سیاسی

ایران در حال گسترش زیرساخت‌های «مگاساینس» است

ایران در حال گسترش زیرساخت‌های «مگاساینس» است


معاون سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همگام با کشورهای توسعه یافته درحال گسترش زیرساخت‌های «مگاساینس» و مشارکت فعالانه در پروژه مشترک PIK با روسیه در راستای توسعه‌ پایدار ایران اسلامی است.

به گزارش ایلنا، جواد کریمی‌ثابت در سخنرانی با موضوع «زیرساخت‌های مگاساینس» در دومین نشست تخصصی جشنواره جوانان روسیه، با اشاره به تاریخچه سیر رشد فناورانه گفت: تاریخچه سیر رشد فناورانه جوامع بشری نشان داده است که فناوری هیچ‌گاه به انتها نمی رسد بلکه از موجی به موج دیگر منتقل می‌شود و در هر موج، ویژگی‌های خاصی از منظر فرهنگی، اقتصادی، زیرساختی و اجتماعی فراگیر می‌شود.

وی ادامه داد: ویژگی بارز موج حاضر فناوری در دنیا «بزرگی در عین کوچکی» است؛ یعنی بزرگترین داده‌ها و بیشترین پیچیدگی‌های صنعتی و فناورانه درون کوچک‌ترین بسترها تجلی می‌یابد که یکی از ملزومات اصلی توسعه‌ این علوم و فناوری‌های نوین و پیشرفته، «زیر ساخت‌های مگاساینس» است.

رئیس انجمن هسته‌ای ایران با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به خوبی این موضوع را درک کرده است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با درک لزوم توجه ویژه به موج فناوری کنونی نه تنها درصدد ایجاد زیر ساخت‌های مگاساینس در کشور به‌منظور ارتقای سطح کمی و کیفی حوزه‌های مختلفی شامل امنیت غذایی، محیط زیست، بهداشت، درمان و در نهایت توسعه پایدار در کشور است، بلکه بحث مشارکت و حضور فعال و موثر در چنین پروژه‌هایی را با جدیت بالا در دستور کار خود قرار داده که عضویت در پروژه PIK در همین زمینه است.

کریمی ثابت با تاکید بر این نکته که نگاه به پروژه‌ها و زیرساخت‌های مگاساینس در هر کشوری باید به صورت یک نهاد فراملی باشد، تصریح کرد: به‌منظور ایجاد یک همکاری پایدار باید نظام‌ها و چهارچوب‌هایی که تضمین کننده همکاری پایدار و طولانی مدت هستند را تدوین کرد؛ به عبارت دیگر باید بتوانیم اثرات ژئوپلیتیکی ملی چنین پروژه‌هایی را به سطح اثرات ژئوپلیتیکی منطقه‌ای (منظور کشورهای منطقه‌ای که عضو پروژه هستند) یا جمعی ارتقا دهیم زیرا در چنین حالتی همکاری‌های بسیار پایدار شکل خواهد گرفت.

وی با اشاره به عضویت ایران در پروژه راکتور هسته‌ای تحقیقاتی PIK روسیه خاطرنشان کرد: این پروژه می‌تواند مبنای همکاری علمی و فناوری مسکو-تهران در «پروژه‌های مگاساینس» باشد؛ زیرا با توجه به فعالیت سابقه‌دار صنعت هسته‌ای ایران در حوزه پزشکی هسته‌ای و برنامه جامع ایران در حوزه کاربرد فناوری هسته‌ای در حوزه سلامت، امنیت غذایی، انرژی و محیط زیست و قابلیت‌های موجود در مجتمع PIK می‌تواند مکمل مناسبی برای ایران در این حوزه‌ها باشد.

رئیس مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران ضمن ارایه پیشنهادهای مدیریتی مبنی بر ارتقای سطح همکاری ایران و روسیه در پروژه PIK به شراکت راهبردی، ابراز داشت: شرایط تحقق این پیشنهاد با توجه به وجود منابع مکمل، اهداف مشترک و بازارهای هدف متفاوت کاملا مهیا است.

به گفته کریمی ثابت، پروژه‌های «مگاساینس»، پروژه‌های علمی بزرگ مقیاس و بلندمدت محسوب می‌شوند و اغلب نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجه و همکاری‌های بین‌المللی هستند. این پروژه‌ها به‌طور کلی از قابلیت تاثیرگذاری بر جنبه‌های مختلف اقتصاد ملی و اجزای کلان آن نظیر رشد اقتصادی، توسعه سرمایه انسانی، ‌ پیشرفت‌های فناورانه، وجهه ملی و قدرت نرم و نیز همکاری بین‌المللی برخوردارند.

وی افزود: میزبانی موفقیت‌آمیز یا شرکت در پروژه‌های مگاساینس می‌تواند تصویر یک کشور را در صحنه جهانی ارتقا دهد و موجب ارتقای دستاوردهای علمی آن شود.

معاون سازمان انرژی اتمی در این نشست پیشنهاد ایجاد مکانیزم «حکمرانی تعاملات علمی و فناورانه» به صورت «سیستماتیک» بین دو کشور را با تمرکز بر پروژه‌های «مگاساینس» به‌منظور شکل‌گیری یک همکاری پایدار ارائه و بیان کرد: اجزای مختلف همچون نظام بانکی، نهادهای تامین مالی، شرکت‌های خصوصی، بازار نهادهای تنظیم‌گر، نهادهای قانون‌گذار، دولت، صنعت مرتبط و بقیه اجزای نظام حکمرانی در کشور باید بتوانند به صورت هماهنگ و در راستای دستیابی به هدف اصلی که نیل به تعاملات علمی و فناورانه در پروژه‌های مگاساینس در سطح مشارکت راهبردی است، عمل کنند.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا