عکس و فیلم

گوشه به گوشه ایران؛ محله «جمکران» قم

محله جمکران قم بسط یافته «قلعه گبری» دوره ساسانی این منطقه است که پس از افزایش تعداد خانوار، خانه‌های اطراف قلعه و پس از آن روستای جمکران شکل گرفت. «شیخ حسن مثله جمکرانی» کسی است که به فرمان ولی عصر(عج) اقدام به ساخت مسجد مقدس جمکران کرد و این نام و مکان مقدس همینک در دنیا مطرح و شناخته شده است. جمکران برای نخستین بار در سال ۸۶ به شهر قم الحاق شد و پس از کش و قوس‌های اداری در خرداد ۱۴۰۰ به طور رسمی این الحاق تایید شد. متاسفانه مردم محله محروم جمکران مورد بی‌مهری مدیران استان واقع شده‌اند و سال‌هاست از فضای تفریحی و سبز، پارک بازی، فاضلاب شهری، کانال کشی و جدول کشی کوچه‌ها بی‌بهره اند.


   


گوشه به گوشه ایران؛ محله «جمکران» قم


محله محروم و فراموش شده جمکران در کنار مسجد مقدس جمکران که برای همه مسلمانان شناخته شده است؛ نمادی از بی‌توجهی به توسعه پایدار شهری است.


به دلیل نبود سیستم دفع آب‌های سطحی، چاه‌هایی در بخش‌هایی از «محله جمکران» حفر شده که آب‌های سطحی به سمت آن هدایت شود ولی در برخی مواقع و به دلیل بارندگی‌های زیاد، این چاه‌ها توان دفع آب را نداشته و موجب آب گرفتگی محل می‌شود.


نبود فضای سبز و پارک در «محله جمکران» موجب شده کودکان در فضاهای خالی و آلوده محله جمکران به بازی و گذران وقت کنند.


به دلیل عدم جدول و کانال‌کشی کوچه‌ها، آب‌های سطحی جمع شده در مسیر تردد مردم جمکران موجب ایجاد آلودگی و مزاحمت برای عابرین شده است.


پنج امامزاده جمکران در منطقه گرگابی «محله جمکران» واقع شده است و تنها مکان زیارتی در مجاورت مسجد مقدس جمکران است.


به دلیل عدم توجه به تعریض خیابان در سال‌های اخیر با افزایش تعداد خودروها و استفاده زائران مسجد جمکران برای تردد از داخل این محله ترافیک داخل محله افزایش یافته است.


به دلیل عدم توجه به ایجاد امکانات رفاهی شهری در محله جمکران برخی از ساکنان آن از این محله رفته و بر تعداد اتباع و مهاجرین در این منطقه افزوده شده است.


عدم وجود فضای سبز و بوستان در «محله جمکران» کاملا مشهود است.


متاسفانه با وجود گسترش <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b4%d9%87%d8%b1-%d9%82%d9%85'>شهر قم</a> و گذشتن سال‌های زیاد از تصمیم مدیران استانی در خصوص الحاق جمکران به <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b4%d9%87%d8%b1-%d9%82%d9%85'>شهر قم</a>، همچنان شاهد بافت روستایی و رها شدگی در مسیرهای تردد مردم در این محله هستیم.


نبود امکانات و رفاه شهری خصوصا در تامین اقلام ضروری مصرفی خانواده در محله جمکران، وابستگی به دست فروشان در تامین اقلام در این محله بسیار زیاد است.


با وجود محرومیت زیاد «محله جمکران» رسوم مذهبی و آیینی نذری صاحب الزمان(عج) همچنان از سال‌های قبل ادامه دارد.


قلعه گبری جمکران متعلق به دوره ساسانی فضای اولیه اسکان مردم این منطقه بوده است؛ که بعدها به دلیل افزایش جمعیت و ساخت و ساز منازل در خارج از قلعه، روستای جمکران شکل گرفته است.


محله جمکران در کنار مسجد مقدس و شناخته شده جمکران از امکانات و رفاه زندگی شهری محروم است و سال‌هاست این محرومیت به دلیل عدم توجه مسئولین ادامه دارد.


تنها آب انبار قدیمی محله جمکران به دلیل عدم توجه مسئولین و ایجاد مزاحمت‌های بهداشتی برای همسایگان توسط شهرداری به طور کامل تخریب شد.


«محله جمکران» در همسایگی مسجد مقدس جمکران قرار گرفته است.


تخریب برخی نماهای قدیمی محله جمکران و باقی گذاشتن تلی از خاک در کنار محل زندگی مردم موجب ایجاد آلودگی می شود.


نقاشی و زیباسازی نمای بیرونی محله جمکران و در مسیر تردد زائران مسجد مقدس جمکران تنها پوششی بر کم‌کاری مسئولین و عدم توجه آنان به محله جمکران است.


عدم آسفالت و رسیدگی به مناطق در «محله جمکران» موجب سختی زندگی و ایجاد آلودگی شده است.


عدم آسفالت و تامین روشنایی در برخی مناطق «محله جمکران» سال‌هاست سختی زندگی در این محله را تغییر نداده است.


ساخت و ساز املاک مدرن شهری در محله محروم جمکران بیشتر در حاشیه این محله و در مسیر تردد زائران مسجد مقدس جمکران شکل گرفته است.


ساخت و ساز املاک مدرن شهری در محله محروم جمکران بیشتر در حاشیه این محله و در مسیر تردد زائران مسجد مقدس جمکران شکل گرفته است.


پس از افزایش جمعیت در قلعه گبری، ساخت منازل در پشت و حاشیه قلعه گبری جمکران شکل گرفت و موجب ایجاد روستای جمکران شد که تاکنون نیز این بافت و ساخت و سازها باقی مانده است.


ناکافی بودن سطل‌های زباله، عدم وجود جدول کشی، آبگرفتگی معابر و تخریب آسفالت از جمله معضلات «محله جمکران» است.


نبود پارک و فضای بازی در «محله جمکران» موجب استفاده از فضاهای خاکی در این محله برای تخلیه انرژی فرزندان شده است.


بافت روستایی مسکونی در برخی مناطق محله جمکران باقی مانده است.


با وجود عدم جدول‌کشی در کوچه‌های محله جمکران، حداقل آسفالت موجود در این کوچه‌ها نیز از بین رفته و موجب ایجاد گودال‌های زیادی شده است.


عدم آسفالت برخی از کوچه ها در «محله جمکران» در کنار عدم نظافت این مناطق موجب آلودگی بهداشتی شده است.


عدم آسفالت مسیرهای تردد در محله جمکران


عدم دفع آب های سطحی و گودال های ایجاد شده از تخریب آسفالت از جمله مشکلات فضای شهری محله جمکران است.


در سال‌های اخیر ساخت و ساز مسکن با نمای جدید و شهری در محله جمکران افزایش یافته است ولی امکانات و رفاه شهری متوقف به تامین بودجه شده است.


عدم جدول کشی و عدم وجود شبکه دفع آب‌های سطحی در کنار ناقص بودن کوچه‌ها در بیشتر مناطق «محله جمکران» مشهود است.


عدم توجه به هدایت آب‌های سطحی، مزاحمت و آلودگی همیشگی در محله جمکران را باعث شده است.


عدم تنظیف و بی توجهی به ایجاد فضای مناسب تفریحی و سبز در برخی مناطق محله جمکران دیده می‌شود.


رها کردن جدول‌کشی برخی از کوچه‌ها در محله جمکران موجب افزایش آلودگی در این منطقه شده است.


«محله جمکران» در همسایگی مسجد مقدس جمکران قرار گرفته است.


با وجود کش و قوس‌های فراوان در سال‌های اخیر در خصوص روستایی یا شهری بودن محله جمکران، متاسفانه سال‌ها عوارض ساخت و ساز شهری از ساکنان برای ساخت و ترمیم  مسکن گرفته می‌شد در حالی که از حداقل امکانات رفاه شهری بهره مند می‌شدند.



خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا