موسیقی

هنر اصفهان ذائقه و لحن خودش را دارد

یک استاد دانشگاه مطرح کرد؛

اصفهان _ یک استاد دانشگاه گفت: اگر به فرم و موسیقی رنگ را در آثار نقاشی اصفهان توجه کرد می‌توان دید که هنر اصفهان ذائقه و لحن خودش را دارد و دریافت آن بسته به چالاکی مخاطب است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست تخصصی رویداد ریشه‌ها با عنوان «خوانشی برگذار» با مرور آثار استاد مرتضی نصر در سالن سعدی حوزه هنری استان اصفهان با حضور جمعی از هنرمندان و اساتید برگزارشد. در این نشست که با حضور دکتر امیرعباس محمدی راد و دکتر محسن علوی‌نژاد به عنوان کارشناس برنامه برگزار شد نقاشی‌های استاد مرتضی نصر یکی از نقاشان پیشکسوت اصفهان تحلیل و بررسی شد.

محمدی‌راد در این نشست اظهار داشت: هنرمند را به دلیل انتخاب عاشقانه‌ای که کرده است می‌توان مقلد، خالق و تکنیک گرا دانست. نگاهی که در اتمسفر اصفهان وجود دارد با دیگر شهرها فرق می‌کند. باید در نگاه به آثار هنری حساسیت را بالا برد و با ادبیات و واژه زندگی کرد، برای بیان برخی از هنرها و نقد آن واژگان کمی وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر به فرم و موسیقی رنگ را در آثار نقاشی اصفهان توجه کرد می‌توان دید که هنر اصفهان ذائقه و لحن خودش را دارد و دریافت آن بسته به چالاکی مخاطب است که چگونه آنها را می‌بیند. اولین تمرین در هنر بی‌طرفی است و اینکه با تمام وجود وارد تجربه زیستی هنرمند شد. ناگفته‌ها می‌توانند امروزه بخشی از هنر باشند، در اینجا با دیدن آثار نقاشی استاد مرتضی نصر با تجربه زیستی استاد همراه شد و عشق، روایت زندگی، حیات، آفرینش، امید و تک تک اینها را در پشت قلم ایشان دید.

این استاد دانشگاه با اشاره به تأثیر پذیری غرب از فرهنگ و هنر شرق گفت: پل گوگن بیشتر نقاشی‌های خود را با توجه به فرهنگ شرق و به ویژه ایران و هند کشیده است. جدال هنر دیروز و امروز در غرب وجود دارد و فاصله گذاشتن میان پیشینیان و امروزی‌ها از یونان آغاز شد و غرب جدال دیروز و امروز را همچنان تجربه می‌کند. ولی در فرهنگ ما جدال هنر دیروزی‌ها و امروزیان حل شده است.

تجربه زیسته هنرمند در مسیر خلق اثر بسیار مهم است

محسن علوی‌نژاد، استاد دانشگاه هنر اصفهان نیز در این نشست به بررسی ویژگی‌های آثار استاد مرتضی نصر پرداخت و گفت: نزدیک به یک قرن پیش جریانی را شروع کردیم در هنر که به علم مناظر و مرایا اختصاص دارد یکی از خصوصیاتی که در آثار استاد نصر بسیار قابل مشاهده است نگاه و ظرافت در قلم گذاری یا همان ذره نگاری است که زاییده هنر نگارگری ایرانی است، در قلم ایشان می‌توان ظرافت را به معنای واقعی دید، ایشان با توجه به نگاه به طبیعت و علم مناظر و مرایا و آشنایی با نقاشی ایرانی به خلق اثر پرداخته است.

وی با بیان اینکه «آن کسی که در هنر کار می‌کند به ویژه در نقاشی، بایستی بسیار حساس‌تر از دیگران باشد» توضیح داد: برخی از اساتید اصول نقاشی را علم مناظر می‌دانند، یک سری میزان برای این نقاشی‌ها قائل هستند مانند انتخاب رنگ، وزن‌های رنگ و درخشش‌های رنگی.

علوی‌نژاد تاکید کرد: تجربه زیستی هنرمند یک راز میان هنرمند و اثر اوست. استاد نصر با تک‌تک کارهایشان خاطره دارند و حساسیت‌های یک هنرمند در تجربه زیستی و در مسیر تولید اثر بسیار مهم است و درد یکی یک مصداق بارز از حساسیت است. هنرمند کسی است که در سفر است، یعنی در درون خود مشغول سفر کردن و تجربه کردن و به دست آوردن است.

این استاد دانشگاه افزود: توصیه می‌کنم که به کارهای استاد نصر که بیشتر منظره و طبیعت است صرفاً به معنای یک مکان یا منظره نگاه نکنید زیرا در آثار وی سیر و مسیر را می‌توانید ببینید و بهتر است در این کارها بیشتر عمیق شوید تا با تجربه زیستی هنرمند همراه شوید.

گفتنی است، نمایشگاه آثار استاد مرتضی نصر از ۳۰ اردیبهشت ماه لغایت ۲۲ خردادماه در گالری‌های بوستان، گلستان و نقطه جهت بازدید عموم دایر است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا