عکس و فیلم

زندگی در مناطق ییلاقی «خطبه سرا»


ییلاقات خطبه‌سرا در شهرستان تالش از زیباترین مناطق ییلاقی کشور است که همچنان بکر و دست‌نخورده باقی‌مانده است. منطقه خطبه‌سرا با حدود ۱۵ هزار نفر جمعیت -سرشماری سال ۱۳۹۵- در بخش کرگانرود در ۲۵ کیلومتری شهرستان تالش (هشتپر) در استان گیلان واقع شده، زبان مردم این منطقه تالشی و آذری است، که تالشی زبان اصیل این منطقه به‌شمار می‌روند. برنج، عسل، کیوی، انواع مرکبات عمده محصولات این منطقه است. با وجود چشمه‌ها رودهای جاری،  جنگل‌های سرسبز و خاک حاصلخیز، مردمی که در این مناطق زندگی می‌کنند، روزگار خود را با سختی و محرومیت سپری می‌کنند. در این مجموعه به معرفی چهار روستای  شامیلرزان (شاه‌میلرزان)، بنون، کلات، کوهستان در منطقه خطبه‌سرا پرداخته شده‌است.


زندگی در مناطق ییلاقی «خطبه سرا»شهرستان تالش واقع شده است.">


نمایی از یک خانه در روستای کلات در <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b4%d9%87%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%aa%d8%a7%d9%84%d8%b4'>شهرستان تالش</a> که در کنار رودخانه خطبه سرا ساخته شده است.


روستای کلات در حدود ۵۵۰ نفر جمعیت دارد. مردم این روستا به زبان تالشی و آذری صحبت می‌کنند.


روستای کلات در حاشیه رودخانه واقع شده است. این روستا در <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b4%d9%87%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%aa%d8%a7%d9%84%d8%b4'>شهرستان تالش</a> واقع شده است.


نمایی از یک کافه که در مسیر روستاهای بنون‌ و شامیلرزان واقع شده است.


مردم منطقه برای سهولت در رفت‌وآمد و امور زندگی‌شان تقاضای آسفالت کردن جاده‌های خاکی را دارند، اما وجود این راه‌های سخت و کوهستانی باعث حضور محدود گردشگران در این منطقه شده و در نتیجه به محیط زیست و بافت منطقه آسیب کمتری وارد می‌شود.


روستای «بنون‌ مشایخ» در دهستان خطبه‌سرا در <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b4%d9%87%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%aa%d8%a7%d9%84%d8%b4'>شهرستان تالش</a> واقع شده است. این روستا ۵۲ خانوار و جمعیتی در حدود ۲۶۰ نفر داد.


 در مسیر روستاهای انبو، بنون‌مشایخ و شامیلرزان کافه‌هایی واقع شده است که به اهالی منطقه و گردشگران خدمات می‌دهند.


روستای «کلات‌مشایخ» با  جمعیتی حدود ۵۵۰ نفر در دهستان خطبه سرا در <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b4%d9%87%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%aa%d8%a7%d9%84%d8%b4'>شهرستان تالش</a> واقع شده است.


باغ‌های کیوی در روستای کلات یکی از منابع اصلی درآمد مردم این روستا است.در  <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b4%d9%87%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%aa%d8%a7%d9%84%d8%b4'>شهرستان تالش</a> سالانه ۱۲۰ هزار تن کیوی در تولید می شود که ۸۰ درصد آن به کشورهای دیگر صادر می شود.


نمایی از رودخانه خطبه‌سرا  که در <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b4%d9%87%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%aa%d8%a7%d9%84%d8%b4'>شهرستان تالش</a> واقع شده است


در میان جنگل‌های سرسبز تالش برخی از ساکنان  منطقه خطبه‌سرا در فقر و محرومیت زندگی می‌کنند، غیر متمرکز بودن برخی روستا‌ها و نبود جاده‌ رفت وآمد و شرایط زندگی را برای مردم سخت کرده است .


در میان جنگل‌های سرسبز تالش برخی از ساکنان  منطقه خطبه‌سرا در فقر و محرومیت زندگی می‌کنند، غیر متمرکز بودن برخی روستا‌ها و نبود جاده‌ رفت وآمد و شرایط زندگی را برای مردم سخت کرده است .


کشاورزی و دامداری از مهمترین مشاغل مردم در منطقه خطبه‌سرا است


روستای کوهستان حدود ۱۸۰ خانوار و ۸۰۰ نفر جمعیت در منطقه خطبه سرا در <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b4%d9%87%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%aa%d8%a7%d9%84%d8%b4'>شهرستان تالش</a> واقع شده است.


صفر پورشمس از اهالی روستای بنون‌مشایخ است که در مسیر نون‌مشایخ و شامیلرزان  کافه‌ای کوچک داد و از هالی منطقه و گردشگران پذیرایی می‌کند.  او می‌گوید در حدود ۵۰ سال در این کافه مشغول به کار است


روستای «کوهستان‌مشایخ» در حدود ۸۰۰ نفر جمعیت دارد. مردم این روستا به زبان تالشی و آذری صحبت می‌کنند.


کشاورزی و دامداری از مهمترین مشاغل مردم این روستای کوهستان‌ است.


جنگل‌های هیرکانی در منطقه خطبه ‌سرا در <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b4%d9%87%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%aa%d8%a7%d9%84%d8%b4'>شهرستان تالش</a>


دبستان ۱۵ خرداد روستای بنون‌۲ کلاس دارد و در نزدیکی روستا واقع شده است


مسیرهایی که برای دسترسی گردشگران به آبشار «ریوو» در روستای بنون‌ ساخته شده است.


آبشار «ریوو» در روستای بنون‌ در منطقه خطبه‌سرا واقع شده است. این آبشار حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد و قبل از آن ۶ آبشار کوچک قرار داد که به مجموعه آبشارهای ریوو شناخته می‌شوند.


ولی اریس یکی از ساکنان روستای بنون‌ است که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کند. او در حال ساخت موزه مردم‌شناسی در این روستا به روش کاملا سنتی است.


نمایی از یک مرتع در روستای بنون‌ که در دهستان خطبه سرا در <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b4%d9%87%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%aa%d8%a7%d9%84%d8%b4'>شهرستان تالش</a> واقع شده است.


نمایی از یک اقامتگاه بوم‌گردی که در روستای بنون‌ واقع شده است.


اغلب ساکنان شامیلرزان به دامداری، زنبورداری و کشاورزی مشغول هستند.


نمایی از آرامستان روستای شامیلرزان که در ورودی این روستا واقع شده است.


یکی از مهمترین نگرانی‌های اهالی روستای شامیلرزان نبود شغل برای جوانان در این منطقه است. و این عامل باعث مهاجرت آن‌ها به شهرها می‌شود.


 روستای شامیلرزان حدود ۶۹ خانوار جمعیت دارد که اکثر آن‌ها به زبان تالشی و آذری صحبت می‌کنند.


شامیلرزان یکی از قدیمی‌ترین روستاهای این منطقه است. بقعه سلطان محمود شاه دینوری از عارفان قرن هشتم هجری قمری که به روایتی از فرزندان امام زین العابدین (ع) است، در این روستا واقع شده است و این روستا را به یک جاذبه گردشگری و زیارتی تبدیل نموده است.


روستای شامیلرزان در حدود ۲۴۰ نفر جمعیت دارد که اغلب آن‌ها به دامداری، زنبورداری و کشاورزی مشغول هستند.


نمایی از یک مرتع و محل نگهداری دام‌ها در روستای شامیلرزان که در میان جنگل‌های هیرکانی قرار دارد.


نمایی از مقبره‌ی یکی از ساکنان خطبه‌سرا مربوط به حدود ۶۰ سال قبل که در محوطه بقعه سلطان محمود شاه دینوری در روستای شامیلرزان واقع شده است.


برخی اهالی روستا و زائران بقعه سلطان محمود شاه دینوری از عارفان قرن هشتم، با استفاده از تکه‌های پارچه و لباس بر روی درختان این بقعه دخیل بسته‌اند.


«شامیلرزان» یکی از قدیمی‌ترین روستاهای این منطقه که بر طبق سرشماری سال-۱۳۹۵ حدود ۲۴۰ نفر جمعیت دارد. بقعه سلطان محمود شاه دینوری از عارفان قرن هشتم هجری قمری که به روایتی از فرزندان امام زین العابدین (ع) است، در این روستا واقع شده و این روستا را به یک جاذبه گردشگری و زیارتی تبدیل کرده است.


علی‌رغم ساخت‌وسازهای نامتوازن در بافت‌های روستایی در نقاط مختلف کشور، با همت مردم شامیلرزان و مسئولان منطقه بافت قدیمی و تاریخی این روستا حفظ شده است.


روستای شامیلرزان از توابع  دهستان «خطبه سرا» که در رشته‌ کوه‌های البرز و در میان جنگل‌های هیرکانی در <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%da%af%db%8c%d9%84%d8%a7%d9%86'>استان گیلان</a> واقع شده است.



خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا