بازار

رشد خرید گندم بیشتر از پارسال

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز خرید گندم از چهار میلیون تن گذشته است و روند خرید گندم شیب افزایشی را دارد. با این روند اطمینان می‌دهیم که امسال خرید گندم بیش از سال ۱۴۰۲انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر وزیر جهاد کشاورزی درجلسه سه شنبه های نظارتی مجلس گزارشی از وضع خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲، اقدامات حمایتی درباره برنجکاران و صادرات محصولات کشاورزی و تلاش برای رفع مشکل قطعی برق چاه کشاورزی ارائه کردو گفت: با پیگیری‌ها و برنامه های راهبردی که وزارتخانه در سال ۱۴۰۲ در پیش گرفت، در مقطعی از سال روزانه بیش از ۱۲ هزارتن از محصولات سبزی و صیفی کشور صادر شده است.

محمد علی نیکبخت درصحن علنی مجلس افزود: در محصولاتی مانند سیب‌زمینی، گوجه و پیاز همواره با بحران مواجه بودیم ولی از سال ۱۴۰۲ تا کنون وضع به حالت ثبات رسیده است. نه تنها در تامین نیاز داخل مشکلی نداشتیم بلکه در برخی مقاطع مازاد تولید داشتیم و نسبت به صادرات اقدام کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: اکنون سهم شیلات و آبزی‌پروری از کل تولیدات کشاورزی حدود یک درصد است اما می توان سهم تولید این بخش رابه حداقل ۱۰ درصد افزایش داد.

نیکبخت با اشاره به وضع تولید و ذخیره برخی از کالاهای اساسی اضافه کرد: قیمت مرغ نسبت به سال گذشته به قیمت نرمالی رسیده و در بازار تثبیت شده است. میزان جوجه‌ریزی امروز به ۱۵۰ میلیون در ماه رسیده که سبب افزایش تولید شده است. حتی در مقاطعی صادرات مرغ داشتیم به عبارت دیگر از وارد کننده به صادر کننده رسیدیم.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ در تولید تخم‌مرغ حدود ۱۴۰ هزار تن مازاد داشتیم و صادرات انجام دادیم. در فروردین و اردیبهشت امسال حدود ۴۰ هزار تن صادرات تخم‌مرغ داشتیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حوزه تأمین نهاده‌ها هم سال گذشته وضع نامناسبی را شاهد بودیم، اما امروز به تولیدکنندگان سراسر کشور اعلام می‌کنم بدون هیچ دغدغه‌ای این نهاده‌ها در دسترس است و اگر در گذشته برای خرید و تحویل نهاده ۳تا ۶ماه زمان نیاز بود امروز این اتفاق به روز رخ می‌دهد.

تامین گندم کشور

نیکبخت گفت: امروز خرید گندم از چهار میلیون تن گذشته است و روند خرید گندم شیب افزایشی را دارد. با این روند اطمینان می‌دهیم که امسال خرید گندم بیش از سال ۱۴۰۲ انجام خواهد شد و ۱۰۰ درصد نیاز کشور از گندم تامین می‌شود و دیگر نیازی به واردات گندم نداریم.

وی افزود: اولویت اول ما خرید برنج شمال است وواردات را مدیریت کردیم و حتی امروز اگر امکان وجود داشته باشد صادرات برنج را خواهیم داشت.

نیکبخت با اشاره به این موضوع که در سال ۱۴۰۱ بیش از یک میلیون و هفتصد تن برنج وارد شد و سال ۱۴۰۲ این میزان به یک میلیون تن کاهش یافت، اعلام کرد: نگاه وزارت جهاد به تولیدات داخل است.

وزیر کشاورزی گفت: برای حمایت از دامداران، نهاده مدت‌دار به آنها تحویل دادیم و اکنون حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن به صورت سه ماهه و ۶ماهه به دامداران و عشایر نهاده تحویل داده شده است.

نیکبخت اظهارداشت: قطع برق چاه‌های کشاورزی یکی از مشکلات اساسی است. روستاییان و کشاورزان آماده هستند که برق منازل و خانه‌های آنها قطع شود اما برق چاه‌های کشاورزی قطع نشود.از دیگر دغدغه‌های ما تامین ماشین‌آلات کشاورزی است. اکنون ۶۰ هزار تقاضا برای دریافت تراکتور وجود دارد در حالی که تولید داخلی ما کفاف این نیاز رانمی‌دهد.وزیر جهاد کشاورزی گفت: تاکنون ۵۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده و۵۰ درصد دیگر هفته آینده پرداخت می‌شود واطمینان می‌دهم که امروز ذخایر استراتژیک ما در نهاده‌ها و کالاهای اساسی شرایط مناسبی دارد.

چالش در فرآیند خرید تضمینی گندم

رئیس مرکز پژوهش های مجلس هم با بیان اینکه فرآیند خرید تضمینی با چالش‌های زیادی مواجه است، گفت: برخی از کشاورزان به دلیل کمبود نقدینگی حاضرند گندم تولیدی خود را با قیمت‌های پایین‌تر از قیمت تضمینی و به‌طور نقدی به واسطه‌ها بفروشند.

بابک نگاهداری در جریان بررسی گزارش وزیر جهاد کشاورزی در مورد نحوه اجرای قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی اظهارداشت: تصویب دیرهنگام قیمت نهایی خرید تضمینی گندم در بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به نرخ ۱۷۵ هزار ریال برای هر کیلوگرم که آن هم ۲۰ هزار ریال پایین‌تر از قیمت اولیه اعلامی بود، سبب ایجاد نارضایتی در تولیدکنندگان گندم شد.

وی ادامه داد: این قیمت، پاسخگوی هزینه‌های تولید گندم آبی نیست. رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: بنا بر اعلام مجری طرح گندم کشور، از آغاز برداشت رسمی گندم در فروردین امسال تا ۶خرداد جاری بیش از دو میلیون و ۳۵۰ هزار تن گندم به ارزش حدود ۴۱ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی شده است؛ با این وجود تا این تاریخ تنها حدود دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان (کمتر از ۶درصد از مطالبات) به کشاورزان از سوی دولت پرداخت شده است.

وی افزود: همچنین برنامه اثربخشی برای ارائه بذر اصلاح‌شده به تولیدکنندگان متناسب با ویژگی‌های مناطق جغرافیایی محل تولید وجود ندارد.

درادامه این جلسه نمایندگان هم درمورد نحوه اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و مشکلات کشاورزان دغدغه های خود را بیان کردند.
ابراهیم نجفی نماینده مردم آستانه اشرفیه گفت: اگر قرار است از شالیکاران حمایت لازم صورت نگیرد، اجازه دهید زمین‌ها تغییر کاربری دهند و منافع کشاورزان تأمین شود.

سلمان اسحاقی نماینده مردم قائنات و زیرکوه گفت: بارها تأکید کردیم که در تأمین گوشت دام سبک در خاورمیانه و آسیا می‌توانیم حرف اول را بزنیم و صادرکننده باشیم اما به دلیل نبود برنامه‌ریزی و انسجام در برنامه در تأمین این امر با مشکل مواجه هستیم.

محمد باقری نماینده مردم بناب اظهارداشت: سموم تقلبی و عدم نظارت بر واردات سم در بازار سبب مشکلاتی برای کشاورزان شده است.

علیرضا سلیمی نماینده تهران اعلام کرد: یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج وارد شده که یک میلیون تن آن مازاد است! چرا وزارتخانه بموقع این موضوع را رصد و آن را برآورد نکرده است.

حاجی بابایی نائب رئیس مجلس هم در جمع بندی جلسه گفت: کشاورزان از عملکرد بانک‌ها رضایت ندارند و از سوی دیگر انتظار می‌رود مطالبات گندمکاران در قالب خرید تضمینی به ازای گندم تحویلی به آنها پرداخت شود. وی افزود: بحث قطعی برق ۶ساعته چاه‌های کشاورزی به صورت ممتد سیستم کشاورزی را به هم می‌ریزد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا