عکس و فیلم

ساخت گلخانه تا برداشت محصول


با رشد جمعیت، انسان‌ها نیاز به غذای بیشتری دارند. هر چه آمار جمعیت در یک کشور بیشتر می‌شود می‌بایست محصولاتی که توان تولید آن در کشور مقدور است به واسطه رشد جمعیت افزایش پیدا کند. مسئله‌ای که حائز اهمیت است وجود اراضی کشاورزی و آب مورد نیاز برای تولید این حجم از محصولات کشاورزی است. در جوامع پیشرفته برای جبران کمبود منابع آبی از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. یکی از این روش‌ها پرورش محصولات گلخانه ای است. در کشور ایران سال‌هاست که بخش اندکی از محصولات کشاورزی از این طریق کشت و برداشت می‌شود. ساخت گلخانه‌های تمام اتوماتیک و مکانیزه دراولویت تمام برنامه‌ها قرار دارد. اگر علم، دانش، تجربه، امکانات و بخشی از کمک هزینه این کار در اختیار کشاورزان قرار بگیرد بی‌شک می‌توان با خشکسالی و بی‌آبی این سال‌ها مبارزه کرد. شاید بتوان با نگاه به آینده و عزم راسخ دوباره حیات طبیعی سرزمین ایران را بازگرداند. در تهیه این گزارش سعی شده قسمت‌های مختلف ساخت یک گلخانه اتوماتیک و مکانیزه تا مرحله برداشت محصول را به تصویر بکشیم.


ساخت گلخانه تا برداشت محصولگلخانه‌های تمام اتوماتیک کاری بسیار دقیق و مهندسی شده است. مهندسان و کارگران برای دسترسی به سقف از دستگاه بالابر استفاده می‌کنند.">


سیستم لوله‌کشی برای تخلیه آب‌های اضافی از کف <a href='https://sayeb.ir/tag/%da%af%d9%84%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87'>گلخانه</a> و بستر محصولات و همچنین شیب‌بندی زمین یکی از اصلی‌ترین موارد در ساخت یک <a href='https://sayeb.ir/tag/%da%af%d9%84%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87'>گلخانه</a> آن هم در وسعت یک هکتار است.


<a href='https://sayeb.ir/tag/%da%af%d9%84%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87'>گلخانه</a>‌های اتوماتیک برای جذب حداکثری نور و کنترل سرمایش و گرمایش در فصول مختلف احتیاج به شیشه و پلاستیک (پلاستیک نرم و پلاستیک سخت) دارد.


میزان برداشت محصولات در <a href='https://sayeb.ir/tag/%da%af%d9%84%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87'>گلخانه</a>، بستگی به نوع محصول و امکانات کنترلی بخصوص آبرسانی به محصول دارد.


ساخت <a href='https://sayeb.ir/tag/%da%af%d9%84%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87'>گلخانه</a> سبب می‌شود تا گیاهان از سرما و گرمای شدید زمستان و تابستان در امان باشند.


تهویه مناسب در <a href='https://sayeb.ir/tag/%da%af%d9%84%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87'>گلخانه</a> ها باعث رشد بهتر گیاه و جذب بالای رطوبت و از بین رفتن آفات و ... می‌شود.


<a href='https://sayeb.ir/tag/%da%af%d9%84%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87'>گلخانه</a>‌های تمام اتوماتیک به روش‌های مختلفی آبیاری می‌شوند که یکی از این روش‌ها، آبیاری قطره ای در پای هر نهال است.


نهال‌های گوجه در بستر مناسب و فاصله مشخص با در نظر گرفتن نوع خاک و تغذیه مناسب کاشته می‌شوند


جهت از بین بردن آفات و حشرات به صورت ارگانیک از چسب‌های مخصوص در سطح <a href='https://sayeb.ir/tag/%da%af%d9%84%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87'>گلخانه</a> استفاده می‌شود.


یکی دیگر از بخش‌های مهم جهت رشد صحیح و دقیق محصولات کشاورزی در <a href='https://sayeb.ir/tag/%da%af%d9%84%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87'>گلخانه</a>‌های تمام اتوماتیک سیستم گرمایش و سرمایش آن است.


هر گونه تغییر در درجه حرارت ، تغذیه نامناسب ، از بین نرفتن آفات ، رطوبت زیاد یا کم باعث از بین رفتن محصول می‌شود.


رعایت اصولی و دقیق تراکم کاشت بوته‌ها و فواصل آنها از هم باعث افزایش محصولات <a href='https://sayeb.ir/tag/%da%af%d9%84%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87'>گلخانه</a>‌ای می‌شود


نیاز گوجه فرنگی <a href='https://sayeb.ir/tag/%da%af%d9%84%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87'>گلخانه</a>‌ای به مواد غذایی بسیار زیاد است و در خاک متوسط تا غنی از نظر فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم بیشترین رشد را دارد.


انتخاب رقم گوجه فرنگی برای کشت در یک منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است. این رقم باید مقاوم به آفات و بیماری ها و شرایط نامساعد منطقه بوده تا محصولی با کیفیت و کمیت بالا تولید نماید.


نهال گوجه فرنگی توسط نخ‌های مقاوم به سقف متصل می شود تا در هنگان رشد از برخورد به هم جلوگیری شود.


گوجه‌ها در چندین مرحله برداشت می‌شود . در <a href='https://sayeb.ir/tag/%da%af%d9%84%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87'>گلخانه</a>‌ها اکثرا از نهال‌های بالارونده استفاده می‌شود که طی چند مرحله بتوان محصول را برداشت کرد.


گوجه‌ها مرحله به مرحله بعد از قرمز شدن برداشت می‌شوند و بعد از تفکیک و جداسازی به بازار ارائه می‌شود.


بعد از گذشت حدود ۶۰ تا ۹۰ روز از کشت نهال  می‌توان اولین گوجه‌های رسیده و کاملا قرمز را برداشت کرد.


گوجه فرنگی یکی از محصولاتی است که کاشت آن به هر طریق در ایران توجیح اقتصادی دارد و مصرف سرانه آن در کشور بسیار بالاست.


برداشت به موقع  گوجه فرنگی باعث سالم  رسیدن به بازار مقصد می‌شود . در صورتی که گوجه کاملا رسیده یا خیلی نارس باشد باعث افت فروش و عدم سود دهی مناسب می‌شود.


گوجه‌ها بعد از برداشت توسط کارگران دسته‌بندی شده و بر اساس کیفیت‌های مختلف به بازار ارائه می‌شود.


مصرف سرانه فرآورده های گوجه فرنگی در ایران معادل ۲۵ کیلوگرم گوجه فرنگی تازه است که بستر خوبی برای سرمایه گزاری در داخل و حتی صادرات این محصول به خارج از کشور است.



خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا