عکس و فیلم

خانه تاریخی امیرلطیفی

خانه تاریخی امیر لطیفی یا همان موزه صنایع دستی گرگان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر گرگان می‌باشد که در نزدیکی بازار نعلبندان و پشت مسجد جامع گرگان و در بافت تاریخی گرگان واقع شده است.

خانه امیر لطیفی گرگان مربوط به دوران قاجاریه است و در ۲ طبقه ساختمان به همراه بخش‌های خدماتی دیگر و به صورت حیاط مرکزی احداث گردیده است. این خانه تاریخی پلانی به شکل مستطیل با یک ساختمان ۲ طبقه در قسمت شمال، دو ساختمان ۱ طبقه در قسمت شرقی و غربی و دیواری در سمت جنوب می‌باشد. خانه امیر لطیفی به صورت شمالی جنوبی ساخته شده است و به دو بخش اتاق‌های تابستان نشین و زمستان نشین تقسیم می‌گردد.

این بنا با فکری خلاقانه و اصولی زیبا و تناسبی معمارانه خلق شده است و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و امروزه به شکل موزه صنایع دستی گرگان تغییر کاربری داده است. در ساخت بنا مانند اغلب خانه‌های قدیمی ایرانی از چوب، خشت و آجر به همراه ساروج (ملات) استفاده کرده‌اند.

موزه صنایع دستی گرگان که به عنوان اولین موزه صنایع دستی استان گلستان نیز شناخته می‌شود از تنوع بسیار بالای اقوام مختلف، موقعیت جغرافیایی و طبیعی بسیار ویژه ای برخوردار می‌باشد. از این رو به عنوان یکی از قطب‌های صنایع دستی کشور از دوران گذشته بشمار می‌رود که با هدف حفظ، نگهداری و معرفی هنرهای مختلف بومی مناطق این اقلیم جغرافیایی راه اندازی شده است.

در کرسی‌خانه‌ی موزه، اتاق نشیمن سنتی خانه‌های گرگان شبیه‌سازی شده است تا بازدیدکنندگان بتوانند با یک خانواده گرگانی هم‌ذات پنداری کنند. عروسک‌ها در ابعاد واقعی ساخته شده‌اند و شب یلدای خانواده‌ی گرگانی را به گردشگران نشان می‌دهند.

در طبقه‌ی اول موزه صنایع دستی گرگان چند غرفه می‌بینید که صنایع دستی مختلف شهرهای استان گلستان را عرضه کرده‌اند، مانند علی‌آباد کتول، روستای شاهکوه، صحرای ترکمن و قزاق محله، رامیان و روستای زیارت، علی آباد کتول.

در طبقه‌ی دوم موزه، صنایع دستی گرگان و استان گلستان معرفی شده است که بعضی از آن‌ها دیگر رونقی ندارند. در این طبقه غرفه‌های مسگری، آهنگری، نمدمالی، جاجیم‌بافی، قالی‌بافی، پنبه‌زنی، نخ‌ریسی، حصیربافی و درودگری به نمایش در آمده است.

خانه امیر لطیفی در سال ۱۳۷۸ به شماره ۲۳۹۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا