت و تولیدکنندگان شده است. ذرت‌های دامی ارز یارانه‌ای دریافت می‌کنند و سایر ذرت‌ها از جمله ذرت‌های مصرفی صنایع غذایی از این موهبت محروم هستند. از این رو ذرت‌های دامی در شبکه توزیع دارای نشتی بوده و بخشی از آنها از واحدهای صنعتی فعال در صنایع غذایی سر در می‌آورند. سلامت ذرت‌های دامی از سوی سازمان دامپزشکی تأیید می‌شود و ذرت‌های انسانی سازمان غذا و دارو. حال با این نشتی ذرت‌های مورد تأیید دامپزشکی به مصرف صنایع غذایی می‌رسد و سازمان غذا و دارو از این مساله اظهار بی اطلاعی کرده است. سرپرست معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد، موضوع در بین نهادهای متولی در حال پیگیری و حل و فصل است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا