سیاسی

اصلاحات تمام قد ایستاده تا پزشکیان موفق شود/ کنار رفتن جلیلی، آرای او را به سبد قالیباف نمی‌ریزد

اصلاحات تمام قد ایستاده تا پزشکیان موفق شود/ کنار رفتن جلیلی، آرای او را به سبد قالیباف نمی‌ریزد


فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: فکر می‌کنم، اگر رقابت خیلی جدی شود علیرغم اختلافات جدی که بین قالیباف و جلیلی هست، به نظرم یا به جلیلی توصیه خواهد شد یا احتمالاً به نفع قالیباف ممکن است کنار برود، هر چند که با کنار رفتن جلیلی (اگر چنین اتفاق بیفتد)، همه آرای او به سبد آقای قالیباف ریخته نخواهد شد.

غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص وضعیت پزشکیان در رقابت انتخابات ریاست جمهوری گفت:  در فضای کنونی جامعه ما و آن مسیرهایی که برای تایید کاندیداها وجود دارد، به نظرم آقای پزشکیان هم به لحاظ سابقه، تجربه و مواضع و هم به لحاظ انگیزه، سلامتی و پاکدستی، الان بهترین گزینه‌ای است که می‌شود با توجه به همه شرایطی که الان داریم، به او امیدوار باشیم که بیاید و نهایتاً مورد اقبال جامعه قرار بگیرد. بخشی از این بن‌بست‌هایی که نظام سیاسی و نظام اجرایی ما با آن روبرو هست که منجر به کاهش شدید شاخص‌های کیفیت زندگی، رفاه عمومی و امید به آینده شده است را ان‌شاالله بتواند با یک عزم ملی و با یک پشتیبانی اجتماعی عبور بکند. شعار خودش هم همین است.

اصلاحات که تمام قد پای قضیه است

وی عنوان کرد: اصلاحات که تمام قد آمده است پای قضیه، به هر حال جبهه اصلاحات معتقد است که نهایتا مسائل کشورمان باید درون کشور حل شود و راهی نداریم جز آنکه با اتکای به توانایی‌ها، نیروهای خودمان و با ظرفیت‌های خودمان مسئله را حل کنیم.  این هم حل نمی‌شود مگر آن که ما از کریدور انتخابات واقعی و رقابتی مسائل را حل کنیم، بنابراین جبهه اصلاحات هم به لحاظ مصداقی کاندیدای خودش را معرفی کرده و هم به لحاظ کارکردی الان همه نیروهای خودش را بسیج کرده تا بتواند اجماعی را در جامعه ایجاد کند تا ان‌شاالله آقای پزشکیان موفق شود.

سیاست ورزان و کنشگران بسیار فعال شدند اما جامعه هنوز تکان جدی نخورده

این فعال سیاسی ادامه داد: فضای جامعه هنوز تکان جدی نخورده است اما سیاست ورزان و کنشگران بسیار فعال شدند و نوع کنش شان با انتخابات قبلی متفاوت است و همه احساس کردند که باید بیایند در صحنه، کمک کنند و مسیری را باز کنند ولی به نظر می‌رسد که جامعه باید متقاعد شود، خصوصا نسل جوان ما و برای  عبور از این مشکلات نیازمند تعیین تکلیف برای سرنوشت در عرصه سیاسی و تعیین تکلیف حضور در این عرصه هستیم.

وی ادامه داد:  اگر در این یکی دو هفته آقای پزشکیان، افکار عمومی، دانشگاهیان و فرهختگان بتوانند جامعه را متقاعد کنند، نه یک حضور حداکثری حتی اگر به نسبت آنچه درانتخابات قبل صورت گرفت،  ۱۵ درصد یا ۲۰ درصد آن فضا ارتقا پیدا کند، به نظر من در همان نوبت اول آقای پزشکیان عبور خواهد کرد.  به میزانی که این مشارکت کم شود احتمال اینکه به دور دوم بیفتد هست و اگر مشارکت خیلی کم شود طبیعتاً فرد دیگری این رقابت را خواهد برد. امیدوارم شود، جامعه را متقاعد کرد که راه عبور بسیاری از مشکلات، یک انتخاب درست است. به میزانی که ما در این انتخاب درست شرکت نمی‌کنیم، عرصه را برای انتخاب کم درست فراهم می‌کنیم.

سیاست‌ورزی به دلایل عدیده‌ای آسیب خورده است

ظریفیان با بیان اینکه سرمایه اجتماعی اصلاحات آسیب دیده است، افزود: این سرمایه اجتماعی نسبی است. سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان به دلایل عدیده ای آسیب خورده است، اساسا سیاست ورزی در ایران به دلایل عدیده‌ای آسیب خورده است. هرکسی که در عرضه سیاسی هست از این آسیب بی‌بهره نبوده اما به نظر من اگر جامعه برای ورود به عرصه سیاست ورزی متقاعد شود طبیعتاً میان جریان‌های موجود در کشور به دلیل ویژگی هایی که جریان اصلاح طلب دارد که مسئله منافع ملی، آینده و هویت ملی مذهبی برایش جدی است و در عین حال به تغییر و تحولات در عرصه فرهنگی جامعه توجه دارد، سبک زندگی مردم برایش مهم است طبیعتاً اقبال بیشتر مردم به اصلاح طلبان است تا گروه‌های و جریان های دیگر سیاسی.

جامعه و جوان ما نیازمند به رسمیت شناختن سبک زندگی‌اش است

وی عنوان کرد: همه مسائل و بحران‌های کشور عدیده است اما همه آ‌نها به مهم‌ترین مسئله برمی‌گردد که بحث معیشت مردم و توزیع عادلانه ثروت است و این توزیع عادلانه ثروت محقق نمی‌شود مگر با تنش زدایی از سیاست خارجی، ارتباط جدی و حضور جدی در عرصه جهانی، بنابراین دو بحث عدالت اجتماعی و رفع تبعیض و ارتباط جدی با جهان پیرامون دو مسئله مهم است و مسئله سوم هم تحولات دو سه سال اخیر کشور نشان داد که جامعه علاوه بر اینکه از فساد و تبعیض رنج می‌برد به دنبال یک زندگی شرافتمندانه اقتصادی است و در عین حال می خواهد به دلیل سابقه ایران، در جهان زندگی عزتمند کند و ارتباط گسترده‌ای با جهان داشته باشد این جامعه نیازمند زندگی کردن است و بنابراین جامعه ما و جوان ما نیازمند این است که زندگی‌اش و سبک زندگی‌اش به رسمیت شناخته شود. تا احساس کند در ایرانی که زندگی می‌کند به او اهمیت می‌دهند. بنابراین به نظر من سه موضوع مهم در بحث آقای پزشکیان باید باشد، یکی بحث اقتصاد و معیشت مردم با حذف تبعیض و فساد و کنار رفتن نیروهای غیرکارشناس، دوم ارتباط جدی اساسی و بنیادی با جهان پیرامون، سوم توجه به سبک زندگی و تغییراتی که در سبک زندگی و فرهنگ جامعه ما ایجاد شده است.

پزشکیان آدم اخلاقی است و حتی با رقبا هم به شکل اخلاقی روبرو خواهد شد

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که پزشکیان در برخورد با اصولگرایان چگونه عمل خواهد کرد، گفت: البته آقای پزشکیان تازه شروع کرده است و چند روزی است که تایید شده است، در مجموع پزشکیان آدم اخلاقی است و حتی با رقبا هم به شکل اخلاقی روبرو خواهد شد. طبیعی است که تا الان این گونه بوده، در عین حال که یکسری سیاست ها، رویه‌ها، دستاوردها و کارنامه‌های غلط جریاناتی که رقیبش بودند و حاکم بودند را نقد می‌کند ولی به شدت پایبند به این است که اصول اخلاقی را رعایت کند و شخصیت آنها را زیر سوال نبرد، بلکه نحوه عملکرد و کارنامه آنها را نقد کند.

رقابت میان قالیباف و جلیلی است

با کنار رفتن جلیلی همه آرای او به سبد قالیباف ریخته نخواهد شد.

وی با بیان اینکه قالیباف و جلیلی کاندیدای اصلی اصولگرایان خواهند بود، گفت: آنکه کدام کنار خواهند رفت را نمی‌دانم ولی پیمایش‌ها نشان می‌دهد که دو نفر از کاندیداهایی وضعیت بهتری دارند قالیباف و جلیلی هستند. سه نفر دیگر در افکار عمومی از موقعیت خوبی برخوردار نیستند. اگر بگوییم نوعی رقابت در بخش اصولگرایی وجود دارد بین قالیباف و جلیلی است. در عین حال طرف مقابل هم آقای پزشکیان هست، من نمی‌گویم، آن دو نفر یا سه نفر دیگر پوششی هستند ولی طبیعتاً به هیچ وجه موقعیت مناسبی ندارند، اگر جلوتر برویم و وضعیت آقای پزشکیان که رو به رشد است، بهتر بشود، عاقلانه آن است که یکی از این دو نفر به نفع دیگری کنار بروند.

ظریفیان ادامه داد: در مورد آقای جلیلی و قالیباف من تصورم این است که در مجموع با همه مسائلی که درباره آقای قالیباف وجود دارد، با یک ضریب نه خیلی زیاد وضعیت او از جلیلی بهتر است. فکر می‌کنم، اگر رقابت خیلی جدی شود علیرغم اختلافات جدی که بین قالیباف و جلیلی هست، به نظرم یا به جلیلی توصیه خواهد شد یا احتمالاً به نفع قالیباف ممکن است کنار برود، هر چند که با کنار رفتن جلیلی (اگر چنین اتفاق بیفتد)، همه آرای او به سبد آقای قالیباف ریخته نخواهد شد.

 



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا